کشت زیتون مقاوم به سرما و خشکسالی در مینودشت گلستان


ساعت: 00:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۳
کد خبر: 1910736

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی از کشت ارقام مختلف زیتون حتی مقاوم در برابر سرما و تنش های محیطی از جمله کم آبی در مینودشت استان گلستان به همت این پژوهشکده خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پژوهشکده ملی مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی، این پژوهشکده طی نشستی با پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران تفاهم نامه همکاری امضا کرد. در این نشست جواد محمدی رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کشور با اشاره به برنامه های مشترک با سایر مراکز علمی گفت: در شرایط کنونی باید با تولید محصولات، مشکل کم آبی محصولات کشاورزی برطرف شود. مقاوم در برابر کم آبی.» زیتون یکی از آن محصولاتی است که توسط مؤسسه تحقیقات ژنتیک در مینوداش رشد می کند.

وی با تاکید بر اهمیت مشارکت بخش خصوصی با مراکز آموزش عالی گفت: در این راستا تفاهم نامه ای نیز با سازمان مدیریت تولید و صادرات زعفران برای ایجاد پژوهشکده، شتاب دهنده، دانش بانیان، اطلس و مجتمع تخصصی زعفران به صورت مشترک در پردیس علم و فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و تربت حیدریه امضا شد.


کشت زیتون مقاوم به سرما و خشکسالی در مینودشت گلستان

وی با بیان اینکه راهبرد ما کار گروهی و اولویت ما کار ملی است، ادامه داد: چنین همکاری هایی باعث ارتقای کمی و کیفی محصولات کشاورزی و پایداری تعاملات می شود که مشابه این مدل تعامل با زیتونکاران است. تولید جنین از گاوهای گوشتی و شیری نیز از جمله فعالیت هایی است که با اجرای طرح های مشترک برای حفظ امنیت غذایی در اولویت پژوهشکده قرار دارد.

سپس دکتر گلمرضا صالحی رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی (ابری) در خصوص فعالیت های پژوهشکده بیوتکنولوژی گفت: فعالیت های این پژوهشکده در حوزه کشاورزی از جمله گیاهان دارویی و … است. مرکز تحقیقات برنج نیز یکی از مراکز مهم جهاد کشاورزی است که با پژوهشگاه بیوتکنولوژی همکاری دارد.

وی ادامه داد: 20 پژوهشکده ملی به عنوان زیر مجموعه سازمان تحقیقات کشاورزی وجود دارد که یکی از آنها پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی است. حدود 40 شرکت نیز در زمینه کشت بافت گیاهی در این پژوهشکده فعالیت می کنند.


کشت زیتون مقاوم به سرما و خشکسالی در مینودشت گلستان



صالحی با اشاره به اهمیت شبکه سازی در همکاری مشترک گفت: می توانیم در زمینه های تولید زنجیره نهال سالم، دوره های آموزشی ایمن سازی محصولات کشاورزی، بازرسی و رفع نیازهای بخش کشاورزی با همکاری بخش خصوصی همکاری داشته باشیم. و پژوهشکده ژنتیک. به عنوان مثال در پژوهشکده بیوتکنولوژی برای اولین بار در ایران کشت یک گونه درختی مقاوم به بیماری جاروک (شبه باکتری نوعی بیماری نمدار) انجام شد.

دیدگاهتان را بنویسید