کارخانه داروگر تهران به دلیل مشکلات جدی مالی تعطیل شد

کارخانه داروگر تهران به دلیل مشکلات جدی مالی تعطیل شد

داروگر فقط یک نام نبود، تاریخ 95 ساله ای بود که با سوء مدیریت نابود شد.

گروه اجتماعی

روز گذشته کارگران کارخانه داروگر تهران در گفتگو با خبرگزاری ایلانا از تعطیلی این کارخانه به دلیل مشکلات جدی مالی کارفرما، اخراج تعدادی از همکاران و بلاتکلیفی برخی دیگر که 4 ماه فرصت دارند خبر دادند. از دعاوی معلق

به گفته کارگران و منابع کارگری، در پی ادامه بحران مالی کارخانه داروگر تهران که منجر به تاخیر 4 ماهه پرداخت 100 کارگر و توقف 7 ماهه پرداخت بیمه و افزایش تعهدات بیمه شد. به سازمان تامین اجتماعی، کارگران روز چهارشنبه هفته گذشته تجمع کردند و در مقابل قوه قضائیه در خیابان ولیعصر جلسه داشتند و روز پنجشنبه به صورت گروهی شکایت خود را به دادسرا ارائه کردند و بازدید از کارخانه تمام سالن های تولیدی را پلمپ کرد. وی گفت: کارخانه و اسامی 27 کارگر قراردادی طولانی مدت را در لیست اخراج قرار داده و در حالی که 70 کارگر همچنان در انتظار تعیین وضعیت استخدامی خود بودند، بقیه کارگرانی که در خارج از کارخانه منتظر ورود به محل بودند متوقف شدند. حق ورود به محل کار را نداشتند و از آنها خواستند با احراز شرایط فوق تا شهریور ماه منتظر دریافت درخواست خود باشند و کارگرانی که تمایلی به ادامه همکاری ندارند می توانند درخواست خروج کنند.

این کارگران همچنین به خبرگزاری ایلانا گفتند که پس از اعلام کارفرما مبنی بر عدم امکان ادامه فعالیت این واحد تولیدی به دلیل تکلیف مالیاتی و ناتوانی در راه اندازی کلیه خطوط تولید کارخانه و ناتوانی در پرداخت دستمزد کارگران، حدود 15 مورد از کارگران قصد دارند به شرط دریافت استعفانامه، کارخانه را ترک کنند تا مزایای بیکاری دریافت کنند، در حالی که کارگران باقی مانده نگران هستند که در نتیجه این وضعیت امنیت شغلی خود را از دست بدهند.

در پی این اظهارات، روز گذشته محمدرضا فرزالیان، رئیس مرکز شوراهای اسلامی کار غرب تهران ضمن تایید پلمب کارخانه داروگر تهران، درباره جزئیات دیگر این حادثه به خبرگزاری ایلانا گفت: روز جمعه مدیرعامل شرکت داروگر کارخانه پیغام داد و به دلیل مشکل اداره مالیات تمام سالن ها و قطعات را تعطیل کرد. این در حالی است که از 1100 کارگر این واحد تولیدی چیزی بیش از 50 کارگر باقی مانده و مابقی نیز در ماه‌ها و سال‌های اخیر بیکار شده‌اند و به نظر می‌رسد قصد دارند همین تعداد کارگر باقی‌مانده را نیز اخراج کنند. فرزالیان با اعلام اینکه تولید داروگر به طور کامل متوقف شده و این برند قدیمی نفس های آخر خود را می کشد، پیش بینی کرد که کارخانه با اخراج بقیه کارگران به طور کامل تعطیل شود و گفت: داروگر امروز به کما رفته و ظاهرا این شرکت قدیمی مدتهاست که منتظر بوده است. همه کارمندان می دانند که مشکل داروخانه چیست، اما بیکار می نشینند و هیچ اقدامی برای حل مشکلات نمی کنند تا اینکه داروخانه تبدیل به یک داروخانه شود. اسم قدیمی مثل اراج و تست و بدون نام و نشان.مدیرعامل داروگر چندین شرکت دیگر هم دارد اما وضعیت همه این شرکت ها بد است و وضعیت داروگر از همه بدتر است!بی احتیاطی موضوع را آورده اند. نقطه ای که کارگر داروساز 4 ماه است که یک ریال حقوق نگرفته و بیمه او پرداخت نشده و در آستانه اخراج و بیکاری قرار گرفته و از طریق امنیت، دستفروشی و رفت و آمد مخارج زندگی خود را تامین می کند.

شرکت داروگر یک شرکت سهامی است که پایه اولیه آن در سال ۱۳۰۷ توسط غلامرضا داروگر در شهر اصفهان تأسیس شد. اولین محصول تولید شده توسط آقای داروگر “صابون سوبالمه” بود و پس از انتقال خط تولید به تهران، از سال 1320 به انواع محصولات داروگر اضافه شد. داروگر «بنیانگذار تولید صنعتی صابون و همچنین پودر لباسشویی» در ایران است، اما در سالهای بعد تولید سایر مواد شوینده، بهداشتی و غذایی نیز به محصولات این شرکت اضافه شد. در هلدینگ داروگر 12 شرکت یافت می شود. تیدی، تولید دارو، شرکت روغن نباتی جهان، کیوان تجارت پاسارگاد، شرکت آنالیز شیمیایی، شرکت شیمی ایران، جهان کافی دارو، هومن شیمی پارس، یاس خرمشهر، شرکت صنایع بسته بندی داروگر، شرکت ویت آفرینان سرمایه و همچنین شرکت بسته بندی البرز. امروز در صفحه سایت هلدینگ داروگر که به «کفسا» تغییر نام داده است، اسامی خاطره انگیزی را می بینیم که روزگاری اعتباری برای بدنه کارگری در کشور بود و امروز اثری از آنها نیست. بر اساس برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی، تا قبل از سال 1357، بخش هایی از هلدینگ داروگر با سرمایه کارآفرینانی همچون خانواده خسروشاهی تامین می شد، اما در سال های پس از بهمن 1357، هلدینگ داروگر مانند بسیاری از شرکت ها و موسسات اقتصادی به نهادهای دولتی از جمله بانک ملی و بنیاد شهید (سازمان اقتصادی کوتسار) تحویل داده شد.

مشکلات مالی هلدینگ داروگر از اواسط دهه 1390 توجه رسانه ها را به خود جلب کرد، در حالی که گفته می شود زخم اولیه پس از خصوصی سازی این هلدینگ در سال 1389 بر بدن “داروگر” وارد شده است. اوایل سال 1395 خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت. درباره بلاتکلیفی در ادامه حیات مجتمع تولیدی 90 ساله داروگر. این بلاتکلیفی ناشی از بسته بودن درهای کارخانه در روز اول شروع کار و غیرممکن بودن ورود کارگران به داخل کارخانه بود زیرا برخی از کارگران اعلام کردند تا اطلاع ثانوی و تا زمان تعیین تکلیف در مرخصی هستند. تکلیف ادامه فعالیت کارخانه همچنین گفتند که پس از تعطیلات نوروزی برای تسویه صورتحساب به آنها اطلاع داده شده است.

پس از اعلام بیکاری موقت کارگران داروگره، مدیر وقت صنایع غیرفلزی وزارت صنایع گفت: «این کار باید بعد از تعطیلات نوروزی انجام می شد تا مشکلات داروگره از طریق ستاد امداد حل شود. برای این منظور مدیرعامل این هلدینگ باید با وزارت صنعت تماس می گرفت اما تاکنون این کار را نکرده است».

شبهه تعطیلی داروگر به این دلیل قوی بود که کمی زودتر کارخانه های ارج و تست; برندهای ایرانی و معتبر لوازم خانگی برای همیشه تعطیل شدند و به تاریخ پیوستند.

در گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از رئیس شورای کارگران کارخانه داروگر و همچنین یکی از اعضای سابق انجمن شویندگان که نخواست نامش فاش شود، بدهی 800 میلیارد تومانی شرکت تولید داروگر به بانک ها و … انباشته شدن مشکلات مالی طی دو دهه و فراتر رفتن میزان بدهی از مجموع دارایی های شرکت دلیل تعطیلی شرکت داروگر شد و مشکلات مالی این گروه به حدی تشدید شد که داروگر مشغول به کار شد. تنها 450 نفر از مجموع 2500 کارگر.

یک روز پس از انتشار این گزارش و در حالی که ابراهیم اسدی; رئیس شورای هماهنگی کارگران استان قزوین با بیان اینکه کمیته ویژه ای برای رسیدگی به این معضل در استان قزوین تشکیل شده است، محمدرضا مس فروش گفت: رئیس وقت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پایگاه اطلاع رسانی این وزارتخانه ضمن انتقاد از رسانه ای شدن تعطیلی این برند قدیمی، تعطیلی «داروگر» را تکذیب کرد و گفت که این کارخانه در حال انجام است. روال عادی تولید و در احتمال تعمیر روز اول آوریل.
مس فروش همچنین گفت: داروگر برند بزرگ و قابل اعتمادی است و هیچ مشکلی در زمینه تولید وجود ندارد. پس از انتشار این خبر، علیرغم اینکه از نزدیک با تمام مشکلات کارخانه های استان آشنا هستیم، البته بررسی کاملی در مورد کارخانه داروگره انجام شد چرا که حمایت از تولید و اشتغال وظیفه قانونی ماست. در ایالت بررسی های ما نشان داد که کارخانه داروگر به هیچ وجه اقدام به تعدیل، تعدیل و اخراج نیرو نکرده است و انتشار چنین اخباری برخلاف فرمایشات رهبر جمهوری اسلامی فضای یأس و تردید را در افکار عمومی ایجاد کرده است. در سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید اشتغال است.

پس از اظهارات این کارمند دولتی بیژن اسماعیلی؛ مدیرعامل هلدینگ داروگر نیز تعطیلی «داروگر» را تکذیب کرد، اما اواخر تابستان 1396 خبر دیگری مبنی بر مرخصی اجباری 400 کارگر «داروگر» منتشر شد. این بار منبع این خبر خبرگزاری تسنیم بود و در گزارش خود از تاخیر حدود دو ماهه پرداخت حقوق کارگران خبر داد، ضمن اینکه کارگران به خبرنگار تسنیم گفتند که کارفرما از 8 مرداد ماه حقوق همه کارگران را پرداخت می کند. , 1997 .تا 14 مهر. در حالی که کارگران از وضعیت بیمه خود اطلاعی ندارند و دو ماه حقوق معوقه دارند به تعطیلات تابستانی اعزام می شوند. به گفته کارگران نیمی از پارچه شهریور روبه روی کارخانه نصب شده و اعلام شده است که این مجتمع تا 2 هفته کاری آینده (14 مهرماه) برای تعمیرات و افزایش راندمان تولید تعطیل خواهد بود. خبرنگار تسنیم در گزارش خود نوشت: همزمان با این اتفاق، حدود 450 کارگر قراردادی و رسمی شاغل در دو کارخانه پرس ابزار و بسته بندی البرز که زیرمجموعه هلدینگ داروگر هستند، موقتاً بیکار و مجبور به ادامه مرخصی شدند.

این خبر تنها 17 روز قبل از اعلام تعطیلی کارخانه داروگره و در 30 مرداد ماه همان سال و در پی انتشار خبری مبنی بر تعطیلی مجتمع تولیدی Tollypress به دلیل عدم توانایی در ادامه فعالیت، توسط افکار عمومی این شرکت منتشر شد. روابط اخطار توقف و توقف فعالیت این کارخانه صادر کرد. تکذیب و اعلام کرد: این واحد تولیدی از روز شنبه 10 شهریور 97 پس از پایان تعطیلات تابستانی بازگشایی می شود و با قوت به تولید خود ادامه می دهد.

دامنه اخبار مبنی بر ورشکستگی این مجتمع عظیم به سال ۱۳۹۷ رسید و بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، ۴۸ دستگاه کامیون شرکت داروگر به دلیل بدهی مالیاتی ۸۳۰ میلیارد تومانی به مزایده گذاشته شد.
در پایان سال 1398 و در دهمین سال از واگذاری اکثریت سهام این شرکت به مالک جدید، خبر دیگری از سوی سازمان امور مالیاتی مبنی بر حراج دارایی های این شرکت منتشر شد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه فرهیختگان، زیان انباشته این شرکت در پایان شهریور ماه 1398 با حدود 10 درصد افزایش نسبت به میزان زیان انباشته در نیمه اول سال 1397 حدود 1030 بوده است. میلیارد تومان در ماه 1398 زیان تجمعی هلدینگ داروگر 270 برابر شد، یعنی داروگر در پایان شهریور 1398 معادل 358 درصد دارایی‌های خود بدهی داشته است. حدود 1762 میلیارد تومان که نسبت به سال 1397 رشد 20 درصدی داشته است. سقوط اقتصادی این هلدینگ زمانی رخ داد که طبق گزارش روزنامه فرهیختگان در اواخر دهه 80، خشکشویی های تولیدی داروگر 70 تا 75 درصد سهم داشت. از بازار مصرف ایران، اما ظاهرا افت این شرکت از اوایل دهه 90 مشهود بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید