پیچ و خم نسخه الکترونیکی / پزشکان همکاری نمی کنند


ساعت: 15:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۷
کد خبر: 1806522

اگرچه زمان زیادی از آغاز به کار سامانه نسخه نویسی الکترونیکی نمی گذرد، اما وجود برخی مشکلات موجب بروز مشکلاتی برای شهروندان کرمانشاهی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فناوری تجویز الکترونیکی ابزاری قدرتمند برای مدیریت داروهای بیماران و بهبود کیفیت درمان دارویی است.

از جمله اهداف طرح نسخه الکترونیک حذف نسخه های کاغذی برای کاهش هزینه ها، تسهیل دسترسی بیماران به خدمات پزشکی، رفع مشکلات کاغذی مانند ناخوانا بودن این نسخه ها و ایجاد سوابق پزشکی یکپارچه برای جلوگیری از اقدامات مکرر در درمان است. از یک بیمار و ….

از ابتدای آذرماه امسال حذف کتب کاغذی دارای خدمات پزشکی در مراکز درمانی و مطب پزشکان و صدور نسخه الکترونیکی الزامی شد.

اگرچه زمان زیادی از آغاز به کار سامانه نسخه نویسی الکترونیکی نمی گذرد، اما وجود برخی مشکلات موجب بروز مشکلاتی برای شهروندان کرمانشاهی شده است.

طی روزهای اخیر تماس ها و پیام های متعددی از سوی شهروندان و متخصصان پزشکی مبنی بر نارضایتی خود از خدمات الکترونیک نویسی دریافت کردیم.


48f2f536 4747 4f20 9141 493508ea143b خبر خاکستری


برخی از پزشکان نسخه ها را به صورت دستی صادر می کنند

خانم ویس یکی از بیماران در خصوص مسائل مربوط به نسخه نویسی الکترونیکی به مرصادنیوز گفت: گاهی پزشکان کد خدمات و داروی مورد نظر را اشتباه وارد می کنند و مثلاً به این دلیل به آزمایشگاه و داروخانه مراجعه می کنند یا خدمات و داروها “شمارش رایگان است یا باید دوباره برای اصلاح به پزشک مراجعه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برخی از پزشکان به دلیل زمان بر بودن صدور نسخه های الکترونیکی نسخه را به صورت دستی وارد می کنند و داروخانه نیز به دلیل تاخیر در اینترنت اقدام به ثبت نام سیستماتیک نمی کند و بدون اطلاع بیمار به صورت آزاد نسخه را محاسبه می کند. “

ویسی گفت: این اتفاق نه تنها در مراکز خصوصی، بلکه در درمانگاه های تامین اجتماعی نیز رخ می دهد و اغلب نسخه ای که در یک مرکز، در مرکز درمانی بیمه دیگری صادر می شود، فاقد اعتبار است و فرد باید خدمات مورد نظر را انجام دهد. (مثلاً آزمایش) مجدداً به پزشک در کلینیک مراجعه کنید و نسخه جدیدی صادر کنید تا بتواند خدمات را دریافت کند.

وی خاطرنشان کرد: در مراجعه به مراکز درمانی تامین اجتماعی، دارویی که تجویز می کنند در داروخانه ها ثبت نمی شود و بیمار باید به مرکز درمانی مراجعه کند.


bfa33392 2c02 4717 b503 aff7cf0cbe78 خبر خاکستری


تنها ایراد نسخه الکترونیک عدم همکاری پزشکان است

میثم هژاپیتور، مدیر درمان تامین اجتماعی استان کرمانشاه در این خصوص گفت: از اول دی ماه سال 1400 به دلیل تصمیم دولت لغو دفترچه کاغذی بیمه های اجتماعی و درمانی در دستور کار و نسخه الکترونیک آن قرار گرفت. پروژه ملی و متمرکز شد استان ها دیگر درگیر نیستند.

وی افزود: البته این سامانه الکترونیکی نیز مانند سایر سامانه ها در برخی مواقع ممکن است دچار اختلال و کندی شبکه شود و این یکی از مشکلاتی است که به طور مستمر رصد و به مسئولان مربوطه گزارش می دهیم.

حجتی پور گفت: بر این اساس تامین اجتماعی ساک بانک اطلاعاتی 1420 را راه اندازی کرده و تا به حداقل رساندن مشکلات به صورت 24 ساعته پاسخگوی تلفن های مردم است.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر خطای مصرف کننده (پزشک یا مدیر داروخانه) در ثبت نسخه الکترونیکی وجود دارد. به عنوان مثال کد داروها مشخص است، اما برخی از پزشکان به دلایل مختلفی از جمله شلوغی، تاخیر سیستم، عدم آشنایی با سیستم، داروها را انتخاب می کنند.«و ثبت دارو و … اشتباه کرده است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کرمانشاه گفت: در این مورد اعلام کردیم که اگر مشکلی وجود دارد با تامین اجتماعی تماس بگیرند و در هر صورت نیاز به آموزش است برای آنها کارشناس اعزام می کنیم.

وی گفت: قبل از معرفی نسخه الکترونیکی، پنل آموزشی جداگانه داروخانه ها، آزمایشگاه ها، تصویربرداری و پزشکان را در یکی از تالارهای شهر در چند مرحله اجرا کردیم.

حجتی پور گفت: هم اکنون آمادگی داریم آموزش های لازم را بدون وقفه انجام دهیم و هر پزشک یا داروخانه ای نیاز به آموزش مجدد دارد و موظف به اعزام کارشناسان برای ارائه آموزش های لازم هستیم.

وی تاکید کرد: پزشک باید در نوشتن کد داروها دقت کند تا بیماران بعدا دچار مشکل نشوند.

حجاپور در ادامه با بیان اینکه هیچ نسخه ای از مراکز درمانی به داروخانه های سرپایی ارسال نمی شود، گفت: متاسفانه این یک خطای مصرف کننده است که بارها در داروخانه ها به ما آموزش داده شده است اما با توجه به جابجایی نیروهای مورد استفاده در داروخانه ها این مشکل می تواند ادامه داشته باشد. . “آن را داشته باشید.

وی گفت: کاربر با ورود به درگاه معاونت درمان باید برای مشاهده نسخه ثبت شده توسط مراکز درمانی بر روی گزینه دریافت نسخه برای املاک کلیک کند. در همین راستا به شدت تاکید کردیم که روی این گزینه کلیک کنند قابل مشاهده است اما متاسفانه هنوز پزشکان به آن توجهی ندارند.

حجتی پور گزینه «املاک» را چالشی جدی عنوان کرد و گفت: بر این اساس از آنها خواسته ایم که گزینه «املاک» را لغو کنند یا از واژه ای آشنا در این باره استفاده کنند و امیدواریم در آینده نزدیک این مشکل برطرف شود. آینده. “.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع وضعیت فعلی نسخه نویسی الکترونیکی سیستم ها، کیفیت سایت طراحی شده و عیب یابی آن خوب است و تنها ایراد آن عدم همکاری پزشکان است که امیدواریم پزشکان در دنیای امروز به نتیجه برسند. بیشتر فعالیت ها در زمینه الکترونیکی است، از فعالیت های بانکی و مالی گرفته تا حتی صورتحساب.

حجتی پور گفت: پزشکان باید بپذیرند که نسخه ها باید به الکترونیک روی آورند و در این زمینه مقاومت کنند. پزشکان نباید فکر کنند که این کار دشواری است. با خرید یک سازمان کوچک و سیستم کامپیوتری می توانند دستور العمل را با دقت بیشتری بنویسند در صورتی که این مقاومت در برابر تخریب جامعه پزشکی بدون شک مشکلات را حل می کند.


002a6f31 ae5e 480b 9d82 89022b2ab25a خبر خاکستری


ارائه رمز عبور و نام کاربری به پزشکان برای افراد غیرمتخصص چالشی خطرناک است

امید گادری، مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز، هدف از اجرای طرح نسخه الکترونیکی را ایجاد بانک اطلاعاتی کامل دانست و گفت: این طرح نیز مانند بسیاری از خدمات الکترونیکی می تواند در ابتدا با مشکلاتی مواجه شود. سازمان بیمه سلامت همه روزه مشکلات را شناسایی کرده و نظر کارشناسان را برای حل آنها بررسی می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر مشکلات مربوط به کاربر است که معمولا برای پزشکان پیش می آید و ممکن است به دلیل عدم آشنایی آنها با نرم افزار و یا گاهی عدم بررسی ثبت نام باشد.

گادری گفت: البته با کمک بخش خصوصی تلاش شده تا در این مدت پورتال های جدیدی برای تسهیل ثبت نام پزشکان طراحی شود و در حال حاضر حدود 100 نرم افزار برای تسهیل این امر طراحی می شود.

مدیرکل بیمه سلامت کرمانشاه افزود: نسخه الکترونیک یک قانون است و در حال ارسال به کل کشور است و ممکن است بخشی از مشکلات آن به نرم افزار برگردد.

وی ادامه داد: بخشی دیگر از مشکلات ممکن است طراحی نرم افزاری باشد و بدون شک این مشکلات یک شبه حل نمی شود و زمان می برد.

قادری گفت: این نرم افزار نیز مانند سایر نرم افزارها نیازمند به روز رسانی و نسخه جدید است که همه پزشکان باید به آن توجه کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مشکلات این طرح که به صورت موردی و عدم آموزش مصرف کنندگان به وجود آمده بود تاکنون مرتفع شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه اذعان داشت: متاسفانه یکی دیگر از چالش های خطرناک در این زمینه، ارائه رمز عبور و استفاده از پزشکان به افراد غیرمتخصصی است که ممکن است با سوابق آشنایی نداشته باشند و این امر مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی افزود: البته بارها اعلام کرده ایم که این امر برای پزشک از نظر تجویز، عوارض داروها و… تبعات قانونی دارد. و لازم است پزشک دارو را معرفی کند، زیرا در صورت بروز مشکل در هنگام ثبت کدها، مشکلات جبران ناپذیری پیش می آید.

گادری گفت: همکاران ما به صورت شبانه روزی و از طریق سامانه تلفنی 1666 آماده دریافت سیگنال های مشکلات و تخلفات در حوزه نسخه نویسی الکترونیکی هستند تا در اسرع وقت با این موضوع برخورد کنند.

به گفته مردم به ویژه بیمه شدگان، عدم اتصال سیستم های بیمه ای به شبکه نسخه نویسی الکترونیکی، راهی برای دور زدن مردم و پرداخت نکردن سهم تامین اجتماعی آنهاست چرا که تامین اجتماعی حرف اول را می زند. این طرح با نسخه الکترونیکی بود. اکنون تمامی کلینیک ها و بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی و حتی برخی از مراکز درمانی خصوصی به این شبکه متصل هستند اما هنوز هیچ یک از مراکز درمانی اجتماعی بدون نقص به این شبکه متصل نشده و بیمه شدگان از خدمات بیمه ای در این شبکه ها بهره مند شوند. مراکز پزشکی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید