پیمان نظامی تل آویو با اعراب خلیج فارس شکست خواهد خورد


ساعت: 19:46
تاریخ انتشار: 22.04.1401
کد خبر: 1882995

این اندیشکده اروپایی می نویسد که همه اعضای شورای همکاری خلیج فارس ایران را تهدید نمی دانند و عربستان و امارات نیز به دنبال کاهش تنش با ایران هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپا» در تحلیلی از سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به فلسطین اشغالی و طرح دفاعی مشترک رژیم موقت صهیونیستی و برخی کشورهای عربی منطقه نوشت: پیمان نظامی بین (رژیم اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس به همان سرنوشتی دچار خواهد شد که برنامه های شکست خورده دولت ترامپ.

بر اساس بخشی از گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد، علیرغم گمانه زنی های جنون آمیز در مورد یک پیمان نظامی رسمی بین اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس، این ابتکار ممکن است به سرنوشتی مشابه با طرح های شکست خورده دولت دچار شود. ترامپ برای ایجاد یک اتحاد استراتژیک در خاورمیانه با آن مخالفت کرد. . اگرچه اعضای بالقوه این ائتلاف از تقویت همکاری امنیتی منطقه‌ای استقبال می‌کنند، اما برداشت‌ها و اولویت‌های متفاوت تهدیدات در مورد ایران احتمالاً مانع هماهنگی مؤثر میان آنها می‌شود.

* تلاش اعراب در منطقه برای تنش زدایی با ایران

بر اساس این گزارش، همه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ایران را یک تهدید عینی نمی دانند. حتی کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات اخیراً به دنبال کاهش تنش با ایران از طریق تعامل دیپلماتیک و در مورد امارات متحده عربی، تقویت روابط اقتصادی بوده‌اند. اردن که در سال 1994 یک معاهده صلح با اسرائیل امضا کرد، در درجه اول نگران پتانسیل توافق ابراهیم برای تضعیف راه حل دو دولتی بین اسرائیل و فلسطین است. مصر نیز از حمایت از هرگونه اقدام امنیتی ضد ایرانی خودداری کرد و حتی درخواست عربستان برای حمایت از یمن را رد کرد. مراکش نیز امنیت خود را از دریچه رقابت با الجزایر و ایران دور از خود می بیند.

* بی میلی اعراب به اشتراک گذاری داده های نظامی

بخش دیگری از تحلیل می گوید که حتی ایده ساده تر یک سیستم یکپارچه پدافند هوایی منطقه ای در قالب چندجانبه دشوار خواهد بود. ایالات متحده ایده دفاع موشکی یکپارچه از خلیج فارس را برای بیش از یک دهه ترویج کرده است، اما بی میلی عمیق رهبران عرب خلیج فارس برای به اشتراک گذاشتن داده های نظامی حساس با یکدیگر، این تلاش ها را با مشکل مواجه کرده است.

تلاش برای افزایش توان دفاعی کشورهای حاشیه خلیج فارس به خودی خود چیز بدی نیست، به ویژه اگر تضمین های امنیتی بیشتری به آنها بدهد، اما اطمینان از تبدیل این همکاری امنیتی به یک اتحاد تهاجمی علیه ایران دشوار خواهد بود. با توجه به نقش اسرائیل و تمرکز آشکار آن بر ایران، تهران مطمئناً این موضوع را بررسی خواهد کرد.

این اندیشکده می نویسد که به دور از تضعیف موقعیت منطقه ای و برنامه هسته ای ایران، اتحاد نظامی اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس می تواند تنش ها را در خاورمیانه افزایش دهد. تهران تلاش‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های نظامی در شبه جزیره عربستان را به‌عنوان یک تهدید جدی تلقی می‌کند که اسرائیل بتواند از آن حمله مستقیم انجام دهد. ایران احتمالاً با تسریع برنامه هسته‌ای خود و تشدید عملیات نظامی خود، از جمله به روش‌هایی که می‌تواند منافع غرب را هدف قرار دهد، مانند تانکرهای انرژی به سمت اروپا، تلافی خواهد کرد.

* قطر و امارات از تحریم ایران اجتناب می کنند

این اندیشکده درباره مذاکرات ایران و عربستان با میانجیگری عراق نوشت که گفت وگو با میانجیگری عراق میان عربستان سعودی و ایران تاکنون موفقیت محدودی داشته است، اما تنش های منطقه ای را به میزان قابل توجهی کاهش داده و به برقراری آتش بس چند ماهه در یمن کمک کرده است. در صورت ادامه گفتگوها، ایران و عربستان سعودی می توانند بر سر راه حلی پایدارتر برای درگیری در یمن به توافق برسند و چشم انداز کاهش تنش منطقه ای گسترده تر را افزایش دهند.

این گزارش نتیجه گیری می کند که امارات متحده عربی می خواهد از کشیده شدن به موج جدید تحریم ها و فشارهای آمریکا بر ایران اجتناب کند، هم به دلیل ترس از تشدید تنش های نظامی از سوی تهران و هم به دلیل اینکه در موقعیت ایده آلی قرار دارد. تجارت گسترده با آن کشور قطر به نوبه خود فعالانه از مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران حمایت کرده است و ممکن است مایل به همکاری با تهران برای توسعه بیشتر میدان گازی مشترک خود باشد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید