چرا نفت و گاز ایران نمی تواند به راحتی جایگزین روسیه شود؟

چرا نفت و گاز ایران نمی تواند به راحتی جایگزین روسیه شود؟

روز جدید : اگر تحریم ها به سرعت برداشته شود، در کوتاه مدت مقدار کمی به بازار بین المللی می رود و نمی تواند جایگزین 184 میلیارد متر مکعب گاز روسیه باشد که سالانه به اروپا صادر می شود. اگرچه ایران پس از روسیه دومین گاز طبیعی جهان را دارد، اما این بخش به دلیل انزوا، از کمبود سرمایه گذاری، به ویژه در فناوری فراساحلی، ظرفیت صادرات گاز طبیعی مایع و زیرساخت ها رنج می برد. بیشتر گاز ایران از یک میدان گازی بزرگ دریایی به نام پارس جنوبی در خلیج فارس تامین می شود. حتی در صورت لغو تحریم ها، ایران نمی تواند جایگزینی برای صادرات روسیه به اروپا باشد.

ایران نیز مانند روسیه از زمانی که دونالد ترامپ از توافق هسته ای با ایران خارج شد و آن را محکوم کرد، تحت تحریم های آمریکا قرار دارد. ورود جو بایدن به کاخ سفید، مذاکرات برای احیای توافق هسته ای را تسریع کرده است. اما حمله به اوکراین بار دیگر آن را زیر سوال برد. اما بازگشت ایران به بازارهای نفت و گاز تنها بخشی از واردات هیدروکربن روسیه از اروپا را جبران می‌کند، به‌ویژه که قرارداد آتی در هفته‌های اخیر با موانع زیادی روبرو است.

کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گویند: «ایران می‌تواند یکی دیگر از منابع مهم مازاد (نفت) در صورت لغو تحریم‌ها باشد، اما بازگشت آن به بازار فوری نخواهد بود. به گفته آنها، در صورت توافق، لغو موثر تحریم ها حداقل یک ماه طول می کشد. آنها پیش بینی می کنند: “ما انتظار داریم تولید بیش از یک میلیون بشکه در روز در شش ماه افزایش یابد تا به ظرفیت کامل 3.8 بشکه در روز برسد.”

ما باید ذخایر شناور 100 میلیون بشکه‌ای را در نظر بگیریم که فروش آن ماه‌ها طول می‌کشد، به‌ویژه که نفت‌کش‌های ایرانی برای کار کردن نیاز به گواهینامه مجدد دارند و بیمه می‌شوند.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد تولید نفت خام ایران در ماه فوریه به 2.56 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین سطح در سه سال اخیر است. در سال 2021، این کشور به طور متوسط ​​2.4 میلیون بشکه در روز تولید خواهد کرد.

پیش از تحریم های آمریکا در سال 2018، ایران روزانه 2.4 بشکه به 670 هزار بشکه به چین، 490 هزار بشکه به هند، 590 هزار بشکه در روز به اروپا، 260 هزار بشکه در روز به کره جنوبی و 050 بشکه در روز به کره جنوبی صادر می کرد. روز ژاپن.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، روسیه در ماه فوریه 10.05 میلیون بشکه در روز تولید کرده است. در دسامبر 2021، صادرات نفت خام 2.8 میلیون بشکه در روز بود.

چندین کارشناس موسسه بروگل می گویند: تخمین زده می شود که 4 میلیون بشکه نفت خام روسیه در برابر تحریم های اعمال شده توسط اتحادیه اروپا و سایر کشورهای غیر اروپایی بر تجارت نفت آسیب پذیر باشد.

کارشناسان اندیشکده بلژیکی در ارزیابی تأثیر تحریم ها گفتند: مشتریان نفت روسیه از حدود 1.6 میلیون بشکه در روز نفت خام و یک میلیون بشکه در روز فرآورده های نفتی خودداری خواهند کرد که می تواند در آوریل به 3 میلیون بشکه در روز برسد. . . »

بر اساس گزارش بریتیش پترولیوم، ایران در سال 2021 حدود 250.8 میلیارد متر مکعب گاز در سال 2020 تولید کرده است که پس از آمریکا و روسیه، سومین تولیدکننده بزرگ گاز در جهان است. روسیه با 638.5 میلیارد متر مکعب، 16.6 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص داده است در حالی که این رقم برای ایران 6.5 درصد است. اما این محصول ایرانی عمدتاً برای بازار داخلی در نظر گرفته شده است و مابقی از طریق خطوط لوله گاز در کشورهای همسایه ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و عراق به فروش می رسد.

اگر تحریم ها به سرعت برداشته شوند، در کوتاه مدت مقدار کمی به بازارهای بین المللی می رود و نمی تواند جایگزین 184 میلیارد متر مکعب گاز روسیه باشد که سالانه به اروپا صادر می شود. اگرچه ایران پس از روسیه دومین گاز طبیعی جهان را دارد، اما این بخش به دلیل انزوا، از کمبود سرمایه گذاری، به ویژه در فناوری فراساحلی، ظرفیت صادرات گاز طبیعی مایع و زیرساخت ها رنج می برد. بیشتر گاز ایران از یک میدان گازی بزرگ دریایی به نام پارس جنوبی در خلیج فارس تامین می شود. حتی در صورت لغو تحریم ها، ایران نمی تواند جایگزینی برای صادرات روسیه به اروپا باشد.

اگرچه ورود جو بایدن به کاخ سفید چند ماه است که از سرگیری مذاکرات را تسریع کرده است، اما دستیابی به توافق با موانعی مواجه است و عوامل متعددی را در توافق هسته ای ایران به تاخیر می اندازد. اسرائیل که به خاطر امنیت خود به ایران مشکوک است و می‌خواهد هدف خود را برای دستیابی به سلاح هسته‌ای دنبال کند، هرگز اکراه خود را برای دستیابی به چنین توافقی پنهان نکرده است.

روسیه همچنین به دنبال تهاجم خود به اوکراین خواستار تضمین هایی شده است تا بتواند بدون تحریم به همکاری با ایران به ویژه در زمینه هسته ای غیرنظامی ادامه دهد.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی که خواهان افزایش عرضه نفت خود از طریق اوپک هستند، قصد دارند توجه بیشتری به آمریکا داشته باشند. آنها از واشنگتن خواستند که به آنها در یافتن راه حل دیپلماتیک برای جنگ یمن کمک کند و خواستار پایان دادن به حمایت تهران از شورشیان حوثی شدند که پهپادها و موشک های آنها به طور منظم زیرساخت های دو کشور به ویژه نفت را می سازند.

فرانسه اخیراً از همه طرف های ذینفع خواسته تا در مورد برنامه هسته ای ایران که در وین روی میز است به توافق برسند. در حالی که ایران به توانایی خود برای ساخت بمب اتمی نزدیک می شود، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «نیاز فوری به نتیجه گیری وجود دارد».

دیدگاهتان را بنویسید