کارشناسان نظامی متحیر از اولین تصاویر ماهواره ای منتشر شده در عین الاسد پس از اصابت موشک

ساعت: 16:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۹
کد خبر: 1799219

علاوه بر ابعاد سیاسی و شکست هژمونی آمریکا در این عملیات، اولین تصاویر ماهواره‌ای از این پایگاه پس از حمله موشکی، ناظران و کارشناسان نظامی را با دقت شگفت‌انگیز موشک‌های بالستیک شلیک شده به این پایگاه، شگفت‌زده کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ بامداد روز چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸، ۱۳ فروند موشک بالستیک فاتح-۳۱۳ و قیام در عملیاتی به نام «شهید سلیمانی» از پایگاه نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در غرب کشور شلیک و عازم پایتخت نظامی آمریکا شد. این منطقه، پایگاه عین الاسد، در 170 کیلومتری غرب بغداد قرار گرفت.

سردار قاسم سلیمانی، فرمانده فقید سپاه قدس و ابومهدی المهندس، جانشین فرمانده سازمان نیروهای مردمی عراق و هشت تن از دستیاران آنها صبح روز جمعه 13 دی ماه در راه فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند. دونالد ترامپ و پهپادهای پنتاگون شهید شدند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نخستین گام برای انتقام از این عملیات تروریستی، ساعت 1:20 بامداد 18 دی ماه، ده ها فروند موشک بالستیک به سمت پایگاه عین الاسد در استان الانبار عراق شلیک کرد.

در بخشی از اطلاعیه سپاه آمده است: رزمندگان دلاور سپاه طی عملیاتی موفقیت آمیز به نام عملیات شهید سلیمانی، با رمز مقدس یا زهرا(س) با شلیک ده ها فروند موشک زمین به زمین، پایگاه هوایی را تحت اشغال ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا قرار دادند. . آنها به اصطلاح عین الاسد را درهم شکستند.

پایگاه نظامی عین الاسد معروف به دیکتاتوری صدام حسین القادسیه دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است که در 108 کیلومتری غرب الرمادی قرار دارد و در سال 2003 توسط نیروهای آمریکایی اشغال شد و تا سال 2011 اشغال شد. در سال 2014 با به قصد “مبارزه با داعش”، این پایگاه مجددا در اختیار ارتش آمریکا در ائتلاف بین المللی علیه داعش قرار گرفت.

قبل از عملیات شهید سلیمانی، آخرین ضبط شده از رویارویی دولت با آمریکا به بیش از 70 سال در آذر 1320 برمی گردد. در آن زمان جنگنده های ژاپنی حمله سریعی به پایگاه دریایی آمریکا در پرل هاربر موسوم به پرل اتک. بندرگاه ‘; اما جدای از بعد سیاسی و شکست هژمونی آمریکا در این عملیات، اولین تصاویر ماهواره ای منتشر شده از پایگاه پس از حمله موشکی که ناظران و کارشناسان نظامی را شگفت زده کرد، دقت شگفت انگیز موشک های بالستیک شلیک شده به این پایگاه بود.

سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز پنجشنبه (۱۹ دی) در نشست خبری جزئیات این حمله را تشریح کرد. وی از پرتاب 13 موشک به سبک شورشیان و فاتح 313 برای انهدام اهداف از پیش تعیین شده به پایگاه عین الاسد خبر داد. وی افزود: این امکان وجود داشت که سپاه پاسداران آسایشگاه و محل استقرار نیروهای آمریکایی را هدف قرار دهد، اما هدف سردار حاجی زاده کشتار مردم نبود، بلکه هدف حمله به ماشین نظامی، مرکز فرماندهی و کنترل، هواپیماهای بدون سرنشین هلیکوپتر و خط تجهیزات بود. پرواز ایالات متحده در این پایگاه داده فهرست شده است. حاجی زاده با اشاره به اینکه نیروهای آمریکایی در آماده باش کامل هستند، گفت: «قبل از عملیات، 12 پهپاد و چند پهپاد در پایگاه عین الاسد گشت می زدند اما به این حمله پاسخی ندادند». وی همچنین پس از پایان عملیات موشکی، عملیات جنگ الکترونیک را اعلام کرد. به گفته وی، پس از عملیات موشکی، نیروهای آمریکایی با دوربین 8 فروند پهپاد UMQ-9 که بر فراز منطقه در حال پرواز بودند، رویدادهای پایگاه را رصد و مخابره کردند. اما طی عملیات جنگ الکترونیکی که 15 دقیقه پس از عملیات موشکی آغاز شد، نیروهای سپاه پاسداران به طور موقت تمامی پهپادهای خارج از کنترل آمریکا بر فراز منطقه عین الاسد را توقیف کردند و از وسایل ارتباطی آنها از جمله ارتباطات استفاده کردند. تصویر را نابود کردند. وی همچنین خاطرنشان کرد که حداقل 9 مجروح پس از این عملیات به اردن و اسرائیل و تعدادی بالگرد شینوک نیز به بیمارستانی در بغداد منتقل شدند.

سردار حسین سلامی به عملیات گفت: هدف ما تلفات نبود. کشتن سربازان دشمن اهمیتی نداشت، اما تجهیزات راهبردی دشمن در جایی بود که اهداف ما قرار داشت.» وی افزود: در شب عملیات دو موشک در خاک ایران شکست خورد و سقوط کرد. گزارش های خبری همچنین نشان می دهد که دو موشک دیگر در منطقه هیتان در غرب شهر هیت عراق سقوط کرده و منفجر نشده است.

این عملیات بیشتر برای نشان دادن عزم ایران برای انتقام از شهید حاج قاسم سلیمانی انجام شد زیرا این عملیات قبل از تشییع این سردار شهید بود و همچنین این عملیات وحشت آمریکا و آمادگی برای خروج آمریکا را در هم شکست. . در منطقه امن است، زیرا رهبر انقلاب نیز پس از حمله فرمودند که «مسئله انتقام بحث دیگری است. حالا دیشب سیلی خوردند. این یک سوال دیگر است. نکته مهم در مورد رویارویی این است که اقدام نظامی از این طریق کافی نیست. نکته مهم این است که حضور فاسد آمریکا در منطقه باید پایان یابد.»

ساعاتی پس از انتقام موشکی ایران، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در توئیتر نوشت: این موشک ها از ایران به دو پایگاه نظامی در عراق شلیک شد. قربانیان در حال حاضر در حال ارزیابی هستند. تا کنون خیلی خوب! ما قدرتمندترین و مجهزترین ارتش جهان را داریم! فردا صبح بیانیه ای خواهم داد.

اخبار ضد و نقیضی از میزان خسارات و تلفات نظامیان آمریکایی مستقر در این پایگاه از همان ساعات اولیه شلیک موشک منتشر شده است.

در نخستین روزهای پس از واکنش ایران، واشنگتن پست به نقل از یک مقام نظامی در پایگاه عین الاسد اعلام کرد که حداقل دو سرباز آمریکایی از یک برج دیده بانی به پایین پرتاب شده و ده ها تن دیگر به بیرون پرتاب شده اند. کم کم مقامات آمریکایی با سیاست «چکیدن اطلاعات» تلاش کردند تا کم کم حقایق پنهان این حملات را کشف کنند. در همین راستا، ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا در 17 ژانویه اذعان کرد که 11 سرباز آمریکایی در حمله موشکی ایران زخمی شده‌اند. ائتلاف در بیانیه ای اعلام کرد که با وجود اینکه هیچ سربازی در حمله ایران به عین الاسد کشته نشده است، “چند سرباز” از نظر علائم آسیب مغزی ناشی از انفجار مورد معاینه و درمان قرار گرفته اند.

پنتاگون در ابتدا اعلام کرد که این حمله پس از پرتاب 16 موشک از ایران تلفات جانی نداشت، اما ارتش آمریکا به این شبکه گفت که 11 سرباز آمریکایی زخمی شده اند.

با افزایش تعداد قربانیان حملات موشکی عین الاسد در رسانه ها و اظهارات مقامات آمریکایی، تلویزیون دانمارک در 28 ژانویه با یک افسر دانمارکی در پایگاه عین الاسد درباره انتقام موشکی ایران گفت و گو کرد. این مصاحبه همچنین نشان داد که ارتش آمریکا در تلاش است تا حقایق قربانیان خود را پنهان کند. نیروهای دانمارکی به همراه سایر نیروهای اروپایی یک روز پس از حمله ایران مستقیماً به کویت عقب نشینی کردند.

حدود یک ماه بعد، وب سایت آمریکایی مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS) در مقاله ای درباره پیامدهای حملات موشکی ایران نوشت که اطلاعات جدیدتر نشان می دهد که این حملات پیامدهای گسترده ای داشته است. به عنوان مثال، بررسی شواهد موجود نشان می دهد که برآوردهای اولیه مبنی بر اینکه ایران قصد آسیب رساندن به نیروهای آمریکایی در این حمله را نداشته است، نادرست است.

در ادامه این گزارش آمده است: این حملات همچنین نشان می‌دهد که نیروهای موشکی بالستیک ایران از نظر فناوری و توان عملیاتی، پتانسیل آسیب‌های بزرگی به عملیات نظامی آمریکا و متحدان در خاورمیانه دارند. که ایران دارای یک خطر استراتژیک است و کمتر با تهدید اقدام نظامی ایالات متحده منصرف شده است. این وضعیت جدید ممکن است ایجاب کند که ایالات متحده در وضعیت نیروهای خود در منطقه تجدید نظر کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید