چرا یک رئیس بیشتر از بایدن به باردهام نیاز دارد؟

چرا یک رئیس بیشتر از بایدن به باردهام نیاز دارد؟

روز جدید تحلیل سایت المانیتور: اگرچه ابراهیم رئیسی برای رسیدن به اهداف خود باید برجام را احیا کند، اما جو بایدن بدون توافق ممکن است با مشکل بزرگی مواجه نشود.

بر اساس تحلیلی که در سایت ال مانیتور منتشر شده، لزوم احیای برجام از سوی روسای جمهور ایران و آمریکا یکسان نیست و این هدف برای آینده سیاسی ابراهیم رئیسی بیش از اهداف جو بایدن ضروری است. این مقاله این ادعا را چنین استدلال می کند:

موضع فعلی بایدن «تسلیم به تسلیم» است. این بدان معناست که در صورت احیای برجام، تحریم هایی که آمریکا در سال 2018 علیه ایران اعمال کرده بود، برداشته می شود و ایران به منابع مالی دسترسی پیدا می کند. این بدان معناست که ایران می‌تواند دوباره وارد فعالیت‌های اقتصادی شود و در انرژی، کشتی‌رانی، فلزات، خودرو، بیمه و سایر بخش‌های اقتصاد خود سرمایه جذب کند.

بنابراین بازگشت به برجام برای رئیس جمهور انگیزه هایی دارد که هم اقتصادی و هم سیاسی است. محرک اقتصادی واضح است: اگرچه اقتصاد ایران در خطر فروپاشی نیست و حتی می تواند رشد 2 درصدی داشته باشد، صندوق بین المللی پول می گوید مشکلاتی مانند تورم، بدهی و سایر مشکلات ساختاری با لغو تحریم ها قابل حل نیست. احیای برجام منجر به رشد بسیار سریع، درآمدهای بالای ایران از محل فروش نفت و در نهایت گران شدن آن و در نهایت جذب سرمایه گذاری خارجی خواهد شد که در روند بهبود اقتصاد ایران کلید خواهد خورد.

اما انگیزه های سیاسی برجام برای یک رئیس جمهور نیز مشخص است: برجام در افکار عمومی ایران بسیار محبوب است و رئیس جمهوری که با کمترین مشارکت در تاریخ ایران به قدرت رسیده است، می تواند با احیای برجام، حمایت مردمی را به دست آورد. این امر به ویژه با توجه به اینکه رئیسی در دوران مبارزات انتخاباتی خود علیه برجام سخنی نگفت و تاکید کرد که ایران در نهایت برجام را دنبال خواهد کرد، صادق است. بنابراین، حامیان او نمی توانند به او وعده اتهام واهی بدهند.

اما در حالی که بایدن احیای برجام را ترجیح می دهد و این را در اولویت می بیند، اگر ایران به سهم خود عمل کند و در نهایت توافق را بخورد، هزینه زیادی برای او نخواهد داشت. بایدن می داند که با وارد شدن به دیپلماسی، رابطه آمریکا با اروپا را ترمیم کرده و ضررهای ترامپ در روابط فراآتلانتیک را جبران کرده است و حتی در صورت عدم توافق، اروپا در مرحله بعدی تحت فشار حداکثری قرار خواهد گرفت. بایدن همچنین می داند که روسیه و چین به شدت با دستیابی ایران به بمب اتمی مخالف هستند [اتهامی که ایران هرگز آن را نپذیرفته است] و بنابراین، در نهایت، آنها برای مهار برنامه هسته ای ایران با او همکاری خواهند کرد. بایدن همچنین می داند که کنگره بیشتر برای بورژوازی است تا بورژوازی و بنابراین شکست مذاکرات بین او و کنگره مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید