کشت و تولید نهال مقاوم به سرما و کم تقاضا در مانه و سملگان/ کارآفرینی مستقیم برای 40 خانوار


ساعت: 13:36
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۰
کد خبر: 1917148

حبیب الله جمالی یکی از اهالی روستای کلاته آزادگان ولسوالی مانه و سملگان توانست گامی در جهت کشت داروهای گیاهی و باغداری نوین و ایجاد اشتغال و در نتیجه ایجاد منبع درآمد برای خود و ده ها خانواده بردارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصراترک از مانه و سملقان، تعاریف زیادی از کارآفرینی ارائه شده است، اما شاید رایج ترین تعریفی که می توان ارائه داد این باشد که کارآفرین فردی است که توانایی راه اندازی کسب و کار را دارد، بر این اساس کارآفرینی هنر است. این یک تجارت شخصی است.

با این تعریف، از آنجایی که کشاورزی و اشتغال در آن در نگاه اول، علاوه بر عدم نیاز به سرمایه هنگفت، نیاز به تخصص خاصی ندارد، اشتغال در آن آسان می شود. اما آنچه مسلم است این است که برای یک کارآفرین باید یک کار جسورانه برای خلق ارزش انجام داد.


df4c9e01 ae99 4f92 9aef e35ee4f7d125 خبر خاکستری

حبیب الله جمالی یکی از اهالی روستای کلاته آزادگان ولسوالی مانه و سملگان توانست گامی در جهت کشت داروهای گیاهی و باغداری نوین و ایجاد اشتغال و در نتیجه ایجاد منبع درآمد برای خود و ده ها خانواده بردارد.

این بانوی کارآفرین در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک در مانه و سملگان اظهار کرد: 10 سال است که به دامداری و کشاورزی نوین اشتغال دارد و اکنون به کشاورزی و باغداری مشغول است.

وی گفت: هفت هکتار از پانزده هکتار اراضی دیم وی به باغ و هفت و نیم هکتار نیز به کشت محصولات کشاورزی نخود، عدس، گندم و جو اختصاص دارد.

جمالی ادامه داد: در محوطه باغ که حدود هفت هکتار است، چند سالی است که گیاهان دارویی از جمله آویشن، گل همیشه بهار، گل گاو زبان، گل رز، رزماری و هویج پرورش می یابد.
این کارآفرین کشاورزی درباره موضوع آب و کم آبی گفت: تمام تلاشم این است که گیاهان و گونه های درختی را بکارم که به آب کمی نیاز دارند.

وی که ارقام جدید و خارجی گردو مانند چندلر، فرنور، فرانتیک، هارتلیک و اسپند را در تولیدات باغی کشت کرده است، افزود: این درختان جوان هستند و هنوز زود است که بگوییم در این اقلیم کار می کنند یا خیر. ولی درخت های ژنتیکی که قبلا داشتم از نظر اقتصادی و باروری خیلی خوب و مقاوم به سرما هستن.

جمالی گفت: در مزرعه خود 35 رقم مختلف بادام در زمینی به مساحت 3.5 هکتار کشت کرده ام که از جمله آنها می توان به تنو، یلدا، اسکندر، شکوفه، شاهرود 13 و (واریته شاهرود 12 تا 21) فرانسیس، نور پاییل اشاره کرد. اقلام با آب و هوای منطقه سازگاری بیشتری دارد.

وی ادامه داد: در نتیجه مشاهده شد که تونو و سوپرنوا نسبت به سایر گونه ها دیر گل می دهند و کمتر به آب نیاز دارند و نسبت به بیماری ها مقاوم هستند.


889b53c6 308b 4939 a3d1 97fe06db5461 خبر خاکستری

جمالی در خصوص فعالیت خود بر روی این مجموعه افزود: وی در مزرعه خود گونه ها و ارقام جدیدی از انگور ترکمنی 4، انگور شعله ای، سیدل سیاه، شاهانیم، ماکیاج، لعل رد، رشته کردستان را کشت کرده است تا مشخص شود که کدام گونه ها مناسب تر هستند. اقلیم و آب هوا با رشد سازگارتر است تاکنون نتایج نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در ارقام مانند سیاه دانه، بدون دانه شعله، ترکمن ۴ ورشت کردستان پشیمان نیست زیرا مقاومت بیشتری در برابر سرما نشان می‌دهند و در برابر کم‌آبی بسیار مقاوم هستند.

وی گفت: تولید نهال از انواع گیاهان دارویی و درختی و همچنین تولید انواع نهال انگور، ارقام ریشه دار نهال بادام پیوندی و نهال گردو بود.

این کارآفرین در ادامه بیان کرد: در بحث گیاهان دارویی، راه اندازی بانک تولید گیاهان دارویی و تولید بذر; آویشن، آنخ، مرزه، شکوفه گل گاوزبان و همچنین نهال گل رز فراوانی دارند.

جمالی تصریح کرد: 40 نفر به صورت مستقیم و دائم در این مجموعه مشغول به کار هستیم و حدود 10 نفر به صورت غیرمستقیم کار می کنند و کارگران فصلی در زمان کاشت، برداشت و برداشت از 15 تا 10 نفر متغیر هستند.

وی افزود: کشت گونه های گیاهی دارویی در منطقه مفید و سودمند است و از نظر اقتصادی می تواند هزینه ها و اقتصاد خانواده را تامین کند در حالی که گیاهان دارویی کشت شده در منطقه با یک بار آبیاری کمتر به آب وابسته هستند. در ماه جولای و آگوست ماه ممکن است منافع اقتصادی داشته باشد.


c26431ae 21f8 47c6 9edd 7a0a5c0bd5f8 خبر خاکستری

جمالی همچنین گفت: علاقه به راه اندازی هر کسب و کاری بسیار مهم است. کسانی که می خواهند این تجارت را راه اندازی کنند نیاز به سرمایه زیادی ندارند. با 15 تا 20 میلیون تومان دوستان علاقمند یا دانشجویان و فارغ التحصیلان این حرفه می توانند مزرعه کنند و کشاورزان بومی و یا هرکسی که مایل باشد می تواند در حیاط منزل خود و در زمینی به مساحت 500 و 1000 متر کار خود را آغاز کند و از نظر اقتصادی بهره مند شود.

وی تاکید کرد: با کمال افتخار و احترام برای هر گونه راهنمایی و مساعدت که علاقه مندان به کاشت گیاهان دارویی و باغبانی مدرن تمایل دارند در خدمت شما هستم تا بتوانم آنچه را که با تجربه به دست آورده ام به آنها منتقل کنم. تا برای کمترین کمک از نظر اقتصادی از آن استفاده کنند.» خانواده ها و چرخه اقتصادی کشور.

وی در خصوص فروش گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: بازار گیاهان دارویی در منطقه ما جا افتاده است، به ویژه در دو سه سال اخیر که همه دنیا تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفتند، به خصوص آویشن فوق العاده خوب بود و اکنون اگرچه ویروس کرونا از جهان ناپدید شده است، اما باز هم گیاهان دارویی منطقه مانند آکباش، زرین قاتا، آنخ، آویشن باغی، گل گاو زبان و گل رز جای خود را در بازار دارند و در واقع این محصولات هرگز در بازار باقی نمی مانند. زمین

جمالی گفت: در حوزه کشاورزی و باغداری مشکلاتی از جمله تهیه کود و بی توجهی به این کار وجود دارد. باز هم خدا را شکر.


37643120 87bf 4fa9 a71f 91c1d3947666 خبر خاکستری

وی تاکید کرد: خدا را شکر می کنم که نه وام بانکی و نه جهاد کشاورزی برای رشد باغداری و کشاورزی گرفتیم و اینگونه زندگی می کنم. البته چون توقع ما از زندگی زیاد نیست و از درآمد خود راضی هستیم.

وی افزود: از دوستان و مهندسینم جهاد کشاورزی تشکر می کنم، در هر صورت از راهنمایی و تجربیات یکدیگر استفاده می کنیم و از همسرم که همیشه به عنوان یک همکار در کنارم هستند و به عنوان پشتیبان همکاری می کنند تشکر ویژه دارم. من تشکر ویژه از او دارم.

انتهای پیام/ مرضی رمضانی

دیدگاهتان را بنویسید