چرا دولت روحانی مطالبات پرستاران را جدی نگرفت؟

ساعت: 15:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۰
کد خبر: 1791278

کمبود پرستار از یک معضل داخلی به یک معضل ملی و فراگیر تبدیل شده است چرا که دولت قبل در روزهای پایانی سال 97 تذکرات پرستاران را جدی نگرفت و همچنین دستور ساختاری در وزارت بهداشت و درمان 7000 مهاجرت را زیر پا گذاشت. او متوجه شد.

به گزارش خبرنگار شبکه های اجتماعی راه دانا؛ امروز و در بحبوحه جنگ تمام عیار که به دلیل بحران تاج و تخت و ایجاد سویه های مختلف و پیک های پی در پی بیماری در کشور به وجود آمده است، یکی از مهمترین بحران های دولت جدید کمبود پرستار است.

بی جهت نیست که این بحران را مانند سایر بحران ها شاهکار دولتی بدانیم که گویی راهبرد و رویکرد مدیریتی آنها چیزی جز انباشته شدن مشکلات و عبور از بحران های به وجود آمده نیست.

نمونه آن مارپیچ آشفته بحران هایی است که در سازمان نظام پرستاری وجود دارد و این مارپیچ گیج کننده که به مرور زمان به معضلی لاینحل تبدیل شده است در سال 1376 پس از سهل انگاری کارکنان دولت از یک موضوع ساده در اخبار منتشر شد. مشکل به یک معضل فراگیر و ملی تبدیل شده است.

یکی از مهمترین اظهاراتی که صرفاً برای اعلام کمبود پرستار و تشریح ارقام موجود در این زمینه در قالب زنگ هشدار بیان شد، نشست خبری مریم حضرتی معاون پرستاری وزیر بهداشت در آخرین روزهای مانده به پایان سال 97 بود. عناوینی از این دست منتشر شده است:« کمبود 150 هزار پرستار در ایران نسبت به استانداردهای جهانی »

حضرتی در این نشست خبری به صراحت گفت: یکصد و پنجاه هزار پرستار در بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور مشغول به کار هستند که بر اساس استانداردهای جهانی 120 تا 150 هزار پرستار دیگر در این مراکز مورد نیاز است.

محمد شریفی‌مقدم دبیر ارشد خانه سالمندان وی در عین حال در پایان سال 97 گفت: به ازای هر تخت باید 2.5 پرستار داشته باشیم اما تعداد واقعی فقط 0.7 پرستار است در حالی که برای ارائه خدمات مناسب به مردم باید 9 پرستار داشته باشیم. تا 10 پرستار؛ این چیزی است که کشورهایی مانند سوئد به آن دست یافته اند، در ژاپن به ازای هر 1000 نفر 9 پرستار وجود دارد، یا چین با جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر، 7 تا 8 پرستار در هر 1000 نفر جمعیت دارد، اما ما داریم. حتی به سطح استاندارد 3 پرستار هم نرسیده است “بیایید به ازای هر هزار نفر تعیین شده به آن برسیم.”

با توجه به وضعیت اسفناک جامعه پرستاری در سال‌های اخیر و دولت‌ها، جای تاسف است که در مقایسه با استاندارد جهانی 1.8 تخت بیمارستانی برای هر پرستار، اکنون هر پرستار در کشور ما بیش از 15 تخت بیمارستانی دارد. اگرچه حقوق و مزایای پرستاران ایرانی یکسان است و حتی در این روزها که تاج و تخت بیشترین فشار را بر دوش این قشر وارد می کند، شاید برای حفظ آبروی این سنگین، مبلغی واقعاً ناچیز به عنوان زحمات پرداخته شده است. طبقه کارگر ما اعداد کاری را نادیده می گیریم.

حمیدرضا عزیزی معاونت توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری امروز 11 دی 1400 پس از همه فراز و نشیب های دو سال اخیر در جذب و تعیین تکلیف پرستار و بی توجهی های دیگر در دولت روحانی می گوید: واقعیت میدانی بیمارستان ها در زمینه جذب پرستار این است که حداقل تعداد استاندارد. پرستاران از تخت و بیمار دور است. در دوران تاج و تخت، در همان پایتختی که اکثر مراکز بهداشتی و درمانی در آن مستقر هستند، هنوز 15 بیمار توسط پرستار در بیمارستان ها تحت درمان هستند و این مایه تاسف است و علاوه بر صدمات شدید جسمی و روحی همکاران، حقوق بشر نقض می شوند این میدان باید ایده اصلی باشد.

وی ادامه داد: در شیفت های شب، پرستاران باید ساعت ها (حداکثر 3 ساعت) استراحت کنند و زمانی که 2 پرستار از 30 بیمار مراقبت می کنند و یک پرستار برای استراحت می رود، یعنی یک پرستار در این ساعات از 30 بیمار مراقبت می کند، یعنی. یک فاجعه بزرگ، مسئولان نیز باید از منظر غیرصنفی به این موضوع نگاه کنند. چرا باید وضعیت پرستاری ما اینگونه باشد؟

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری با اشاره به کاهش درآمدهای بیمارستانی در ایام تاجگذاری گفت: اگرچه حجم کار همکاران ما افزایش یافته است، اما درآمدها کاهش چشمگیری داشته است. با کاهش فشار کرونا، امیدواریم روش پرداخت بهبود یابد و درآمد همکاران بهبود یابد. اما چون سیستم پرداخت مشکل دارد، همکاران از کم پرداختی گلایه دارند و حتی در برخی نقاط کشور تا 10 ماه معوقه داریم و علیرغم شعارها، تعهدات معوقه هم از نظر زمانی و هم از نظر میزان پرداخت وجود دارد.

آیا مهاجرت 7000 پرستار دروغ است یا واقعیت؟!

هر آنچه در این زمینه باید گفته شود در سخنان آرمین زارعیان رئیس هیات مدیره سازمان نظام پرستاری نهفته است. وی در تاریخ 8 آبان 1395 در گفت و گو با شهروند به مهاجرت 7 هزار پرستار در دوران تاج و تخت اشاره کرد و گفت: عدم دریافت به موقع و دقیق جوایز تاج، بی احتیاطی در حفظ نیروی انسانی، عدم جذب روزانه 89 نفر از دلایل اصلی آن است. کارکنان مهاجرت پرستاران هستند. زیرا وعده های زیادی در زمینه معیشت پرستاری داده شده اما تاکنون اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است.

انتظارات روزه های بی صدا دوبله جدید!

اما در کمال تعجب برخی نهادها و متولیان نظام سلامت پس از هشت سال سکوت به تخت سلطنت رسیده اند و انتظار دارند دولت چهار ماهه بر سر کار باشد ماه را بچرخاند و به یکباره مشکلات جامعه پرستاری را حل کند. مشکلات سایر اقشار و اقشار که هشت سال از بی تدبیری و ناکارآمدی دولت جان سالم به در برده اند!

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید