951 هزار فارغ التحصیل بیکار هستند


ساعت: 13:28
تاریخ انتشار: 05/09/1401
کد خبر: 1886830

در حال حاضر بر اساس جداول مرکز آمار ایران، حدود 951 هزار و 720 نفر از 15 سال به بالا که تحصیلات عالی را گذرانده اند، در کشور بیکار هستند. یکی از برنامه های دولت برای رفع این مشکل تعداد، استفاده از آموزش های مهارتی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نتایج نظرسنجی نیروی کار بهار 1401 منتشر شد، بررسی نرخ بیکاری افراد 15 سال به بالا نشان می دهد که 9.2 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) بیکار بوده اند. بررسی روند تغییر نرخ بیکاری نشان می دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل (بهار 1400) 0.4 درصد افزایش داشته است.

در بهار 1401، 9/40 درصد از جمعیت 15 ساله و بالاتر از نظر اقتصادی فعال بودند. آنها در گروه شاغل یا بیکار بودند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نشان می دهد که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (بهار 1400) 0.5 درصد کاهش داشته است.

جمعیت شاغل 15 سال به بالا در این فصل 23 میلیون و 578 هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال گذشته 98 هزار نفر کاهش داشته است. بررسی اشتغال در بخش های اصلی اقتصادی نشان می دهد که در بهار 1401 بخش خدمات با 2/51 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. پس از آن بخش های صنعت با 32.7 درصد و کشاورزی با 16.0 درصد قرار دارند.

نکته قابل توجه کاهش سهم فارغ التحصیلان بیکار نسبت به مدت مشابه سال قبل است. در بهار 1401 سهم بیکاران با تحصیلات عالی 39.7 درصد بود. این نسبت برای زنان بیشتر از مردان و در مناطق شهری نسبت به مناطق روستایی بیشتر است. نگاهی به تغییرات این شاخص نشان می دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.6 درصد کاهش داشته است.

همچنین در بهار 1401 سهم جمعیت دارای تحصیلات عالی 26.6 درصد از کل شاغلان بوده است. این نسبت برای زنان بیشتر از مردان و در مناطق شهری نسبت به مناطق روستایی بیشتر است. نگاهی به تغییرات این شاخص نشان می دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 1.3 درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید:
باید به فکر اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان باشیم

در حال حاضر بر اساس جداول مرکز آمار ایران، حدود 951 هزار و 720 نفر از 15 سال به بالا که تحصیلات عالی را گذرانده اند، در کشور بیکار هستند. یکی از برنامه های دولت برای رفع این مشکل تعداد، استفاده از آموزش های مهارتی است.

برخی از گروه های دانشگاهی مانند کشاورزی، دامپزشکی و علوم تربیتی بالاترین نرخ بیکاری را دارند که دلایل مختلفی دارد. اصولاً در ایران هیچ نظارت و مطالعه ای بر بازار کار در رشته های دانشگاهی توسط دولت یا خود دانشگاه ها وجود ندارد و افراد بدون اطلاع از بازار کار آینده در رشته های دانشگاهی وارد دانشگاه می شوند. متاسفانه در حال حاضر بانک اطلاعاتی معتبری از وضعیت بازار کار، نیازها، وضعیت جذب دانشجو، آینده شغلی جویندگان کار و اطلاعات مهم و کلیدی از این دست وجود ندارد و انتخاب باید با چشمان بسته انجام شود.

از طرفی رشته های دانشگاهی اغلب بر اساس نیاز بازار کار توسط جوانان انتخاب نمی شود و افراد بر اساس پارامترهای دیگری مانند علاقه شخصی رشته های دانشگاهی را انتخاب می کنند. این مشکل باعث می شود که درصد قابل توجهی از جویندگان کار در جستجوی شغل خود با مشکلات جدی مواجه شوند. گرچه علاقه و گرایش به رشته تحصیلی، انگیزه تحصیل و کار را در افراد ایجاد می کند، اما بدون علاقه نمی توان آن را ادامه داد، اما در شرایط کنونی بازار کار باید تلفیقی از علاقه و بازار کار رشته ها را دنبال کرد.

حسینی نیا معاون وزیر کار با اشاره به اجرای طرح نخلستان برای فارغ التحصیلان گفت: بر اساس این طرح برای مناطقی که بازار کار ندارند به مدت 6 ماه آموزش های مهارتی ارائه می شود. 500 هزار فرصت شغلی در این حوزه در کشور.

دیدگاهتان را بنویسید