کسب و کار شیرین اکنون بیمار است/ لزوم فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی برای رونق بازار محصولات داخلی

ساعت: 12:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۹
کد خبر: 1793578

طی یک دهه اخیر با موضوع اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخلی در دستور کار قرار گرفته است. در این راستا بسیاری از جوانان کشور به صورت آزاد مشغول به کار هستند و با توجه به نیاز استان یا شهر خود به تولید محصولات بومی می پردازند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ حمایت از تولیدات داخلی برای ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال جوانان مورد تاکید مقامات عالی کشور بوده و در سال های اخیر از مردم برای رونق بازار داخلی از طریق رسانه ها به خرید کالاهای داخلی دعوت شده است.

استان مازندران نیز مانند سایر استان های کشور در راستای تولید داخلی در جهت ایجاد اشتغال جوانان حرکت می کند و این نکته قابل درک است که شرایط جغرافیایی و طبیعی این استان سرسبز می تواند فرصت های خوبی را برای تولیدکنندگان ایجاد کند.

زنبورداری یکی از فعالیت هایی است که علاقه مندان زیادی را در سرتاسر دنیا به خود جذب می کند، زیرا فواید زیادی دارد از جمله تولید عسل که از دیرباز به عنوان یک ماده مغذی و دارویی مطرح بوده است.

3d5848ac f184 45fd bae7 25369748aad3 خبر خاکستری

تولید عسل تجارت شیرین تولیدکننده را به ارمغان می آورد که با حمایت برنامه ریزی شده مسئولان ذیربط در مازندران، این عناصر غذایی گیاهی می توانند بازار خوبی داشته باشند.

امروزه زنبورداری به عنوان یک تجارت مدرن با شناسایی و کنترل بیماری های زنبور عسل جایگزین زنبورداری شده است و لقاح مصنوعی ملکه باعث افزایش راندمان تولید عسل در خانواده ها شده است.

بسیاری از محصولات دیگر عسل شامل آب نبات، موم زنبور عسل، گرده به عنوان افزودنی، بره موم یا چسب زنبور عسل است که در لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می شود و سم را می توان از زنبورها نیز به دست آورد.

تلخی عدم حمایت از تولیدکنندگان عسل

یک زنبوردار مازندرانی در گفت و گو با بالا با گلایه از مشکلات تولید گفت: متاسفانه نهادی برای حمایت از تولیدکنندگان عسل وجود ندارد و به همین دلیل بسیاری از مشکلات زنبورداران حل نشده است.

عینولا امانی زنبوردار روستای عبداله آباد از توابع بخش سرخرود شهرستان محمودآباد است که هم به عنوان عضویت در هیئت مدیره یک تعاونی زنبورداری و هم به عنوان تولیدکننده فعالیت می کند.

او گفت: بیش از 12 سال است که کارم را به عنوان زنبورداری شروع کردم. ماشین آلات کشاورزی بود. فرصت زیادی برای زنبورداری نداشتم.

این تولیدکننده مازندرانی گفت: با افزایش تولید و بهره وری بیش از زنبورداری و با توجه به مشکلات شغل اول، یک کندو را به 300 کندو رساندم.

04bd83fb 8a28 48f5 9e1d 220d7b6784d9 خبر خاکستری

امانی افزود: تولید عسل به هنر زنبورداری بستگی دارد تا قوی ترین زنبورها را جمع آوری کند تا بیشترین جمع آوری شود. در واقع وقتی زنبوری در زمان معینی ایجاد شود و از نظر قدرت، سلامت و جمعیت قوی باشد، کیفیت و کمیت عسل تولیدی نیز افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: زنبورها باید در زمان تولید عسل به محیط طبیعی، بکر و خوب منتقل شوند تا عسل مرغوب تولید شود.

استخدام 3 نفر به طور مستقیم در مزرعه

این زنبوردار محمودآبادی با اشاره به اینکه 3 نفر به طور مستقیم در تولید عسل فعالیت دارند، افزود: در مزرعه زنبور عسل ما 15 نفر نیز به صورت غیرمستقیم کار می کنند.

امانی در خصوص آگاهی از نیازهای کار زنبوردار یادآور شد: زنبورداری نیاز به تشریفات خاصی ندارد. خانواده ها روی زمین کاشته می شوند و زنبورها با مراقبت زنبوردار عسل تولید می کنند. درست انجام دادن کارمان هم بسیار سودآور است، یعنی به موقع حرکت می کنند و داروهایشان را به موقع می دهند.

زنبور مراقبت می خواهد

وی ادامه داد: اگر می خواهید زنبورداری را شروع کنید از مردم دوری کنید; مکانی که می خواهید یک زنبورستان قرار دهید باید دور از مزارع، باغ ها و کارخانه ها باشد. یک سال کار می کنیم با سمپاش کشاورز در 10 دقیقه کارمان از بین می رود.

این تولیدکننده مازندرانی یکی از مشکلات بزرگ زنبورداران را سنتی بودن کار آنها دانست و گفت: دولت برنامه کلی برای زنبورداران ارائه نکرده و تولیدکنندگان نمی توانند به نقطه مطلوب برسند.

امانی گفت: گروهی از زنبورداران با افزایش تولید به کیفیت عسل توجه نمی کنند که این امر منجر به تولید عسل خوراکی شده و بی کیفیتی جایگاهی در زنبورداری ندارد. این افراد با تغذیه نامناسب سعی در افزایش تولید عسل دارند.

وی گفت: زنبورداری به ویژه برای باغداران و کشاورزان مفید است زیرا برخی از زنبورها مستقیماً از باغات گرده افشانی می شوند. بسیاری از باغداران و کشاورزان در ابتدای کار من تمایلی به داشتن زنبور در مزارع یا باغات خود ندارند، اما پس از نتایج خوب از حضور زنبورها استقبال می کنند.

محمودآبادی زنبوردار گفت: هنوز فرهنگ کاملی در زمینه حضور زنبور عسل در باغ ها صورت نگرفته است که تولید را تا سه برابر افزایش می دهد.

bc2b7bc4 4ab9 4914 b716 f9479dc048e6 خبر خاکستری



انگیزه؛ اولین ویژگی کارآفرین

امانی خاطرنشان کرد: کارآفرین بیش از هر چیز باید انگیزه کافی و مهارت لازم در کار را داشته باشد و علاوه بر اینکه بتواند کارهای تجربی را انجام دهد در آموزش علمی نیز پیشگام باشد.


وی گفت: بسیاری از مردم تصور می کنند عسل طبیعی، عسلی است که شکر و سفت نباشد، اما این تصور اشتباه است. عسل طبیعی چون حرارت نمی‌دهد باید یک تا سه ماه شیرین شود.

90 درصد عسل موجود در بازار گرم می شود

این تولیدکننده مازندرانی افزود: تولیدکنندگان برای جلوگیری از قندشان 90 درصد عسل های موجود در بازار را گرم می کنند چرا که اکثر مردم با خواص عسل طبیعی آشنا نیستند و عسل قندی نمی خرند.

امانی ادامه داد: عسل مرغوب باید صاف و کم غلظت باشد. از آنجایی که قندهای موجود در عسل طبیعی مولکول های کوچکی هستند، اگر ظرف را با این عسل کج کنیم، به راحتی از ته ظرف جاری می شود، اما عسلی که از تغذیه زنبورها با شکر به دست می آید، مولکول بزرگی از قند است و غلیظ به نظر می رسد.

وی گفت: اگرچه تشخیص عسل باکیفیت با آزمایش و بررسی نمونه های عسل در آزمایشگاه دشوار است، اما روش هایی وجود دارد که افراد عادی می توانند برخی از عسل های مرغوب را از سایر عسل ها تشخیص دهند. اگر عسل خوب را در آب سرد بگذاریم، زود سفت و سفت می شود و به سختی در آب سرد مخلوط می شود.

5a0fecf3 8556 4dc8 ab71 17d15fa6c590 خبر خاکستری



عدم حمایت از زنبورداران مازندرانی

این زنبوردار محمودآبادی خاطرنشان کرد: متاسفانه نهادی برای حمایت از تولیدکنندگان عسل وجود ندارد و به همین دلیل بسیاری از مشکلات زنبورداران حل نشده است.

امانی افزود: زنبورداران زیادی در چند سال اخیر به دلیل شرایط جوی و عدم حمایت مسئولان، زنبورهای خود را از دست داده اند و از مسئولان می خواهد با حمایت ها و کمک هایی که انجام می دهند از از بین رفتن نسل زنبورها و شغل زنبورداری جلوگیری کنند. “

وی گفت: مسئولان باید زنبورداری را به عنوان یک شغل مولد ببینند نه آیینی که بتواند زمینه اشتغال بسیاری را فراهم کند.

29b26a11 8aaf 4f76 b3ff 8423b1c6fc6c خبر خاکستری

به گزارش بالا؛ زنبورداری شغلی است که یک جوان می تواند با سرمایه اندک آن را شروع کند. یادگیری و یادگیری از طریق وب سایت ها، کتاب ها، فیلم های آموزشی یا مستندهای تلویزیونی مختلف باعث رونق کار یک زنبوردار تازه کار و کسب درآمد مناسب می شود.

استان مازندران با توجه به اقلیم خود شاید استانی با ظرفیت بالا در تولید عسل باشد که قطعا نیازمند حمایت مسئولان خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید