چرا پلیس ها از تیراندازی می ترسند؟ / پلیس: ما تجهیزات داریم، اجازه استفاده از آن را نداریم

چرا پلیس ها از تیراندازی می ترسند؟  / پلیس: ما تجهیزات داریم، اجازه استفاده از آن را نداریم

رونو برخی می گویند افسران پلیس از ترس شلیک نمی کنند و برخی دیگر می گویند باید از تجهیزاتی غیر از سلاح استفاده کرد تا ماموران بدون ترس با مجرمان برخورد کنند.

با انتشار خبر شهادت یک افسر نیروی انتظامی در شیراز، فضای مجازی مملو از مطالبات برای تغییر قانون استفاده از سلاح شد. بسیاری معتقد بودند که به دلیل نقص قانونی، این افسر از سلاح علیه شرور استفاده نکرده و به همین دلیل جان خود را از دست داده است.

اما برخی معتقد بودند که قانون هیچ نقصی ندارد و عدم آموزش صحیح و آگاهی از قانون باعث می شود که افسر نتواند اسلحه به دست بگیرد و قاتل به راحتی می تواند با چاقو یک افسر پلیس را بکشد. این در حالی است که در برخی موارد مأموران پلیس بدون رعایت قانون اسلحه به متهمان تیراندازی می کردند که باعث شد مأموران پس از تیراندازی هراسان شده و از شلیک خودداری کنند.
ما امکانات داریم حق نداریم از آنها استفاده کنیم

در همین رابطه سردار حمیدی فر معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی کشور در خصوص حادثه شیراز گفت: همچنان درگیر این حادثه تلخ و هولناک هستم و فیلم های منتشر شده از این حادثه و حوادث مشابهی که در دوران خدمتم در سال گذشته شاهد بودم. جلو چشمم می گذرد خواه حادثه ای باشد که در آن یک افسر نیروی انتظامی توسط یک شرور سفاک به شهادت رسید یا موارد مشابهی که طرف مقابل در درگیری با مأموران کشته شد (مانند شروری که در کرج پس از آزار و اذیت های متعدد شهروندان و درگیری با افسر پلیس).

وی افزود: در عین حال ابراز نظرات متفاوت و متفاوت مسئولان و اقشار مختلف مردم و شهروندان در این مورد (حادثه اخیر منجر به شهادت افسر) و (قتل یک افسر دیگر) ذهنم را تسخیر کرد که از مهمترین آنها می توان به کاستی های قانون، عدم حمایت قانونی از کارمند، نیاز به اختیار پلیس، ارجاع به نمونه های قبلی، فیلم ها، قیاس ها و اقدامات پلیسی سایر کشورها به ویژه پلیس آمریکا اشاره کرد. در اینگونه موارد.

معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی گفت: اشتباه پلیس در استفاده از سلاح، انتقاد از عملکرد پلیس در این صحنه ها (مانند گزارش صدا و سیما)، آموزش ناکافی، حمایت و همدلی با برخی افراد و گروه های داخل و خارج به ویژه رسانه های غربی و معاندین بازتاب داشت. در این اظهارات

سردار حمیدی فر افزود: با احترام به دیدگاه ها و اظهارات همه به ویژه اظهارنظرهای دلسوزانه و حمایتی در حادثه اخیر، باید به این (حادثه اخیر و موارد مشابه) و این (حادثه کرج و موارد مشابه) و هر دو و این نگاه متفاوت داشته باشیم. حادثه ای زیان آور است زیرا در حادثه اخیر یک افسر به شهادت رسید و قاتل او قصاص می شود و در حوادث علیه شهروند حتی غیرقانونی و شرورانه (که در واقع توسط جامعه انجام می شود) کشته شد. و بسیاری از آنها انتقام گرفتند یا زندانی شدند و شرایط سختی را تحمل کردند.

وی ادامه داد: اما در هر دو صورت این امر به عنوان ارزش ها، اصول، اعتقادات، اعتقادات، آداب و سنن جمهوری اسلامی ایران و در نتیجه جمهوری اسلامی ایران، هزینه های اساسی، اتفاقی و حاشیه ای را به دولت، جامعه و مردم تحمیل می کند. ایران از این نظر منحصر به فرد است که فرصت مقابله با این مشکلات و هزینه ها و حواشی را ندارد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی کشور یادآور شد: این حادثه و آن حادثه و موارد مشابه نه اولین است و نه آخرین. سوابق زیادی در تاریخ وجود دارد و در آینده نیز شاهد موارد زیادی خواهیم بود، هر چند در گذشته اقداماتی مانند اصلاح قانون و اظهارات سخت و بعضاً احساسی صورت گرفته است، اما این کار موثر واقع نشده و ممکن است این اتفاقات تکرار شود.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی کشور با بیان اینکه ایده من تطبیق و تطبیق استعداد نیرو و تجهیزات بر اساس ماموریت های اعزامی است، تاکید کرد: از دست دادن ماموریت موفقیت آمیز و سودآور خواهد بود. البته بخشی از تجهیزات پیشنهادی در پلیس ایران و جهان موجود است که باید به عنوان تجهیزات جانبی برای افسر مخصوصاً در مأموریت های امنیتی و انتظامی و یا با هزینه کم و همچنین تجهیزاتی که نبودند استفاده شود. اختراع و ساخته شده هنوز به استادان داخلی و خارجی توصیه می شود.

پلیس به بزرگی و حمایت نیاز دارد

بسیاری بر این باورند که پلیس دیگر مانند گذشته اهمیتی ندارد و نیروی انتظامی با مماشات با اراذل و اوباش و افزایش جرم و جنایت در کشور جایگاه خود را در کشور از دست داده است. به همین منظور گفت وگویی با محمدرضا غفاریان جرم شناس انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

غفاریان با اشاره به اینکه پلیس ایران با سایر افسران پلیس کاملا متفاوت است، به جامعه ۲۴ گفت: آنچه همه باید بدانند صلابت و اقتدار پلیس است. اگر حادثه شیراز را مثال بزنیم، باید بگویم پلیس در برابر اشرار خود توان سال های گذشته را ندارد و این موضوع می تواند به پروتکل ها و رویکردهای پلیس سال های گذشته بازگردد. ما باید باور کنیم که پلیس مانند شیر دمی ناتوان است که هیچکس نمی تواند روی او حساب کند.

وی افزود: پلیس در کنار ابزار مدرنی که پلیس از متهمان و سارقان در اختیار دارد، باید حمایت های قانونی، قضایی و مردمی را نیز انجام دهد. اگر پلیس به خواسته های مردم عمل کند و قانون قاطعانه آنها را در برابر مستکبران و جنایتکاران حفظ کند، پلیس می تواند در مقابل جنایتکاران بایستد و مانند واقعه شیراز، پلیس دیگر چاقو نمی خواهد.

چرا پلیس ما مثل آمریکا نیست؟

این جرم شناس با اشاره به برخورد نیروهای مختلف پلیس با مجرمان گفت: در آمریکا اگر مجرم یا مظنونی به پلیس مراجعه کند و از او سرپیچی کند، افسر حق دارد مستقیماً به او شلیک کند و حتی جانش را بگیرد. در ایالات متحده، اگر مجرمی به حرف پلیس گوش ندهد و به افسر پلیس حمله کند، کشته می شود. در برخی موارد، آنها از شوکر یا گاز اشک آور برای متوقف کردن مجرم استفاده می کنند. در اروپا، در کشورهایی مانند هلند، فرد مجاز به لمس یا تهدید پلیس نیست و در وهله اول مامور با گاز اشک آور و شوک مواجه می شود و در صورت ادامه اقدام متهم پلیس حق دارد به او شلیک کند. در برخی از کشورهای اروپایی به جای اسلحه چسبناک و یخ زده و حتی مایعات بیهوشی استفاده می شود که در ایران قابل استفاده است.

گفاریان خاطرنشان کرد: پلیس در ایران هم حق تیراندازی دارد اما آموزش ندیده است مردم خطرآفرین هستند پلیس حق دارد از کمر به پایین به سمت متخلف شلیک کند. متأسفانه به دلیل عدم آموزش مناسب و مستمر، گاهی کارکنان در دوراهی قرار می گیرند که در صورت تیراندازی باید پاسخگوی دادسرا، حراست و بازرسی باشند و حتی دستگیر شوند. اما اگر افسر به درستی آموزش دیده باشد، می داند که اگر قانون را رعایت کند و تیراندازی کند و گلوله به ته دزد یا شرور اصابت کند و حتی آن فرد بر اثر خونریزی بمیرد، اشتباه نمی کند و قانون سرزنش نمی کند. به او.

وی خواستار ارائه تجهیزات جایگزین به پلیس شد و به جامعه 24 گفت: اگر پلیس تجهیزات جایگزین داشته باشد و بتواند از آن استفاده کند، ماموران با رغبت بیشتری با فرد متخلف برخورد می کنند و دیگر ترسی نخواهند داشت. پلیس مانند سایر نقاط جهان می تواند از شوک های روزانه، مایع چسبنده، دستبند توری، گاز اشک آور و باتوم و سپرهای قوی برای تسهیل دستگیری فرد بدون برخورد استفاده کند.

این جرم شناس با بیان اینکه اشتباه در بین نیروهای عملیاتی کمتر است، تاکید کرد: همیشه لازم نیست افسر نیروی انتظامی سلاح حمل کند یا گاهی سرباز با کلاشینکف در شهر گشت زنی کند. با کمک تجهیزات مدرن، هم دستگیری متهم آسان می شود و هم شجاعت ماموران افزایش می یابد. بهتر است گشت ها و سربازان از سلاح استفاده نکنند و در عوض به تجهیزات مدرن مجهز شوند.

دیدگاهتان را بنویسید