چین در آستانه بحران اقتصادی؛ تکرار بحران 2007، این بار در شرق


ساعت: 12:27
تاریخ انتشار: 05/02/1401
کد خبر: 1885120

رشد اقتصادی چین در حال کاهش است و به سمت رکود پیش می رود. دوران رشد دو رقمی به پایان رسیده است و به نظر می رسد بحران پیش روی اقتصاد متزلزل چین بسیار عمیق تر از آسیب ناشی از تعطیلی کووید-19 است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رشد اقتصادی چین در حال کاهش است و به سمت رکود پیش می رود. دوران رشد دو رقمی به پایان رسیده است و به نظر می رسد بحران پیش روی اقتصاد متزلزل چین بسیار عمیق تر از آسیب ناشی از تعطیلی کووید-19 است.

در گزارشی که مجله انگلیسی The Spectator منتشر کرد، ایان ویلیامز گفت که تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه دوم سال جاری – از آوریل تا ژوئن – نسبت به سال قبل 0.4 درصد افزایش ناچیز داشته است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، این درصد بسیار کمتر از انتظارات تحلیلگران است. تفسیر عملکرد اقتصادی چین توسط رهبران کمونیست هشیارکننده است، زیرا آنها بیشتر مشروعیت خود را از اداره یک اقتصاد با رشد سریع می‌گیرند.

نویسنده توضیح داد که به راحتی می توان تأثیر تعطیلی های ناشی از همه گیری کرونا را دلیل این کاهش رشد اقتصادی دانست، زیرا در ماه مارس و آوریل سال گذشته محدودیت هایی برای شهرهای بزرگ سراسر کشور اعمال شد. شانگهای به ساکنان دستور داد بیشتر این دوره را در خانه بمانند زیرا سرمایه تجاری چین در سه ماهه دوم سال 13.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است، در حالی که تولید در پایتخت پکن 2.9 درصد کاهش یافته است. نگرانی‌های گسترده‌ای در چین در مورد احتمال تعطیلی بیشتر پس از شیوع‌های جدید ویروس کووید-19 در برخی شهرها از جمله شانگهای وجود دارد و ورود BA.5 جهش‌یافته باعث نگرانی مشاغل و مصرف‌کنندگان شد.

نویسنده خاطرنشان کرد که وقتی چهار وام دهنده منطقه ای در استان هنان سقوط کردند، انگشت به سمت باندهای جنایتکار نشانه رفت که بانک ها را در یک مشکل کوچک محلی هدف قرار دادند. اما بانک‌های محلی غیرشفاف چین به‌ویژه درگیر بدهی‌های بد و وام‌های بد هستند و سال‌هاست با شرکت‌های قدرتمند محلی و دولت‌های محلی تبانی کرده‌اند.

علاوه بر این، بازار املاک و مستغلات که حدود یک سوم تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد، در حال نوسان است و مقیاس چالش ها را بیش از پیش آشکار می کند. علیرغم تلاش دولت برای حمایت از بازار با یارانه، فروش ملک در نیمه اول سال 29 درصد کاهش ارزش داشت.

این نویسنده خاطرنشان می کند که صاحبان خانه ها با امتناع از پرداخت پروژه های معوق یا ناتمام، اعتصابات وام مسکن را شروع می کنند و آنها را به سرقت یا سوء استفاده از پول خود متهم می کنند. به گفته شرکت تحقیقاتی China Real Estate Information، مالکان خانه از روز چهارشنبه پرداخت وام مسکن برای حداقل 100 پروژه در بیش از 50 شهر را متوقف کرده اند. این کمتر از 2 درصد کل وام های مسکن را تشکیل می دهد، اما اعتصابات در حال افزایش است و در عرض دو روز چهار برابر می شود.

توسعه‌دهندگان قرار است پولی را که دریافت می‌کنند به حساب‌های بانکی ویژه‌ای واریز کنند که در حین ساخت و ساز به صورت اقساطی برداشت می‌شود، اما آنچه مشکوک است این است که بانک‌ها به اجبار با توسعه‌دهندگان تبانی می‌کنند و این پول برای مقاصدی استفاده می‌شود که برای آن هزینه بیشتری می‌پردازند.

نویسنده گزارش داد که چشم انداز اقتصاد بین المللی رو به وخامت است. مطمئناً هزینه های بالای انرژی، جنگ در اوکراین و رکود جهانی احتمالی مانند هر کشور دیگری بر چین تأثیر خواهد گذاشت. در همین حال، شرکت های غربی در حال بررسی دقیق زنجیره های تامین جهانی خود هستند. با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، انعطاف‌پذیری اکنون کلید واژه است و این به معنای متنوع کردن منابع تامین از چین است.

این تأخیر در یک زمان حساس سیاسی برای رئیس جمهور شی جین پینگ، که به دنبال کسب سومین دوره بی سابقه رهبری کشور در نشست سران حزب کمونیست چین در اواخر سال جاری است، رخ می دهد. دولت همچنان به دنبال رشد 5.5 درصدی در سال جاری است که دور از واقعیت است.

نویسنده اشاره می کند که تعداد کمی از تحلیلگران اقتصادی به آمارهای دولت چین اعتماد دارند، علیرغم بهبود در دقت. زمانی که در چین مستقر بود، یک تحلیلگر مالی غربی مستقر در شانگهای، آمار چین را «یکی از بزرگترین آثار داستانی مدرن چینی» توصیف کرد.

وی افزود: ارقام و آمارهای اقتصادی عمدتاً در خدمت اهداف سیاسی است. تحلیلگران از طیف وسیعی از تکنیک‌های پنهانی برای کشف آنچه واقعاً در اقتصاد می‌گذرد استفاده کرده‌اند، مانند بررسی تقاضا برای گازوئیل و برق، سطوح ناپایدار آلودگی هوای مزمن در کشور، فروش خودرو و ازدحام. یک تحلیلگر مبتکر مرتباً جاسوسانی را به بنادر می فرستاد تا تعداد کشتی ها و کامیون ها را بشمارند.

نویسنده اعتراف کرد که با توسعه این شیوه های غیررسمی آشنا نیست، اما مسلم است که همه آنها هشدار دهنده هستند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید