چرا بایدن برای حذف سپاه از برجام مردد است؟

چرا بایدن برای حذف سپاه از برجام مردد است؟

روز جدید در هفته‌های اخیر یکی از مهم‌ترین موضوعات باقی مانده بین ایران و آمریکا در مذاکرات وین، حذف سپاه از فهرست گروه تروریستی خارجی آمریکا (FTO) بوده است. بسیاری از کارشناسان، مقامات و اعضای کنگره آمریکا گفته‌اند که دلیلی برای ماندن نام سپاه پاسداران در فهرست توسط دولت بایدن وجود ندارد، زیرا به گفته آنها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم‌های کافی علیه ایران دارد.

در 10 آوریل 2009، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروه های تروریستی وزارت خارجه قرار داده است. این اقدام یک سال قبل از خروج آمریکا از برجام و در چارچوب سیاست «فشار حداکثری» اجرا شد.

این اقدام ایالات متحده پس از جنگ سرد بی سابقه است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد نظامی قانونی و رسمی جمهوری اسلامی است و تلاش آمریکا برای قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی سازمان تجارت آزاد و همزمان با به رسمیت شناختن حکومت جمهوری اسلامی در سال 1978 نقض آشکار حاکمیت ملی ایران است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان بین المللی، این اقدام آمریکا بدعتی کامل و خطرناک در تاریخ حقوق و روابط بین الملل و نوعی اعلان جنگ و تجاوز به کشوری دیگر است. اما لیست سازمان های تروریستی خارجی چیست؟

این فهرست بر اساس قانون مهاجرت و تابعیت 1965 و قانون مبارزه با تروریسم و ​​قانون مجازات اعدام مؤثر در سال 1996 ایجاد شده است که بر اساس آن وزارت امور خارجه اختیار تعیین مصادیق و اعمال تحریم بر اساس قانون تحریم های تروریستی خارجی را دارد. قانون تحریم تروریسم دنیا دارد.
مقررات ارائه «کمک عینی» به سازمان‌های فهرست شده در FTO و «پیگرد قانونی متخلفان» را ممنوع می‌کند، به این معنی که متخلفان نه تنها مشمول تحریم‌های معمول مانند ممنوعیت تجارت در بازار ایالات متحده و ممنوعیت دسترسی به سیستم پولی ایالات متحده هستند ، اما به عنوان “مجرم” با بیست سال حبس و جریمه های بسیار سنگین تحت پیگرد ملی و فراملی قرار دارند.

وزارت امور خارجه همچنین بیش از 60 گروه و سازمان از جمله القاعده، دولت اسلامی (داعش)، حزب الله لبنان و برخی سازمان های فلسطینی را “سازمان های تروریستی خارجی” نامید.

اقدام ترامپ برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست FTO در چارچوب قوانین بین‌الملل تهدیدکننده و ناقض صلح و امنیت بین‌المللی و همچنین نقض کنوانسیون مصونیت دولت‌ها و اموال آنها، اصول اساسی حاکمیت و برابری، سرزمینی. اصل حاکمیت و عدم خشونت E.

وزارت خزانه داری دولت ترامپ علاوه بر گنجاندن سپاه در فهرست FTO، در فرمان اجرایی 13224 در اکتبر 2017 برای حمایت از تروریسم، سپاه را نیز گنجانده است.

دستور اجرایی 13224 در سال 2001 به دستور جرج دبلیو بوش صادر شد که شامل اشخاص حقیقی یا حقوقی می شود که ایالات متحده آنها را تروریست جهانی (SDGT) می نامد. در سال 2007، ایالات متحده نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (شاخه عملیات برون مرزی سپاه) را در فرمان اجرایی 13224 گنجاند.

شایان ذکر است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از این به بهانه حمایت از تروریسم تحت تحریم های گسترده و یکجانبه آمریکا تحت قانون کاتزا قرار گرفته بود. کاتزا (قانون علیه دشمنان آمریکا از طریق تحریم) در آگوست 2017 با امضای دونالد ترامپ به قانون تبدیل شد و همین موضوع لغو تحریم های سپاه را در این قالب نیازمند رای و تصمیم کنگره و سنای آمریکا کرد.

به گزارش ایسنا، ترامپ تلاش کرده است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست FTO قرار دهد، اما بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، وزارت دفاع آمریکا و سیا با تصمیم او مخالف بوده اند.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، علناً اعلام کرد که مخالف حذف سپاه از لیست است.

وال استریت ژورنال نیز در آن زمان گزارش داد که برخی از مقامات پنتاگون، از جمله ژنرال جو دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، نسبت به پیامدهای این تصمیم برای امنیت نیروهای آمریکایی ابراز نگرانی کرده بودند.

ارتش هشدار داد که به رسمیت شناختن سپاه پاسداران به عنوان یک تروریست می تواند خشونت علیه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را بدون تأثیر جدی بر اقتصاد ایران تحریک کند.

این هشدارها به این دلیل است که نیروهای آمریکایی در منطقه به ویژه خلیج فارس در تماس مستمر و نزدیک با سپاه پاسداران هستند و این امر مانع از ایجاد آرامش و یا تعامل نیروهای آمریکایی با هر گروه به اصطلاح تروریستی می شود. این به طور بالقوه به این معنی است که اگر قایق های سپاه، همانطور که همیشه در منطقه دیده ایم، از دید نیروهای آمریکایی، اطراف ناوهای آمریکایی مانور دهند، ممکن است تنها هشدار کافی نباشد، بلکه می تواند منجر به اقدام نظامی و قهری شود. . در همین حال، ایران در واکنش به درج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در FTO، «مقر ارتش آمریکا» (سنتکام) در خاورمیانه و شرق آفریقا را یک نیروی تروریستی اعلام کرد. با این تصمیم، فضای درگیری و تنش در خلیج فارس و منطقه بین ایران و آمریکا به شدت و به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، به طوری که پس از ترور سردار قاسم سلیمانی ترامپ، مجلس ایران، پنتاگون، ارتش آمریکا و تمامی شرکت ها در فهرست موسسات و گروه های تروریستی این کشور قرار دارند.

به گزارش ایسنا، علاوه بر ابعاد نظامی و بین المللی، نام سپاه در لیست های FTO و کاتسا قرار داشت و اقدامات سیاسی دونالد ترامپ مانعی بسیار بزرگ و دشوار برای بازگشت احتمالی برجام در دولت های آینده آمریکا بود.

می توان گفت جدا از پیامدهای بین المللی، حقوقی و اقتصادی این تحریم ها و محدودیت ها، موضوع برجام و تأثیر این اقدامات در جلوگیری از اجرای مجدد توافق هسته ای تنها دلیل تحریم های اعمال شده توسط آن زمان بود. دولت ایالات متحده.

با توجه به حضور و دخالت سپاه در فعالیت‌های اقتصادی و زیربنایی کشور، الحاق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در FTO، در نتیجه اجرای احتمالی سپاه، ضربه‌ای جدی به منافع اقتصادی ایران وارد می‌کند. ضمن اینکه با این تحریم ها و محدودیت های مشابه، کشورها و شرکت های خارجی که تعامل کمی با آمریکا دارند، نمی توانند وارد بازار ایران شوند. یعنی در حالی که اساسا وجود چنین قوانین و مقررات سخت گیرانه ای، شرکت ریسک کمتری برای حضور در ایران و سرمایه گذاری خواهد داشت. اگر نام سپاه در FTO باقی بماند، همکاری با شرکت‌های وابسته به سپاه نه تنها تحریم‌های آمریکا را نقض می‌کند، بلکه افراد و شرکت‌های متخلف با خطر جدی حمایت از تروریسم مواجه هستند که می‌تواند منجر به دستگیری، استرداد و زندانی شدن آنها شود.

تاکنون انواع تحریم ها از سوی آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال شده است و جدا از اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برجام باقی می ماند یا نه، تحریم ها به شکل های دیگری نیز علیه آن وجود دارد و مشخص نیست چرا دولت و سیاستمداران آمریکا برجام را حفظ می کنند. سپاه در لیست بنابراین تأثیر عملی حفظ نام سپاه در FTO برای ایالات متحده چیزی شبیه به «صفر» است.

از دیدگاه ایران، فعالیت های متعدد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به دلیل تحریم های طولانی مدت علیه این نهاد نظامی به هیچ وجه وابسته به نیروهای خارجی و خارجی نبوده و تحت تأثیر جو و اقدامات خارجی در منطقه نیست. و کشورهای همسایه

علاوه بر این، جو بایدن و اکثر مقامات وزارت خارجه آمریکا از جمله کسانی بودند که در دوران محدودیت ها و تحریم ها با اقدام ترامپ مخالفت کردند و مشخص نیست چرا رفع محدودیت ها که زمانی کاملاً غیرمنطقی و به ضرر امنیت ملی آمریکا بود، امروز چنین شده است. به تعویق انداختن و چسبیدن به آن

جناح جک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در دولت بایدن که در تیم مذاکره کننده آمریکا در موضوع هسته ای ایران حضور داشت و در ماه های اخیر برکنار شد، معتقد است پس از برجام مذاکره با ایران غیرممکن است. سپاه پاسداران و ایران برای حذف نام او از FTO امتیاز بیشتری دارد.

متأسفانه با تاخیر در مذاکرات و شکست آن در یک سال گذشته و در عین حال اتفاقات داخلی آمریکا به ویژه در آستانه انتخابات کنگره، موضوع ایران و برجام به یک مشکل داخلی برای دولت بایدن تبدیل شده است. . .
همچنین برخلاف انتظار می بینیم که موضوع برجام یا خروج سپاه از برجام در حال تبدیل شدن به موضوع رقابت انتخاباتی بایدن و رقبای اوست که اصلاً به نفع برجام و ایران نخواهد بود. بایدن خود را برای انتخابات کنگره آماده می کند، اما هنوز شعار انتخاباتی خود را در کارزار انتخابات ریاست جمهوری 2021 برای بازگشت به برجام عملی نکرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه کنونی آمریکا نیز زمانی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی FTO را از دولت ترامپ تحویل گرفت، از دولت ترامپ انتقاد کرد و آن را برخلاف توصیه های سازمان های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا خواند، اما امروز او و اطرافیانش در دولت حضور دارند و سپاه را می شناسند. فهرست کردن مشکل است، از انجام آن خودداری کنید.

این در حالی است که لابی صهیونیستی و سران برخی کشورهای منطقه از جمله امارات و عربستان سعودی نگران اجرای مجدد برجام هستند و از هر اقدامی که باعث کندی یا رفع مشکل شود حمایت می کنند.

برخی منابع گفتند آنچه که به عنوان تلاش برای مقابله با خروج سپاه از برجام مطرح می‌شود و ایران در رسانه‌ها ترور سردار سلیمانی را مورد آزار و اذیت علنی قرار می‌دهد، سناریویی است که توسط رژیم اسرائیل و متحدانش در منطقه ساخته شده است.

دولت بایدن از زمان روی کار آمدن خود نشان داده است که برخلاف شعارهای تبلیغاتی خود، کنترلی بر شیرینی میراث ترامپ ندارد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بایدن به راحتی با امضای دستورالعمل اجرایی لغو بسیاری از دستورات اجرایی رئیس جمهور قبلی که برجام را به ورطه پرت می کرد، بازگشت همه اعضای برجام را آغاز کند، اما او از انجام آن سرباز زد.
اکنون دولت آمریکا با بهانه های واهی و البته خارج از دادگاه از اقداماتی که ایران را در استفاده از منافع اقتصادی برجام سهل می کند خودداری می کند و در این زمینه سعی دارد ایران را متهم به توقف مذاکرات کند.

به گفته کشورهای ایران، روسیه و برخی کشورهای اروپایی، تنها کشوری که آمادگی بازگشت به برجام را ندارد، آمریکاست. باید دید که آیا دولت بایدن و تیم وزارت خارجه آن در نهایت می خواهند میراث آشفته باقی مانده از دوران ترامپ را کنار بگذارند و به برجام بازگردند.

دیدگاهتان را بنویسید