چرا هیچکس تلاش نمی کند مردم را قانع کند؟/ سرمایه اجتماعی بزرگترین پشتوانه دولت که بسیار آسیب پذیر است


ساعت: 09:47
تاریخ ارسال: 05/05/1401
کد خبر: 1885773

افزایش قیمت ها با وجود وعده های مسئولان برای ثابت ماندن ادامه دارد چرا مسئولان دلایل این افزایش ها را برای مردم توضیح نمی دهند؟ شاید آنها این را حق مردم و یا جزو وظایف خود نمی دانند که نتیجه آن لطمه زدن به موقعیت دولت و کاهش سرمایه اجتماعی دولت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; در صف نانوایی در حین کارت کشیدن ناگهان صدای مشتری به گوش می رسد که می گوید قیمت نان گران شده که به جای هزار تومان برای هر نان بربری سیصد و سیصد تومان از قبض من کم کرده اید؟ این افزایش ناگهانی بهانه ای شده است برای اینکه همه در صف بنشینند تا نظرات خود را اعلام کنند و شکایت کنند. شخصی گفت: آنچه در زمان آقای رایضی تغییر کرده، قیمت ها همچنان رو به افزایش است و شدت افزایش بیشتر از قبل است.

دیگری ضمن تایید تحرک و تلاش آقای رئیسی و عملیاتی شدن در موضوع یارانه ها گفت: آقای رئیسی خیلی مقصر نیست؛ آقای رئیسی خیلی مقصر نیست. بلکه تعداد زیادی از مسئولان دولت قبل همچنان سر کار هستند و مانع کار می شوند.
مرد میانسالی که آهسته صحبت می کرد گفت: اقتصاد کشور در چند دهه گذشته شکل پیچیده ای به خود گرفته است و اصلاح آن بسیار سخت است و نیازمند همکاری مردم با دولتی است که می خواهد با برنامه ریزی با شرایط موجود مقابله کند. و برنامه ها

وی شرط موفقیت دولت آقای رایضی را ارتباط مستمر دولت با مردم می داند و می گوید: اگر دولت مشکلات و راه حل ها را مدام به مردم ابلاغ کند، اگر مردم بدانند تا کی باید منتظر بمانند. برای بازگشت ثبات به اقتصاد زندگی آنها قطعا همکاری خواهند کرد.

جوانی در صف نانوایی می گفت: مدیر کل مازندران افزایش قیمت نان در این استان را تکذیب کرد اما می بینیم همه نانوایی ها رسما قیمت جدید نان را با افزایش 30 درصدی دریافت می کنند. از سوی مردم و کسی نیست که جلوی این افزایش را بگیرد یا به مردم توضیح دهد و به مردم بفهماند که نانوایی ها تخلف نمی کنند.

وی با اعتراض اضافه کرد: اینکه مسئولان به وظیفه خود در توضیح دلایل گرانی عمل نمی کنند و با پوشش خود مردم را می کشند صحت ندارد. اگر بیایند و صادقانه دلیل گرانی را به مردم بگویند، مردم ما که بارها ثابت کرده اند منطقی هستند، قبول می کنند و این همه مشکل پیش نمی آید و فضای مخالف ایجاد نمی کنند. انقلاب

حکایت گران شدن نان این روزها
در میان شایعاتی مبنی بر داغ و گرم بودن بازار این روزها، فردی که خود را از مسئولان یک نهاد نظارتی معرفی کرده بود، با صدای بلند اعلام کرد: آقایان و خانم ها! دولت قیمت آرد را تغییر نداده است و صحبت های آقای رئیس جمهور در مصاحبه تلویزیونی مبنی بر عدم تغییر قیمت نان درست است، اما این افزایش 30 درصدی به دلیل افزایش قیمت تمام شده نانوایی ها است. ربطی به آرد و نان و دولت ندارد. صنف نانوایان به دلیل گران شدن سایر کالاها و افزایش دستمزدها و تورم که ربطی به دولت ندارد، هر چند سال یکبار قیمت نان را افزایش می دهد.

یک نفر از میان جمعیت فریاد می زند که حتی دولت هم نمی تواند این موضوع را شفاف سازی و اعلام کند. چند نفر مثل شما در صف ها شرکت می کنند تا به جمعیت محدود توضیح دهند؟ باید پذیرفت که دولت آقای رایضی در این بخش ضعیف است و با ادامه این روش نمی‌تواند مردم را قانع کند و جنگ روانی برای مردم به وجود می‌آید و عده‌ای پیگیرانه به این دولت در این صف‌ها حمله می‌کنند در حالی که مردم این کار را نمی‌کنند. از دولت آقای رئیسی ناامید شوید.بلند شوید

این توضیح نیاز به جهاد ندارد
محمدعلی شیخ، فعال اجتماعی، متقاعدسازی را یکی از نیازهای اساسی در کار کارکنان می داند و می گوید: مشارکت و تعامل اجتماعی یکی از الفبای مدیریت نوین است. در صورت توجه و رعايت اين نكته از سوي مسئولان در همه زمينه ها به ويژه امور فرهنگي و اجتماعي، احتمالاً از بسياري هزينه هاي تحميل شده جلوگيري مي شود.

وی تأکید مقام معظم رهبری در توصیف این فریضه بزرگ را «تبیین جهاد» ناشی از همین کوتاهی دانست و تصریح کرد: مردم در رفتار خود تابع علم و آگاهی خود هستند و هر چه مسئولان بیشتر در تبیین شرایط و شرایط تلاش کنند. نیازها را بیان می کنند، همگام سازی بیشتری دارند و افراد بیشتری خواهند داشت. اما اگر قرار است قیمت یک کالا افزایش یابد، این حق مطلق مردم است که بدانند برای چه چیزی بیش از حد به آنها پرداخت می شود و نمی توان به راحتی از این حق مردم گذشت. امروز کشور در شرایط حساسی به سر می برد که مسئولان باید مراقب وسواس گونه باشند و همیشه با استدلال و منطق مردم را متقاعد کنند. ارتباط خود را با مردم افزایش دهید. باید در اماکن عمومی و مساجد و مجامع عمومی به ویژه صف های ارزک حاضر شوند و از مشکلات و مسائل مردم کف میدان مطلع شوند. یکی از دلایل نارضایتی مردم از دولت قبل، جدایی مسئولان از مردم و قضاوت ها و تصمیم گیری ها در اتاق های دربسته و حاکمیت فانتزی و اربابان و اعیان بود.

نظارت، یک حرف مکرر و یک عمل کوچک!
حسن ملک حسینی، اقتصاددان و مدرس دانشگاه، نظارت دولت را برای حفظ قدرت خرید ضروری می داند و معتقد است رساندن درآمد پایین ترین دهک های جامعه به حداقل استاندارد، بخش مهمی از وظایف دولت است و بخشی دیگر از آن صیانت از قدرت خرید جامعه و یک دهم تا پنج از طریق کنترل قیمت اجناس است که نشان از لزوم بررسی و نظارت دارد.

وی در این خصوص می افزاید: اگر میزان تزریق کالا به بازار با افزایش تولید و یا واردات چندین برابر نیاز کشور باشد و بررسی ها به درستی انجام نشود، هر چقدر هم که سیستمی را با دقت ایجاد کنید، نمی شوید. قادر به کنترل بازار است. بنابراین کنترل بازار باید با بازرسان و ناظران انجام شود، در حال حاضر به دلیل کمبود این ناظران و بازرسان، دولت به اهداف خود مبنی بر ایجاد ثبات در بازار دست پیدا نمی کند و زمانی که حاکمان از کاهش قیمت برخوردار نیستند. سهمیه آرد، نانوایی ها یا ساعات پخت را کاهش می دهند یا گاهی خارج از تقویم تعطیل می کنند یا وزن نان را کم می کنند و مردم نیز از تذکرات بیهوده خسته می شوند و از بحث های مزاحم دست بر می دارند. نسبت به این تخلفات بی تفاوت است.

یک عمل سخت با مراقبت آسان؟!
کاظم اسکی منشی بازنشسته معتقد است اقتصاد کشور نیازمند یکسری عمل ها است و دولت باید پس از هر عمل برای رسیدگی به این بیمار اقدامات جدی انجام دهد. وی تصریح کرد: بدون شک اقتصاد کشور بنا به دلایلی نیاز به عملیات دارد و دولت اولین عملیات را با حذف یارانه چهار کالای اساسی آغاز کرده که مورد تایید عقلا و صاحب نظران نیز هست، اما این عملیات مهم نیاز به مراقبت زیادی پس از عملیات در این بخش، دولت به تناسب اهمیت این عملیات در وظایف خود کوتاهی کرده است.

وی با بیان اینکه با افزایش قیمت برنج فشار خانواده ها بر نان افزایش یافته است، تصریح کرد: وضعیت فعلی نانوایی ها مطلوب نیست و باید این صنعت بیش از پیش تحت نظارت قرار گیرد. اکنون که اتحادیه نانوایان قیمت نان را 30 درصد افزایش داده است، امیدواریم ساعت پخت آنها افزایش یابد تا بتوانند در این شرایط سخت اقتصادی پاسخگوی نیاز مردم باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید