معاون وزیر کار: یک میلیون فارغ التحصیل بیکار داریم

معاون وزیر کار: یک میلیون فارغ التحصیل بیکار داریم

محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار، تعداد فارغ التحصیلان بیکار را حدود یک میلیون نفر برشمرد و گفت: نبود اطلاعات دقیق و تکمیلی از جمله مدارک تحصیلی، رشته، سن، محل سکونت، تراکم جمعیت. استان ها و مهارت های تخصصی مهم ترین چالش برای حل این مشکل است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه، ارتقای فرهنگ کار و مهارت آموزی را حلقه مفقوده اشتغال فارغ التحصیلان در کشور دانست و گفت: سامانه جامع اطلاعات بازارکار تا کنون راه اندازی می شود. شهریور امسال

بر اساس آمار زمستان 1401، سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیلان دانشگاهی 2/37 درصد از کل بیکاران بوده است. این نسبت برای زنان بیشتر از مردان و در مناطق شهری نسبت به مناطق روستایی بیشتر است. نگاهی به تغییرات این شاخص نشان می دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.9 درصد کاهش داشته است.

در زمستان 1401 سهم جمعیت شاغل دارای تحصیلات عالی 27.4 درصد از کل جمعیت شاغل بوده است. این نسبت برای زنان بیشتر از مردان و در مناطق شهری نسبت به مناطق روستایی بیشتر است. نگاهی به تغییرات این شاخص نشان می دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.8 درصد افزایش داشته است.

کمبود مهارت این روزها با افزایش تعداد فارغ التحصیلان مشکل بزرگتری است. شاید در گذشته فارغ التحصیلان کمتری بیکار می شدند، اما اکنون با توجه به افزایش تعداد فارغ التحصیلان، شرط کاریابی «مهارت» است.

بیکاری یکی از بزرگترین چالش های اقتصاد کشورهای مختلف است. شاخص بیکاری از یک سو عمق مشکلات یک اقتصاد را مشخص می کند و از سوی دیگر تأثیرات روانی بر جمعیت هر کشور به ویژه کارشناسان و فارغ التحصیلان دارد. بنابراین کاهش یا افزایش تعداد بیکاران یکی از عوامل مهم و موثر در بررسی عملکرد اقتصادی دولت ها است.

محمود کریمی بیرانوند معاون اشتغال وزارت کار در نشست تخصصی کنگره ملی آموزش هدفمند، ماهر و نیازمحور اظهار داشت: این همایش ملی با هدف تشریح بازار کار فارغ التحصیلان در قالب ملی برگزار می شود. اکوسیستم اشتغال و تحلیل نقش دانش آموختگان در طرح ایجاد یک میلیون شغل در سال.

وی با اشاره به مفهوم اکوسیستم به موضوع اشتغال به عنوان یک فرآیند و موجود زنده پرداخت و افزود: تمامی متغیرهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بر اکوسیستم اشتغال ملی کشور تاثیر مستقیم دارند.

معاون توسعه کارآفرینی و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از راهکارهای مهم برای حل معضل بیکاری فارغ التحصیلان کشور، اجماع در سطح سیاست گذاری ملی است.

وی گام نخست را درک دقیق و عمیق معضل بیکاری فارغ التحصیلان دانست و افزود: عدم مهارت آموزی فارغ التحصیلان یکی از چالش های اصلی بیکاری در این قشر است.

کریمی بیرانوند تعداد فارغ التحصیلان بیکار را حدود یک میلیون نفر برشمرد و گفت: نبود اطلاعات دقیق و تکمیلی اعم از مقطع تحصیلی، رشته، سن، محل سکونت، تراکم جمعیت استانی و مهارت های تخصصی مهم ترین چالش اساسی برای حل است. این مشکل.

وی کار فعال را فضیلت انسانی دانست و افزود: فرهنگ کار باید برای ایجاد انگیزه و با محوریت کارگروه اشتغال استان و مشارکت دانشگاه ها و سازمان های مردم نهاد در سراسر کشور ترویج شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال رئیس جمهور تاکید کرد: بحث اشتغال فارغ التحصیلان یک موضوع فرابخشی است و این مشکل و چالش توسط نهاد خاصی قابل حل نیست.

کریمی بیرانوند از راه اندازی سامانه جامع اطلاعات بازارکار تا شهریور ماه سال جاری خبر داد و اعلام کرد: با راه اندازی سامانه جامع اطلاعات بازارکار، اطلاعات لازم برای شناسایی افراد جویای کار اعم از فارغ التحصیلان و سایر کارجویان انجام می شود.

وی افزود: حل موضوع اشتغال فارغ التحصیلان باید به یک یا دو مشوق مثلاً بیمه یا معافیت مالیاتی خلاصه شود.

دیدگاهتان را بنویسید