چرا اف‌بی‌آی عمارت ترامپ را جستجو کرد و چه چیزی پیدا کرد؟

چرا اف‌بی‌آی عمارت ترامپ را جستجو کرد و چه چیزی پیدا کرد؟

روز جدید حکم بازرسی بدون مهر و موم نشان می دهد که دادستان ها در حال بررسی سه جنایت احتمالی هستند: نقض قانون جاسوسی، ممانعت از اجرای عدالت و دسترسی جنایی به اسناد دولتی.

هنگامی که اوایل این هفته به خانه دونالد ترامپ در فلوریدا یورش بردند، طوفانی سیاسی به راه انداخت که تقریباً با جنجال‌های قبلی متفاوت بود.

این یک داستان بی سابقه و پیچیده است و بسیاری از سوالات در مورد آن بی پاسخ مانده است. پس بیایید قدم به قدم پیش برویم تا ببینیم چه اتفاقی افتاده است. چرا پلیس فدرال (اف بی آی) عمارت مارالاگو متعلق به ترامپ را جستجو کرد؟

به طور خلاصه، زیرا وزارت دادگستری ایالات متحده مشکوک است که رئیس جمهور سابق ایالات متحده ممکن است مرتکب جرم شده باشد. حکم بازرسی که منتشر شد نشان می‌دهد که ماموران اف‌بی‌آی شواهدی را در 8 آگوست به‌عنوان بخشی از تحقیقات در مورد اینکه آیا ترامپ با برخی از اسناد دولتی با گرفتن آنها از کاخ سفید در مارالاگو سوءاستفاده کرده است یا خیر، کشف و ضبط کردند.

در اینجا لازم به ذکر است که روسای جمهور آمریکا باید تمام اسناد و ایمیل های خود را به یک سازمان دولتی به نام آرشیو ملی تحویل دهند. اوایل سال جاری، این آژانس پس از تحقیقات اعلام کرد که 15 جعبه سند در مارالاگو وجود دارد که قرار است ترامپ هنگام خروج از کاخ سفید تحویل دهد. این نهاد اعلام کرد که اسناد مورد نظر حاوی اطلاعات طبقه بندی شده است و از وزارت دادگستری خواست تا به این پرونده رسیدگی کند.

برای دریافت حکم تفتیش، دادستان ها باید قاضی را قانع می کردند که دلایل احتمالی برای اثبات ارتکاب جرم وجود دارد. همچنین می دانیم که این حکم به امضای رئیس کل دادگستری که بالاترین مقام قانونی کشور است، رسیده است.

پلیس چه چیزی پیدا کرد؟

طبق فهرستی که روز جمعه با حکم بازرسی منتشر شد، بیست جعبه سند پیدا شد. اف‌بی‌آی در مجموع 11 مجموعه از فایل‌های طبقه‌بندی‌شده را در آنجا پیدا کرد، از جمله چهار مورد با برچسب «فوق محرمانه». سه مجموعه به عنوان “اسناد محرمانه” و سه مجموعه به عنوان “محرمانه” طبقه بندی می شوند.

همچنین فایل هایی با علامت TS/SCI یافت شد که نامی برای مهم ترین اسرار ایالات متحده است و در صورت افشای عمومی، می تواند آسیب “بسیار جدی” به امنیت ملی ایالات متحده وارد کند. بر اساس اسناد دادگاه، برخی از این پرونده ها فقط در مراکز امنیتی دولتی نگهداری می شود. با این حال، سوابق دادگاه نشان نمی دهد که این اسناد ممکن است حاوی چه اطلاعاتی باشد و ما چیزی در مورد محتوای آنها نمی دانیم. به عنوان مثال، سوابق دیگر شامل عکس‌ها، یادداشت‌های دست‌نویس و اطلاعات نامشخص درباره «رئیس‌جمهور فرانسه» است.

آیا ترامپ پاسخ داد؟

بله، رئیس جمهور سابق آمریکا در مورد تفتیش عمارت خود توسط ماموران FBI صحبت کرده و بارها هرگونه تخلف از سوی خود را رد کرده است. او گفت که تمام اسناد ضبط شده توسط افسران پلیس فدرال از طبقه بندی خارج شده و در مکانی امن نگهداری می شود. او گفت اگر قوه قضائیه درخواست می کرد آن اسناد را تحویل می داد.

دفتر او روز جمعه بیانیه جدیدی صادر کرد و مدعی شد که اسناد از طبقه بندی خارج شده است. در این بیانیه آمده است: صلاحیت از طبقه بندی اسناد در انحصار رئیس جمهور ایالات متحده است.

در حالی که ترامپ می‌گوید قبل از ترک قدرت، اسناد را از حالت طبقه‌بندی خارج کرده است و متحدان تاکید می‌کنند که رئیس‌جمهور این اختیار را دارد، تحلیل‌گران حقوقی می‌گویند این موضوع پیچیده‌تر از آن چیزی است که ترامپ و دستیارانش می‌گویند.

رئیس‌جمهور می‌تواند اطلاعات را از حالت طبقه‌بندی خارج کند، اما باید فرآیندی را دنبال کند. اوراق یا نه».

با این حال، دفتر ترامپ این موضوع را تکذیب کرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این ایده که هر بوروکراتی باید در فرآیندی مملو از اسناد، حذف طبقه‌بندی را تأیید کند، پوچ است.»

ترامپ چه جنایاتی ممکن است مرتکب شده باشد؟

چندین قانون بر رسیدگی به اطلاعات طبقه بندی شده و سوابق ریاست جمهوری حاکم است و این قوانین مجازات های کیفری و مدنی را پیش بینی می کنند. در واقع، ترامپ مجازات حذف اسناد یا مطالب طبقه بندی شده را در دوران ریاست جمهوری خود افزایش داده است و اکنون مجازات آن تا پنج سال زندان است.

حکم بازرسی بدون مهر و موم نشان می دهد که دادستان ها در حال بررسی سه جنایت احتمالی هستند: نقض قانون جاسوسی، ممانعت از اجرای عدالت و دسترسی جنایی به سوابق دولتی.

هیچ یک از سه پرونده دادگاهی و جنایی مورد بحث به این بستگی ندارد که آیا پرونده ها از طبقه بندی خارج شده اند یا خیر. این بدان معناست که مشخص نیست که آیا استدلال ترامپ در دادگاه باقی خواهد ماند یا خیر. رئیس جمهور سابق به اتهام تخلف متهم نشده است و مشخص نیست که آیا در نتیجه تحقیقات، اتهامات جنایی تشکیل خواهد شد یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید