مشکل نسخه های الکترونیکی مردم هستند نه پزشکان

ساعت: 13:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۹
کد خبر: 1793557

اجبار به استفاده از نسخه های الکترونیکی شرایط سخت تری را برای مردم به وجود می آورد تا برای پزشکان.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Morning Birch; یکی از تصمیمات خوبی که در حوزه بهداشت و درمان گرفته می شود، نسخه الکترونیکی است. اقدامی که سال ها پیش در بسیاری از کشورهای جهان انجام شد و دو سال پیش در ایران راه اندازی شد، زیرساخت های آن تا حدودی در بستر الکترونیکی تکمیل شد.

اجرای این طرح قطعا اثرات مثبت زیادی خواهد داشت، پیشگیری از مصرف بی رویه مواد مخدر، پیشگیری از قاچاق دارو با نسخه های جعلی، استفاده بی رویه از کاغذ، آلاینده های منتقل شده از طریق کاغذ، امکان استفاده از پزشکان آنلاین، 24 ساعته، سریع دسترسی به سابقه پزشکی و مراکز درمانی بیمار، جلوگیری از امکان سوء استفاده از بیمه توسط دیگران، رفع تاخیر در اخذ دفترچه بیمه، رفع مشکل نسخه خوانی و امکان تحویل داروی اشتباه و بسیاری موارد دیگر.

با توجه به ویژگی های فوق، هیچ عاقلی با تمدید این نظام نسخه نویسی مخالفت نمی کند، اما با توجه به شرایط فعلی باید از خود بپرسیم که آیا این سیستم در حال حاضر قابلیت اجرای کامل را دارد؟ از آنجایی که از ابتدای دی ماه باید نسخه های کاغذی حذف شود، مشکلات این طرح باید ظرف دو روز بررسی شود.

اولین مشکل استفاده پزشکان از کامپیوتر است، ممکن است بسیاری از پزشکان به دلیل کهولت سن یا عدم آموزش کافی و یا دلایل شخصی تمایلی به استفاده از این فناوری نداشته باشند و این مشکلات زیادی را برای بیماران ایجاد می کند، پزشکانی که سابقه طولانی درمان دارند. به مردم اعتماد کنید وقتی از این سیستم استفاده نمی کنند فقط افراد را از دست می دهند زیرا مردم باید برای درمان به این پزشکان مراجعه کنند و در نتیجه نمی توانند ماهانه مبلغ زیادی حق بیمه پرداخت کنند از تخفیف های دارویی استفاده کنند و این از کم اهمیت ترین برای کادر پزشکی این مشکل مشکلات بسیار بیشتری را برای شهروندان در شهرها ایجاد کرده است، زیرا تعداد پزشکان متخصص در یک حوزه محدود است و مردم باید به این پزشک مراجعه کنند.

مشکل بعدی داروخانه ها هستند که به دلیل کمبود نیرو در بخش کامپیوتر همیشه شاهد قاچاق نسخه هستند.

عیب بعدی این طرح زمانی مشخص می شود که داروخانه دارویی از لیست داروهای تجویزی نداشته باشد، وقتی این اتفاق می افتد یا باید کل نسخه را مسدود کند یا با ارائه برخی موارد، کل نسخه از بین می رود و دارو. که دیگر با بیمه در داروخانه های دیگر موجود نیست.

مشکل از کار افتادن یا کندی سرورهای کامپیوتر است که در حال حاضر زمانی که دارو با جان بیمار سروکار دارد بسیار رایج است هر گونه تاخیر در تهیه دارو می تواند صدمات جبران ناپذیری به افراد وارد کند افزایش ظرفیت سرورهای این شبکه برای حمله سایبری، تا در صورت حمله، سیستم پشتیبان در اسرع وقت راه اندازی شود.

مشکل دیگری که می توان در این شبکه معرفی کرد تفاوت سیستم های بیمه گذاران است به طوری که در صورت جایگزینی بیمه گذار با بیمار کل پرونده برای پزشک غیر قابل دسترس بوده و امکان معاینه از بین می رود.

اما رفع این مشکلات می تواند یکی از تحولات اساسی در حوزه پزشکی در نیشابور را رقم بزند.

سجاد سلیمی، فعال اجتماعی و رسانه ای

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید