چرا روسیه دیگر عضو گروه هفت نیست / آیا از گروه 20 حذف می شود؟

چرا روسیه دیگر عضو گروه هفت نیست / آیا از گروه 20 حذف می شود؟

روز جدید روسیه در سال 1997 به این گروه ملحق شد و گروه هفت را در پاسخ به اصلاحات اقتصادی و سیاسی در زمان رئیس جمهور سابق روسیه بوریس یلتسین به گروه هشت تبدیل کرد.

اقتصادهای G-7 آخر این هفته در کوه های آلپ باواریا ملاقات کردند، اما غیبت محسوسی وجود دارد: روسیه چندین سال است که عضو این اتحاد قدرتمند نبوده است.

G-7 شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده است. این اقتصادها بر تجارت جهانی تسلط دارند و روسیه تا سال 2014 عضو گروه 8 بود، اما در واکنش به الحاق کریمه، این گروه اخراج شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اعلام کرد که قصد دارد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را به نشستی که قرار است در روزهای 10 تا 12 ژوئن 2020 در کمپ دیوید در ایالات متحده برگزار شود، دعوت کند که خشم بریتانیا و کانادا را برانگیخت. آنها از پذیرش مجدد مسکو حمایت نکردند. اما این اجلاس به دلیل اپیدمی کووید-19 لغو شد.

گروه هفت متعهد به دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون و همچنین رفاه و توسعه پایدار است.
جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در یک کنفرانس خبری گفت که بی توجهی مداوم روسیه به قوانین و مقررات بین المللی دلیل حذف روسیه از این گروه است.

سخنگوی بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا گفت که بریتانیا هرگونه پیشنهادی برای پیوستن مجدد روسیه به این گروه را وتو خواهد کرد.

اجلاس امسال در آلمان از 26 تا 28 ژوئن در کاخ آلمائو، هتلی پنج ستاره در مرز با اتریش، در حدود 62 مایلی جنوب مونیخ در کوه های آلپ، برگزار می شود. آخرین اجلاس G-7 در سال 2015 برگزار شد.
در واکنش به اصلاحات اقتصادی و سیاسی انجام شده در دوران ریاست جمهوری بوریس یلتسین، رئیس جمهور سابق روسیه، روسیه در سال 1997 به این گروه پیوست و گروه هفت را به گروه هشت تبدیل کرد.

روسیه میزبان سی و دومین نشست سران گروه 8 در کاخ کنستانتین در سن پترزبورگ در جولای 2006 بود.
همچنین درخواست هایی مبنی بر حذف روسیه از اقتصادهای گروه 20، گروهی از کشورهای ثروتمند و در حال توسعه، از جمله جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا، وجود داشت. اقتصادهای G20 در تلاش هستند تا اعضای خود را در واکنش به جنگ اوکراین متحد کنند و برخی کشورها از جمله ایالات متحده تهدید کرده اند که برخی از جلسات را تحریم خواهند کرد.

جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی، در روزهای پس از اجلاس سران گروه هفت، با رهبران روسیه و اوکراین برای ترویج صلح و تلاش برای کاهش شدت بحران جهانی غذا، به ویژه در کشورهای کم درآمد، دیدار خواهد کرد.

رتنو مرسودی، وزیر امور خارجه اندونزی روز چهارشنبه گفت که ویدودو پس از شرکت در نشست گروه هفت در المو به پایتخت های اوکراین و روسیه سفر خواهد کرد.

در ماه آوریل، رئیس جمهور اندونزی از پوتین و ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دعوت کرد تا در نشست سران گروه 20 در جزیره تفریحی بالی در ماه نوامبر شرکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید