چرا همه محله های کوم زهکشی نمی شود؟


ساعت: 14:23
تاریخ انتشار: 1401/03/09
کد خبر: 1842573

عده ای از نبود اتصال و فاضلاب در برخی محله های کوم گلایه داشتند که در حال بررسی آنها بودیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Kum فردا پروژه شبکه فاضلاب چند سالی است که در کوم اجرا می شود و بیش از 40 درصد از شهرک کوم به شبکه فاضلاب متصل است و 1050 کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا شده است که اکثر آنها 2،3،6،7 و منطقه پردیزان به شبکه فاضلاب متصل می شوند.

جمعیت تحت پوشش فاضلاب شهری کوم 545 هزار مشترک و جمعیت تحت پوشش روستا 152 روستا و 2 هزار و 100 مشترک است.

تقریبا نیمی از شهر کوم با همین جمعیت دارای شبکه فاضلاب و تصفیه خانه است.

50 درصد باقیمانده بررسی نشده و طبق مصوبات شورای حفاظت استان، شبکه فاضلاب نباید در سمت شرق رودخانه کمرود نصب شود.

در حال حاضر توسعه شبکه فاضلاب بسیار محدود و تنها در مناطقی با مشکلات جدی صورت می گیرد که این مشکل مورد گلایه بسیاری از شهروندانی است که منطقه آنها زهکشی نشده است. اما مطالعاتی برای توسعه شبکه فاضلاب انجام شده اما مجوزی برای توسعه آن وجود ندارد.

در مناطق غربی کوم اکثر و در نواحی شرقی کوم شبکه فاضلاب احداث شده است که دلایل پوشش این مناطق در شبکه فاضلاب مشکلات زیست محیطی، عدم جذب خاک و یا حفاظت از چاه های شهری از آلودگی است.

200 کیلومتر توسعه شبکه فاضلاب در سال 94-98 با وام بانک توسعه اسلامی محقق شد و با توجه به قول مساعد وزارت نیرو مبنی بر تامین 150 میلیارد تن و همچنین منابع داخلی، امیدواریم اکثر کوم تحت پوشش شبکه فاضلاب کوم قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه میانگین پوشش کشوری جمعیت در حوزه فاضلاب 52 درصد است گفت: این رقم در کوم 41 درصد است و امیدواریم با کمک مسئولان و نمایندگان مجلس بتوانیم موارد لازم را بسازیم. ظرفیت توسعه این بخش

بختیاری با بیان اینکه در مناطقی که بلندمرتبه سازی شده مشکل داریم، افزود: در حال حاضر تصفیه خانه ها با ظرفیت کامل در زنجیره هستند و در صورت ایجاد شبکه جدید با چالش مواجه خواهیم شد.

معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب کوم گفت: در حال حاضر به دلیل تراکم بالا، پهنه همگرایی و محدوده بلوار 15 هورد تا کمربندی امام علی (ع) در اولویت های آبفای فاضلاب قرار دارد. شرکت شبکه.

نظرزاده گفت: متأسفانه علیرغم پیگیری های انجام شده تاکنون، اعتباری برای خط انتقال رینگ کوم شرق و پالایشگاه در این حوزه تامین نشده و تا تامین اعتبار نمی توان اقدامی انجام داد.

اگرچه برخی از مناطق شهری کوم هنوز به شبکه فاضلاب وصل نشده اند، اما متاسفانه در برخی از مناطق پردیزان که ساخته نشده و در حال آماده سازی هستند، در حال حاضر ظرفیت شبکه فاضلاب وجود ندارد و از طریق چاه های جذبی و سایر تمهیدات لازم است. پیش بینی های لازم برای این مناطق

همچنین سال گذشته لوله های فرسوده خیابان 19 روز، مهر و صدف در محدوده فرهنگیان، خیابان های فرعی خیابان پرستار، صفاشهر، خیابان شیخ انصاری و شهر مهدی با هماهنگی سایر نهادها و دستگاه ها تعویض شد. بخصوص شهرداری و نیروی انتظامی که بیش از 15000 کیلومتر بود.

در محله هایی که شبکه فاضلاب ساخته می شود، صرف نظر از اینکه به شبکه فاضلاب متصل باشد یا نه، قیمت فاضلاب با توجه به میزان آب مصرفی در قبض محاسبه می شود، باید حق اشتراک ما را پرداخت کنند.

ادغام شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی، کلیه فعالیت های مربوط به آب و فاضلاب شهری و روستایی کوم در یک مجموعه واحد شکل گرفت و تمامی مسائل مربوط به تقسیم وظایف جدید به سرعت تکمیل شد.

در استان کوم 5 تصفیه خانه فاضلاب به همراه یک آزمایشگاه فاضلاب وجود دارد.

سالانه 30 میلیون متر مکعب فاضلاب در کوم تولید می شود که با توافق کوم ویک با شهرداری کوم 4 و نیم میلیون متر مکعب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز و 10 میلیون متر مکعب پساب برای مجوز مصرف می شود. از وزارت نیرو، صنعت نیز در شهرهای شکوهیه، محمود آباد و الغدیر توزیع شده است.

15 میلیون مترمکعب پساب باید به سفره های زیرزمینی، 60 درصد فاضلاب به حوضه های آبریز و 40 درصد برای مصارف صنعتی و غیره اختصاص یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید