چه کسی در مورد زندگی مردم تصمیم می گیرد؟ / از 45 عضو کمیسیون تلفیق بودجه تنها 3 نفر در رشته اقتصاد فارغ التحصیل شده اند

چه کسی در مورد زندگی مردم تصمیم می گیرد؟  / از 45 عضو کمیسیون تلفیق بودجه تنها 3 نفر در رشته اقتصاد فارغ التحصیل شده اند

از 45 عضو این کمیته تنها سه نفر به نام های الیاس نادران، سیدکاظم دلهوس و جعفر گادری در رشته اقتصاد تحصیل کرده اند و بقیه اعضا و حتی هیات مدیره تحصیلات اقتصادی ندارند. البته این عدم مرتبط بودن رزومه ها و رزومه ها به کمیسیون تلفیق بودجه و حتی مجلس فعلی محدود نمی شود، چرا که انتخاب کمیسیون در اکثر موارد و در طول دوره مجلس بیشتر به دلایل سیاسی است. توسط متخصص در برخی دیگر از کمیته های تخصصی، نمایندگانی در هیئت مدیره حضور دارند که هیچ گونه تخصصی در رابطه با این کمیته ندارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

کمیته 1401 تلفیق بودجه
حمیدرضا حاجی بابایی به عنوان رئیس کمیسیون تلفیق بودجه دارای مدرک دکتری الهیات و معارف اسلامی و دارای پرونده اجرایی از وزارت آموزش و پرورش و آب که یک پرونده غیراقتصادی است. سید محسن دهنوی، نایب رئیس اول کمیسیون، دارای مدرک دکتری در رشته فناوری نانو است. ابراهیم عزیزی نایب رئیس دوم کمیسیون نیز دارای مدرک دکترای حقوق خصوصی است و معاون سیاسی استاندار سیستان و بلوچستان بوده است. رحیم زارع دارای مدرک دکترای مدیریت استراتژیک بازرگانی به عنوان سخنگوی کمیته تلفیق بودجه است. علی عسگر باقرزاده دبیر اول این کمیسیون است که در کمال تعجب یک پزشک عمومی است و رحمت الله نوروزی به عنوان دبیر دوم دارای مدرک فوق لیسانس تاریخ است که هیچ کدام اقتصاد نیست.

کمیسیون اقتصادی
کمیسیون اقتصادی مجلس نیز که انتظار می رود حداقل صدای نارضایتی اقتصادی و معیشتی را به گوش مالباختگان و زیان ده ها به گوش وزیر اقتصاد بفرستد و با نظرات کارشناسی برای بهبود اوضاع اقتصادی تلاش کند، توسط افراد غیرکارشناس اداره می شود. محمدرضا پوابراهیمی دکترای مالی دارد که ممکن است مربوط به اقتصاد باشد. اما کاظم موسوی با مدرک کارشناسی ارشد حقوق و سابقه اجرایی از سازمان بازرسی کل کشور، نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی است. انور حبیب زاده بوکانی نیز دبیر اول کمیسیون اقتصادی بدون رزومه مرتبط با اقتصاد با لیسانس مدیریت دولتی و سابقه کار در شهرداری اشنویه است. همچنین گلمرضا مرحبا به عنوان سخنگوی این کمیسیون پیش از تصدی سمت نمایندگی تنها معاون آموزش و پرورش بانک ملی کشور بود.

در مورد بسیاری دیگر از اعضای کمیسیون اقتصادی نیز همین گونه است. به عنوان مثال سمیه محمودی فوق لیسانس جامعه شناسی و سیدناصر موسی لارگانی فوق لیسانس و فوق لیسانس تاریخ اسلام در این کمیسیون عضویت دارند.

کمیسیون صنایع و معادن
کمیسیون صنعت و معدن باید به چرخ تولید کمک کند تا رشد اقتصادی پیدا کند، اما به غیر از سخنران، بقیه اعضای هیأت فاقد تحصیلات و تجربه اجرایی مرتبط هستند. عزت الله اکبری در حالی که دارای مدرک دکترای حقوق بین الملل و سابقه مدیرکل سیاسی و انتظامی استان مازندران است، در صندلی عقب این کمیسیون نشسته است. با همین شرح حال، عضویت در کمیته صنعت مجلس هشتم را برعهده داشت. جواد حسینی کیا همچنین نایب رئیس اول کمیسیون آموزش حوزوی و دارای مدرک لیسانس فلسفه است. وی از نظر قدرت اجرایی، مدیرکل آموزش و پرورش مؤسسه امام خمینی (ره) بود. نایب رئیس دوم این کمیسیون، احمد رسولی نژاد، دکترای حقوق است. فرهاد طهماسبی به عنوان دبیر اول دارای مدرک دکترای حقوق عمومی بوده و پیش از وکالت، رئیس دادگستری نی ریز بوده است. درجه بهزاد رحیمی، دبیر دوم کمیته صنعت نیز دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی است و قبل از ورود به مجلس از مسئولان آموزش و پرورش بوده است. محمد علیپور سخنگوی کمیته تنها عضو هیئت مدیره است که علیرغم عدم تحصیلات دارای کارشناس اقتصادی و کارشناس صنایع استانی در سوابق اجرایی است. در مورد سایر اعضای کمیسیون نیز این عدم تخصص مشهود است، مانند معصومه پاشایی که دکترای پزشکی دارد. علیرضا سلیمی نیز با تحصیلات سمینار در این کمیسیون عضویت دارد.

کمیسیون انرژی
کمیسیون انرژی مجلس مقید به مسائل اقتصادی کشور است، به ویژه در کشور ما که اقتصاد آن بر پایه نفت است. رئیس کمیسیون فریدون حسنوند دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی و در حال حاضر دانشجوی دکترا می باشد. وی با توجه به تحصیلات حرفه ای خود، پیش از این عضویت در هیات مدیره پارس جنوبی، عضویت در شورای عالی خلیج فارس و مشاور وزیر نفت را بر عهده داشت که تجربه وی مربوط به این کمیته است. کاسم ساعدی، نایب رئیس اول کمیسیون انرژی، دارای مدرک کارشناسی ارشد جامعه شناسی است و پیش از این مدیر آموزش و پرورش بوده است. احمد مرادی معاون دوم رئیس جمهور دارای مدرک فوق لیسانس حقوق عمومی و فرمانداری بندرعباس بر دفتر اجرایی خود است که هیچ ارتباطی با کمیته انرژی و امور اقتصادی ندارد. وظایف دبیر اول این کمیته یعنی حسین حسین زاده مربوط به این کمیته است. عبدالعلی رحیمی مظفری، دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس، دکترای شیمی دارد و تنها کارمند شرکت گاز استان فارس بوده است. مصطفی نهایی سخنگوی کمیسیون دارای مدرک دکترای مکانیک و معاون شرکت پخش نفت تربت حیدریه بود.

کمیته برنامه و بودجه
اقتصاد کشور در مسیر بودجه قرار دارد اما این کمیسیون علیرغم اهمیت و تأثیرگذاری فراوانی که در اقتصاد و معیشت مردم دارد، همچنان نمایندگانی با تحصیلات و گرایش های غیر مرتبط دارد. ریاست آن بر عهده حمیدرضا حاجی بابایی است که سوابق او در ابتدای این گزارش نامربوط ذکر شد. محمد خدابخشی نایب رئیس اول این کمیته دارای دکترای ریاضی کاربردی و مدرس دانشگاه شهید بهشتی است. سید محمدرضا میراتجلدینی معاون دوم رئیس جمهور دارای تحصیلات حوزوی و دکترای مدیریت استراتژیک است و در زندگینامه خود علاوه بر نماینده مجلس، یک نایب رئیس مجلس نیز دارد. گلام حسین کرمی به عنوان معاون دوم رئیس جمهور فاقد تحصیلات و تحصیلات اقتصادی مرتبط است. وی دارای دکترای علوم اجتماعی است و پیش از نمایندگی، رئیس بازرسی و معاونت اداری استان بوده است. ولی الله فرزانه معاون دوم رئیس جمهور پیش از این رئیس سازمان برنامه و بودجه است که بر اساس کار این کمیته تشکیل شده است. محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیته سوابق و آموزش مربوطه است. وی دارای دکترای اقتصاد و مشاور وزیر تجارت بوده است.

کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس است که بر حسب وظایف، مأموریت‌ها و صلاحیت‌های خود یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های مجلس است که به موضوعات خاص و حساس از جمله سیاست خارجی، امنیت ملی و دفاع و… می‌پردازد. نیروی انتظامی… با این تفاسیر سوابق اعضا به ویژه در هیئت مدیره برای این کمیته بسیار مهم است. رئیس کمیسیون وحید جلال زاده با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی و سابقه استانداری است. ابراهیم عزیزی به عنوان معاون اول رئیس جمهور دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق و تجربه در امور سیاسی از استان های سیستان و بلوچستان است. معاون دوم رئیس جمهور عباس مقتدایی است که دکترای روابط بین الملل دارد و پیش از این به عنوان استاد دانشگاه و روزنامه نگار فعالیت می کرد. وی همچنین نماینده مجلس نهم بود. علی علیزاده دبیر اول کمیته دکتری علوم سیاسی است و قبل از ورود به ساختمان بهارستان به عنوان مشاور معاون استاندار تهران و فرماندار کرج فعالیت می کرد. یعقوب رضازاده با مدرک دکترای جغرافیا، دبیر دوم این کمیته شد. او هم بازنشسته است.

در نهایت محمود عباس زاده که در پوشش سخنگوی کمیسیون دارای مدرک دکترای مدیریت رسانه و مدیرکل سابق سیاسی وزارت کشور و استاندار سابق ایلام است.

دیدگاهتان را بنویسید