از تجویز غیرمنطقی پزشکان تا نسخه های نادرست


ساعت: 10:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۹
کد خبر: 1909898

نزدیک به یک ماه می گذرد و مدیران و کارکنان قول رفع این مشکل را داده اند، اما ماجرای نسخه گرفتن مردم از این داروخانه به داروخانه دیگر ادامه دارد. کافی است یک ساعت به داروخانه بروید و چهره های نگران را مشاهده کنید که با نسخه از داروخانه بیرون می آیند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; تقریبا از اواسط مهرماه زنگ کمبود دارو در کشور به صدا درآمد که به دلیل شیوع آنفولانزا شدت گرفت.

کمبود آنتی بیوتیک و سرم گل سرسبد کمبود این دارو بود، بنابراین کمبود این داروها بر طبل نارضایتی مردم کوبید.

تقریبا یک ماه می گذرد و مدیران و مسئولان قول رفع این مشکل را داده اند، اما ماجرای نسخه گرفتن مردم از این داروخانه به داروخانه دیگر ادامه دارد.

کافی است یک ساعت به داروخانه بروید، چهره های نگران با نسخه از داروخانه بیرون می آیند، اگر نگاه کنید می بینید که هنوز در شهر کمبود سرم، انسولین، آنتی بیوتیک وجود دارد.

این پنجمین داروخانه ای است که دست خالی ترک می کنم
زهرا افضلی زنی 36 ساله بود که با ما صحبت کرد. افضلی در حالی که غم و عصبانیت را در چهره اش نشان می داد، گفت: خواهرم عمل کرده است، من برای شستن محل عمل نیاز به سر دارم، اما حتی همین سر ساده هم نمی توانم ماشین لباسشویی را پیدا کنم، این پنجمین داروخانه ای است که می روم. دست خالی .

البته یک مرد معمولی 57 ساله دیگر هم کنارش ایستاده بود و از کمبود انسولین می گفت و می گفت که بیشتر داروخانه ها رفته اما خبری از انسولین نبود.

مردم چنین داروهای ایرانی را ضعیف مصرف می کنند
وی در گفتگو با یکی از گردانندگان داروخانه های شاته شهر با اشاره به این مشکل گفت: تحریم دارویی علاوه بر افزایش قیمت ارز باعث التهاب در بازار دارویی کشور شد.
این اپراتور که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: البته داروهایی هستند که مشابه داروهای ایرانی هستند، اما مردم آن را مصرف نمی کنند.
وی تاکید کرد: در این میان نمی توان به سوء استفاده برخی افراد اشاره نکرد، به عنوان مثال برخی داروخانه ها دارو را دارند اما از دادن آن خودداری می کنند.

تجویز پزشکان باید منطقی و مبتنی بر پروتکل باشد
علی اسدی پور معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص کمبود دارو در شهرستان و نحوه مقابله با این کمبود دارو گفت: کمبود دارو و سرم داریم. در شهر، اما فقط با مدیریت است که می توانیم کمبود دارو را تا حدودی کاهش دهیم

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که در این زمینه انجام شد صحبت با پزشکان و هماهنگی با آنها بود که از پزشکان خواستیم نسخه های خود را منطقی کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اگر پزشکان به درجه بالایی کمک کنند یعنی. بیش از 40 درصد مشکل کمبود سرم و دارو حل می شود، شاید بتوان گفت درصد بالایی از سرم هایی که در بخش خصوصی و تا حدودی در بخش های بیمارستانی تجویز می شوند، قابل حذف هستند.

اسدی پور تصریح کرد: پس از هماهنگی با پزشکان بخش مهمی از نسخه ها کاهش یافته است بنابراین کمبود کمتر مشهود است و از سوی دیگر دولت با واردات سرم توانسته شرایط بهتری را در زمینه رفع کمبود دارو ایجاد کند.

وی ادامه داد: امیدواریم در چند روز آینده که کارخانه های داخلی علاقه بیشتری پیدا کنند، کمبود به طور کلی برطرف شود. ما یک پروتکل درمانی رسمی برای همه بیماری ها داریم. اگر درمان ها بر اساس پروتکل رسمی باشد، درصد بسیار بالایی از نسخه ها نباید انجام شود.

معاون غذا و داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: در ابتدا به پزشکان توصیه می کنم در مواقعی که با کمبود دارو مواجه می شویم، نسخه های آنها منطقی و بر اساس پروتکل باشد و از طرفی درخواست می کنم. مردم خود درمانی را متوقف کنند تا بر کمبود دارو فشار وارد نشود
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید