چرا تلفن همراه گردشگران خارجی در ایران مسدود است؟

چرا تلفن همراه گردشگران خارجی در ایران مسدود است؟

روز جدید : برخی آژانس های مسافرتی ایرانی از مسدود یا مسدود شدن تلفن همراه تعدادی از گردشگران خارجی بر اساس «ضوابط ثبت نام» خبر داده اند.

از اواسط مهرماه 1395 با تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق انسان و سایر وسایل مربوطه، ثبت تلفن باید در مبادی ورودی و با حضور کامل انجام شود. این قانون در زمانی اجرا شد که مرزهای ایران به روی گردشگران خارجی بسته بود و در حال حاضر اطلاعات دقیقی از قوانین ثبت تلفن همراه مسافران ورودی به ایران در سایت های وزارت امور خارجه، ویزای الکترونیک، سفارتخانه ها و حتی وجود ندارد. برگزار کننده تور.

سایت اطلاع رسانی همتا به همتا به زبان انگلیسی و فارسی توضیح می دهد که «جمهوری اسلامی ایران به منظور تسهیل در ارائه خدمات GSMA و افزایش رضایت مشتریان، از دسترسی غیرقانونی دستگاه های کلاهبردار و دستگاه های سرقت به شبکه های اپراتور جلوگیری می کند. GSMA . بنابراین تنها دستگاه هایی که مجاز به ورود به شبکه و ارتباط اپراتور GSMA هستند باید شرایط زیر را داشته باشند: در هر مدل تلفن همراه سیم کارت غیر ایرانی درج کنید یا در مدل های تلفن همراه قانونی فقط از سیم کارت ایرانی استفاده کنید. اگر کمتر از سه هفته در ایران بمانید بدون هیچ مشکلی می توانید از سرویس GSMA استفاده کنید اما اگر برای استفاده از سرویس GSMA بیش از سه هفته در ایران بمانید باید مالیات تلفن همراه خود را در گمرک بپردازید. واقع در فرودگاه و پایانه های مسافربری. تلفن همراه خود را ثبت کنید.”

این در حالی است که به گفته برخی از عوامل آژانس، بسیاری از گردشگرانی که در این مدت به ایران سفر می کردند، به دلیل بی اطلاعی از این مفاد، تلفن همراه خود را مسدود یا مسدود کردند. گردشگرانی هم بودند که گوشی هایشان از ابتدای سفر برخلاف مدت سه هفته مسدود شده بود.

یکی از مسئولان آژانس به ایسنا گفت: گردشگرانی که به تنهایی سفر می کنند یا راهنما در فرودگاه ندارند، نمی دانند که باید تلفن همراه خود را در مبادی ورودی ثبت کنند. آنها نمی دانند که به محض روشن کردن تلفن همراه خود مسدود یا مسدود می شود. البته بسیاری از آژانس های مسافرتی و راهنماها به دلیل غیبت دو ساله از محل کار، از مقررات جدید بی اطلاع هستند و کم کم مشکلات باز می شود.

یکی دیگر از گردشگران با اشاره به تجربه اخیر گردشگران خود در سفر به ایران به ایسنا گفت: تلفن های آنها رجیستر نشده بود به همین دلیل مسدود بود و تا زمانی که به وای فای دسترسی نداشتند نمی توانستند با کسی تماس بگیرند و این شرایط باعث سفر شد. برای آنها سخت، استرس زا و مضطرب بود.

عواقب این اتفاق زمانی بیشتر نمایان می شود که گرفتار معضلی به نام «ایران هراسی» شویم. در چنین شرایطی، در دسترس نبودن مسافر خارجی و عدم تماس طولانی مدت وی با اقوام و خانواده قطعاً به نگرانی های موجود و این تبلیغات کمک می کند.

علاوه بر گردشگران خارجی، اخیراً برخی از مسافران ایرانی مقیم خارج از کشور نیز تجربه خود را از ثبت تلفن همراه در مبادی ورودی سایبری به اشتراک گذاشته اند و صف طولانی و طولانی برای ثبت نام تلفن همراه در فرودگاه های بین المللی دارند. فقط یک نفر مسئول این کار است و چند ساعت غیبت دارد و همچنین مشکلات پس از ثبت نام، نقص فنی در سایت گمرک و خطاهای سیستم.

در اوایل شهریور ماه سال 1400 در بازدید وزیر اقتصاد از گمرک امام خمینی (ره) ماموران گمرک گفتند: بر اساس مقررات جاری در ثبت مبادی ورودی بن بست وجود دارد که نیازمند اصلاح روند و حضور حداقلی است. همچنین در نامه ای به رئیس کل گمرک تاکید کرد: تشکیل کارگروه باید هر چه سریعتر شرایط را برای کاهش یا حتی حذف ثبت حضور فراهم کند.

مأموران گمرک سپس گفتند: با آخرین توافقات و مصوبات، تنها احراز هویت مسافر و تلفن همراه وی در مبادی ورودی در اسرع وقت توسط گمرک انجام می شود و تمامی بررسی های لازم برای ثبت نام تلفن از جمله کنترل گذرنامه از طریق ناجا و گمرک انجام می شود. در دسترس بودن سیم کارت به نام مسافر ورودی به صورت کاملا غیرحضوری و ظرف مدت یک ماه از تاریخ ورود مسافر در سامانه مربوطه و همچنین اضافی انجام خواهد شد. فرآیندی مانند پر کردن فرم گمرکی انجام نخواهد شد. همچنین به گمرک تذکر داده شده است که در صورت ایجاد بن بست در این زمینه با آنها برخورد شود.

با این حال همچنان صف ها و صف های طولانی در مبادی ورودی مسافران وجود دارد و این مصوبات همچنان به درستی اجرا نمی شود، اما این سوال پیش می آید که چرا مسافر خارجی با توجه به هجمه های فراوان به ایران تصمیم به سفر به این کشور می گیرد و قصد سفر به این کشور را دارد. ارز وارداتی معاف از مقررات سخت، پیچیده و وقت گیر؟ اگر قرار است این قانون برای همه یکسان اجرا شود، چرا اطلاع رسانی نشد تا این ناآگاهی باعث افزایش ترس از سفر به ایران شود؟ چرا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی گردشگری در این تصمیمات که مستقیما بر مسیر گردشگری خارجی تاثیر می گذارد، نقشی ندارد و آن را در موقعیت انفعالی قرار می دهد؟

دیدگاهتان را بنویسید