کاهش 30 درصدی مصرف میوه در شب یلدا

کاهش 30 درصدی مصرف میوه در شب یلدا

روز جدید: اسماعیل مرادیان نایب رئیس اول اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار خاطرنشان کرد: میزان میوه خریداری شده در شب یلدا در سال 1400 نسبت به سال گذشته که بیماری عروق کرونر قلب در کشور همه گیر شده بود 30 درصد کاهش داشته است. متاسفانه مردم مشتاق خرید میوه در شب یلدا حاضر نشدند.

نایب رئیس اول اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار خاطرنشان کرد: میزان خرید میوه در شب یلدا در سال 1400 نسبت به سال گذشته که بیماری عروق کرونر در کشور همه گیر بود 30 درصد کاهش داشته است.

اسماعیل مرادیان در پاسخ به این سوال که آیا تمایل مردم به خرید میوه در شب یلدا کاهش یافته است؟ وی گفت: میزان خرید میوه نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است و می توان گفت در شب یلدا 30 درصد افت خرید میوه داشتیم. متاسفانه مردم در شب یلدا تمایلی به خرید میوه نداشتند.

وی با بیان اینکه قیمت میوه افزایش چشمگیری نداشته است، افزود: قیمت سایر کالاهای اساسی در کشور به قدری افزایش یافته که خرید میوه از سبد خانوار خارج شده و بارها بازار اصلی میوه و تره بار خارج شده است. بدون خریدار مانده است.» در نتیجه سیاستی برای افزایش قیمت میوه وجود نداشت و قیمت ها ثابت ماند.

مصطفی دری نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان در این خصوص گفت: حدود 5 هزار تن هندوانه، 6 هزار تن انار برای مایحتاج مردم شب یلدا در بازار میوه و تره بار توزیع شد. در مجموع به همین مناسبت حدود 17000 تن میوه در میدان توزیع کردیم.

وی بابیان اینکه غرفه داران و اتحادیه های صنفی بار میدان را خریداری کرده اند، گفت: امسال به دلیل مناسب بودن قیمت ها، وضعیت خرید از میدان نسبت به سال گذشته بهتر بود. این فعال اقتصادی با اشاره به خالی بودن میدان فردای یلدا گفت: امروز میدان نبود و اگر هم می آمد زیاد خرید نمی کرد که نشان می دهد اتحادیه ها و غرفه داران از دیروز همچنان مشغول هستند. “

به گفته وی قیمت میوه در میدان به شرح زیر بوده است. هندوانه مربع 5 تا 8 هزار تن در کیلوگرم، انار ساوه 10 تا 18 هزار تن در کیلوگرم، انار شیرازی 15 تا 28 هزار تن در کیلوگرم، انار دماوند 20 تا 30 هزار تن در کیلوگرم، خرمالو شمالی 10 تا 20 هزار تن در کیلوگرم. کیلوگرم، خرمالو در کیلوگرم 20 کیلوگرم تا 30 هزار گوجه فرنگی، 8 تا 12 هزار تن در هر کیلوگرم پرتقال و 8 تا 15 هزار تن در هر کیلوگرم سیب.

گفتنی است، اسداله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار در این خصوص گفت: امسال خرید نشان قبولی دلالان را دریافت نکرد و استقبال از خرید میوه چشمگیر نبود؛ زیرا خرید انجام شد. قدرت مردم نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.

وی سود مصوب اتحادیه ها را 35 درصد دانست و افزود: بسیاری از اتحادیه ها در شب یلدا و مناسبت های دیگر برای درک وضعیت مردم سود خود را کاهش می دهند و بین 20 تا 25 درصد سود اعمال می کنند. این مورد نمی تواند انگیزه ای برای خرید مردم ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید