کشاورزان باید در شخم و شیارهای پاییزی از جنگل ها و مراتع مراقبت کنند.


ساعت: 14:29
تاریخ انتشار: 08/09/1401
کد خبر: 1907245

چراغپور بیان کرد: تخریب خاک که 800 سال طول می کشد، سرمایه ارزشمندی است که اساس زندگی بشر است و با نابودی آن دست نیافتنی است و فقر طبیعت را به همراه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ لطفعلی چراغپور کارشناس منابع طبیعی در گفت و گو با جهانبین نیوز; وی بیان کرد: یکی از عوامل تخریب مراتع و جنگل ها که احتمال آن در این فصل بسیار زیاد است، شخم و شیارهای پاییزه است.


وی با بیان اینکه به کشاورزان و روستاییان اطلاع داده می شود که حتماً در فصل پاییز اقدام به کشت پاییزه کنند، تصریح کرد: این کشت در صورتی که موجب کشش دست و شخم و شیار در سطح مراتع و جنگل شود با مشکل مواجه می شود.


چراغ پور تصریح کرد: بر اساس ماده 55 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور و ماده 690 قانون مجازات اسلامی، هرگونه شخم یا شیار زدن مراتع ملی که جزء انفال است جرم است و مرتکبین آن را انجام خواهند داد. طبق قانون مجازات شود.


این کارشناس منابع طبیعی یادآور شد: از نظر علمی و فنی ایجاد گاوآهن و شیار باعث از بین رفتن اکوسیستم منطقه، از بین رفتن گیاهان مرتعی، تخریب ساختار و فیزیک خاک، از بین رفتن عناصر ارزشمند خاک و فرسایش سطح خاک می شود. در واقع تخریب خاک


وی افزود: تخریب خاک که 800 سال طول می کشد، سرمایه ارزشمندی است که اساس زندگی انسان است و با نابودی آن دست نیافتنی و فقیر شدن طبیعت را به دنبال دارد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید