کاهش 42 درصدی خسارت سیل در خراسان جنوبی

ساعت: 14:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۸
کد خبر: 1801649

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی اعلام کرد؛

میرجلیلی گفت: خسارت سیل در بارندگی های اخیر در مقایسه با خسارات مشابه، 42 درصد کاهش یافته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ابوالحسن میرجلیلی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: خراسان جنوبی از معدود استان هایی است که خوشبختانه دو یا دو بارندگی سیل آسا اخیر تلفات جانی نداشته است.

وی دلیل اصلی این امر را آمادگی لازم حوزه های مسئول و تامین زیرساخت های لازم خواند و تصریح کرد: با توجه به اقدامات انجام شده در مهر و آبان ماه سال جاری. با اعزام تیم هایی متشکل از نمایندگان مدیریت بحران استانداری، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شرکت آب منطقه ای، استان ها، بخشداری ها و شهرداری ها، تمامی مناطق سیل خیز استان اقدام می کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: در جاده ها و جاده ها کاملا کنترل شد.

وی با اشاره به اینکه جلسات ستاد مدیریت بحران استان ها و شهرستان ها برای تعیین تکلیف از دیگر اقداماتی است که به صورت مستمر رصد می شود، گفت: طی سه ماه پاییز امسال بازدیدهای منظمی برای به روز رسانی تجهیزات در دفع دستگاه صورت گرفت.

میرجلیلی با اشاره به میزان بارندگی استان طی دو موج گذشته گفت: حجم بارش در این دو موج که فقط در دی ماه رخ داده است، 55 میلی متر از کل بارندگی در سال برداشت 999-1400 (مهرماه) بوده است. 99 تا اکتبر 1400) که 30 میلی متر است، بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: با اقدامات پیشگیرانه، جلسات مکرر ستاد بحران استان و شهرستان ها، آمادگی کامل دستگاه های پشتیبانی و عملیاتی و از همه مهمتر اقدامات پیشگیرانه اهالی فرهنگ در استان، خراسان جنوبی جزو معدود استان های این دو کشور بود. باران شدید ما کمترین خسارت را داشتیم.

به گفته وی؛ در این دو بارندگی هیچ موردی از تخریب ساختمان های آپارتمانی بر اثر سیل، چادر، اسکان اضطراری و تلفات جانی گزارش نشد و خسارت مالی کمتر از موارد مشابه بود.

مدیرکل مدیریت بحران هورسان جنوبی تاکید کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده سیل در خارج از شهرها و روستاها کنترل شده است.

میرجلیلی با اشاره به گزارش هواشناسی گفت: میزان بارندگی در مناطقی از استان که فقط کویری هستند مانند نهبندان و سرایان 2 تا 3 سال بوده و از 120 میلی متر هم فراتر رفته است اما خوشبختانه خسارت چندانی در پی نداشته است.

به گفته وی؛ بیشترین خسارات ناشی از این بارندگی‌ها بر شریان‌های حیاتی و شبکه‌های توزیع برق، آب، گاز و مخابرات، نوآوری‌های جاده‌ای و در برخی مناطق مزارع، باغ‌ها و سایت‌های دامپروری است.

وی با تاکید بر اینکه هزار آبشار در محورهای مواصلاتی استان داریم، ادامه داد: بخشی از خسارات وارده به محورهای مواصلاتی مربوط به آن دسته از آبشارها است که باید با ساخت پل تعمیر شوند اما به دلیل تعداد و حجم اعتبارات. نیاز زمان می برد است.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی 94 تیم پشتیبانی را آماده مقابله با بحران دانست و گفت: در این مدت به 824 نفر خدمات رسانی شد که 28 نفر از آنها از مرگ حتمی نجات یافتند به عنوان مثال کارگران. مین بودند.

میرجلیلی با بیان اینکه در این مدت 22 خودروی آبگرفته رهاسازی شده است، افزود: 83 نفر که علیرغم تمامی اخطارها به راه افتاده بودند نیز نجات یافتند و در مکان های از پیش تعیین شده اسکان داده شدند.

وی اخطارها را یکی از مهم ترین عوامل کاهش حوادث عنوان کرد و گفت: در این مدت 12 اخطاریه شامل 7 اخطار نارنجی، 3 اخطار زرد و 2 اخطار قرمز صادر شد.

به گفته وی؛ این هشدارها از طرق مختلف از جمله رسانه ها، شبکه های اجتماعی، فضای مجازی، پیامک، روستاها، بخشداری ها، استان ها و جهاد کشاورزی به صورت گسترده حتی به صورت حضوری و در دیدار با سران عشایر صادر شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه میزان خسارت کانال نسبت به گذشته کاهش یافته است، گفت: این میزان بارندگی نسبت به سال های گذشته 80 درصد کمتر است.

میرجلیلی خاطرنشان کرد: در شرایط مشابه در سال های گذشته 400 تا 500 رشته قنات در استان گزارش شده است اما در بارندگی حدود 15 رشته قنات دچار آبگرفتگی شده و خسارت وارده به این قنات ها 10 تا 30 درصد است.

وی در خصوص کوره های دام، طیور و آجرپزی آسیب دیده در اثر سیل گفت: دلیل اصلی این خسارت ساخت این بلوک ها بدون مجوز در بستر و بستر رودخانه است که متاسفانه تاکید استانداری و جهاد کشاورزی نادیده گرفته می شود. و این باعث بروز چنین حوادثی شد.

به گفته وی؛ احداث هرگونه تاسیسات مسکونی، تجاری، دامی و غیره در بستر رودخانه علاوه بر اینکه تجاوز به رودخانه محسوب می شود، می تواند شهر یا روستای همجوار را با خطر مواجه کرده و عواقب جبران ناپذیری برای مالک داشته باشد.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: موثرترین اقدامی که به ویژه در این حوزه در دستور کار قرار دارد، آسیب شناسی بحران های سال های اخیر است.

میرجلیلی ادامه داد: مهمترین پیامد این آسیب شناسی ها، یافتن نقاط ضعف، اقدام برای رفع آنها و بهبود شرایط موجود بود که به خوبی منجر به این بارش ها شد.

وی تاکید کرد: شاهد این گفته مقایسه شرایط کریمو در سرایان با 99 میلی متر بارندگی با استان فارس است که اسکان در آن ایجاد شده و خسارت قابل توجهی در کریمو نداریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید