از 45 عضو کمیسیون کمیساریا، تنها 4 نفر در رشته اقتصاد فارغ التحصیل شده اند

از 45 عضو کمیسیون کمیساریا، تنها 4 نفر در رشته اقتصاد فارغ التحصیل شده اند

پس از 36 روز تاخیر از سوی دولت، بودجه سال آینده در مجلس مطرح شد و اکنون 45 نفر از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه باید برنامه مالی یکساله کشور را بررسی و در کمیسیون رای گیری کنند. از آنجایی که بودجه مهم ترین سند اقتصادی کشور است و برآوردهای آن بر اقتصاد خرد و کلان کشور تاثیرگذار است، تخصص اعضای کمیته تلفیق بودجه نیز موضوع مهمی است.

کمیته تلفیق دارای 45 عضو است که 9 نفر از آنها توسط کمیته برنامه و بودجه و 36 نفر توسط سایر کمیته های تخصصی معرفی می شوند. این در حالی است که از 45 عضو این کمیسیون تنها چهار نفر به نام های آرش زرتان، سید شمس الدین حسینی، علی بابایی کارنامی و مهدی تقیانی در رشته اقتصاد تحصیل کردند و بقیه اعضا دارای تحصیلات غیر تخصصی بودند.

حتی از هیئت رئیسه کمیسیون غیر از سید شمس الدین حسینی بقیه تحصیلات اقتصادی ندارند. البته عدم مرتبط بودن رزومه تحصیلی اعضا به کمیسیون تلفیق بودجه و حتی مجلس فعلی محدود نمی شود، چرا که انتخاب هیات رئیسه کمیسیون ها در اکثر موارد و در دوره های کاری مجلس انجام می شود. دلایل سیاسی به جای دلایل کارشناسی.
در ادامه با توجه به آنچه در سایت مرکز پژوهش های مجلس آمده است، نگاهی به تحصیلات اعضای این کمیته خواهیم داشت.

حمیدرضا حاجی بابایی با وجود اینکه دکترای الهیات دارد اما نام او از مجلس پنجم تا مجلس فعلی با کمیسیون برنامه و بودجه گره خورده است. وی در دولت دوم محمود احمدی نژاد نیز وزیر آموزش و پرورش بود.

سامیه محمودی نماینده مردم اصفهان در مقطع کارشناسی ارشد جامعه شناسی و عضویت در کمیته برنامه و بودجه است و امسال به عنوان عضویت در کمیته تلفیق بودجه 1402 معرفی شد.
مهدی فرشادان، احسان ارکانی و رجب رحمانی به ترتیب دارای مدرک دکتری پزشکی، کارشناسی ارشد مهندسی عمران و کارشناسی ارشد مدیریت هستند.

رحیم زارع در کسوت سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه دارای مدرک دکترای مدیریت استراتژیک بازرگانی است و سوابق رسمی وی مدیریت کسب و کار خارجی سازمان سنجش را نشان می دهد. وی همچنین عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم و دهم بود.

سید محمدرضا میرتاج الدینی به عنوان یکی دیگر از اعضای این کمیسیون دارای تحصیلات حوزوی است که البته در برخی منابع مدرک دکترای مدیریت استراتژیک ذکر شده است. میرتاجدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در دولت محمود احمدی نژاد بود و سه دوره نمایندگی در مجلس دارد.

آرش زرتان از معدود نمایندگان مردمی است که تحصیلات مرتبط با کمیسیون تلفیق بودجه دارد. او در رشته اقتصاد بین الملل تحصیل کرد.
سید شمس الدین حسینی به عنوان رئیس کمیسیون تلفیق بودجه دارای مدرک دکترای اقتصاد است. وی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی است و در دولت احمدی نژاد وزیر اقتصاد بوده است.

کمیته آموزش و تحقیقات

امان کلیچ شادمهر، کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی، و حسین حقوردی، دکترای تاریخ اسلام، به کمیته تلفیق بودجه پیوستند. همچنین محمد وحیدی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش معرفی شده به کمیسیون تلفیق، تا مقطع دکتری تحصیل کرده است که در سایت مرکز پژوهش های مجلس خبری از رشته تحصیلی وی نیست. به همین دلیل در میان اعضای این کمیته ارتباطی با کمیته تلفیق بودجه یافت نمی شود.

کمیسیون اجتماعی

در مورد تحصیلات علی اکبر بسطامی تنها به ذکر مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بسنده می کند، مشخص نیست وی در کدام رشته مدیریت تحصیل کرده است. خلیل بهروزی فر، یکی دیگر از اعضای کمیته اجتماعی که به کمیته تلفیق بودجه منصوب شد، در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی خوانده و از فرمانداران بازنشسته سپاه و تلاش بوده است.
علی بابایی کارنامی تنها عضو کمیسیون اجتماعی است که دارای تحصیلات مرتبط با مهمترین سند مالی کشور است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد در اقتصاد بین الملل است.

کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی

تحصیلات محمود عباس زاده و ابراهیم رضایی مرتبط با حوزه ارتباطات و رسانه است. عباس زاده دارای مدرک دکترای مدیریت رسانه و مدیرکل سابق سیاسی وزارت کشور و استاندار سابق ایلام بوده و رضایی نیز دارای مدرک دکترای علوم ارتباطات و پیش از آن روزنامه نگار و مدرس دانشگاه بوده است. سهم سوم این کمیسیون متعلق به حسین نوش آبادی است که دارای مدرک دکترای حقوق بین الملل و نماینده مجلس ششم و هفتم بوده است.

کمیته امور داخلی کشور و شوراها

جلال رشیدی کوچی و محمدرضا صباغیان در یک رشته و سطح تحصیلات هستند. آنها علوم سیاسی را در سطوح بالاتر تحصیل کردند. یکی دیگر از اعضای این هیئت به نام محمد صفر ملک دارای حوزه علمیه بوده و قبل از ورود به بهارستان امام جمعه بوده است.

کمیته انرژی

از کمیسیون انرژی، هادی بیگی نژاد، دکترای شیمی، مصطفی نهایی، دکترای مکانیک و دکتری کیوان مرادیان، به کمیسیون تلفیق راه یافته اند. البته در سایت مرکز پژوهش های مجلس اشاره ای به رشته تحصیلی ایشان نشده است.

کمیسیون بهداشت

در این میان علی اصغر باقرزاده دبیر اول کمیسیون تلفیق بودجه است که اتفاقاً در کمال تعجب یک پزشک عمومی است. سیدجلال میرمحمدی و رضا آریان پور نیز به عنوان سایر اعضای کمیته ادغام پزشک هستند.

کمیته صنایع و معادن

مدرک تحصیلی سید محسن دهنوی که نایب رئیس اول کمیسیون تلفیق است، دکترای نانو بیوتکنولوژی است. همچنین دو سهم دیگر از این کمیسیون متعلق به عبدالناصر درخشان و خجت الله فیروزی است که به ترتیب در رشته مدیریت صنعتی و حقوق تحصیل کرده اند.

کمیسیون ساخت و ساز

احمد دنیا مالی دارای دکترای شهرسازی و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل در شورای چهارم شهر تهران بود و اکنون نایب رئیس دوم کمیسیون تلفیق است. اسماعیل حسین زهی و غلامعلی کوهساری به ترتیب دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و کشاورزی هستند.

کمیسیون فرهنگی

از سه شعبه کمیسیون اجتماعی کمیسیون تلفیق بودجه، هیچ کارشناسی مرتبط با این سند اقتصادی یافت نمی شود. عجیبتر اینکه مجید نصیرایی با تحصیلات سه پایه سمت دبیر دوم کمیسیون تلفیق را برعهده دارد. از سوی دیگر احسان قاضی زاده هاشمی، دکترای حقوق و امیرحسین بانکی پور، دکترای فلسفه عربی، درباره بودجه سال آینده تصمیم می گیرند.

کمیته قضایی

حسینعلی حاجی دلیقانی کارشناس ارشد مدیریت دولتی است که در مجلس نهم و دهم عضو کمیسیون بودجه بود. محمدتقی نقدعلی به عضویت کمیسیون تلفیق منصوب شد و دارای تحصیلات حوزوی است. سید کاظم دلوش همچنین دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی فرهنگی است و سابقه عضویت در کمیسیون اقتصادی مجلس هفتم، هشتم و دهم را نیز در کارنامه خود دارد.

کمیسیون اقتصادی

سید کاظم موسوی با مدرک کارشناسی ارشد حقوق و سابقه مدیریت در سازمان بازرسی کشور نه تنها با کمیسیون تلفیق بودجه بلکه با کمیسیون اقتصادی که یکی از اعضای آن است ارتباط دارد. مهدی تقیانی یکی از چهار نماینده ای است که دارای تحصیلات متناظر از تمامی اعضای کمیسیون تلفیق است. وی دارای دکترای اقتصاد و استاد دانشگاه اصفهان است. در سایت مرکز پژوهش های مجلسی همین بس که در مقابل تحصیلات علیرضا زندیان به مدرک کارشناسی ارشد اشاره کرد.

کمیسیون کشاورزی

پرویز اودازی و عبدالله ایزدی به ترتیب در رشته مهندسی کشاورزی و عرفان تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کردند. در سایت مرکز پژوهش های مجلس چیزی از رشته تحصیلی امان الله حسین پور یافت نمی شود و به نظر می رسد وی تا مقطع کارشناسی تحصیل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید