کشور کمبود پول و اعتبار ندارد/ اشتغال زایی اولویت اصلی مجلس است

ساعت: 13:42
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۷
کد خبر: 1785352

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بحث محرومیت زدایی، فقرزدایی و ایجاد اشتغال برای مناطق و مردم فقیر اولویت ما در مجلس است و لحظه ای درنگ نخواهیم کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدباکر کلیباف صبح امروز (پنجشنبه 27 آبان) در همایش سراسری مدیران کمیته امداد امام خمینی (ره) اظهار داشت: در ابتدای این جلسه جای روحیه و روحیه جهادی وجود دارد. بیایید مشکلات کار او را در بیش از 3 دهه جشن بگیریم، که در طی آن او مجموعه اجتماعی نوآورانه را ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه وظیفه دارم از تک تک جهادگران و زحمتکشان کمیته امداد به ویژه در دوران ولیعهد و کارهای خیر در همایش ملی همدلی که برخاسته از قرآن و فرهنگ ایرانی است تشکر کنم، افزود: و او گفت: نباید خسته شوید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه البته همه باید تلاش کنیم تا این مجموعه اثرگذارتر شود، گفت: اصول متعددی در قانون اساسی وجود دارد که جهت گیری ما را در مجلس و سایر دستگاه ها مشخص کرده است. اصول 29، 30، 31 و 43 قانون اساسی صراحتاً وظیفه استفاده از ظرفیت قانون اساسی برای تأمین بهداشت، پوشاک و غذای همه را به مجلس واگذار کرده است و در شرایط کنونی بر این موضوع تأکید بیشتری شده است.

کلیباف با بیان اینکه روح قانون اساسی بر جنبه های رفاهی تاکید دارد، افزود: در جلسه شهرداری این بخت را داشتم که به زیارت علامه حکیمی رفتم، به من گفتند اعمال شما را دیدم، اما آنچه از اسلام آموختم این است که اگر در این شهر باشد. آیا کسی روی تخت گرسنه است، هر چقدر هم که کار غیرنظامی انجام داده اید، درست نیست، مراقب باشید در شهر گرسنه نباشید.

وی با اشاره به اینکه در دوران شهرداری با دقت متوجه شدم در جامعه افراد مهمی وجود دارند که تحت پوشش کمیسیون کمکی، سازمان اجتماعی و سایر نهادها نیستند، اما به حال خود رها شده اند تا نان شب خود را تهیه کنند. وی افزود: بحث محرومیت زدایی و رسیدگی به محرومان حق مسلم این قشر است و اگر انقلاب نمی شد این مردم به گردن ما حق داشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وظیفه شرعی، انسانی و شرعی داریم که در راستای محرومیت زدایی گام برداریم و کمیته همیاری نیز در این زمینه در کنار ما باشد، گفت: از دین آموخته ایم که باید تلاش کنیم تا راهکارهای صحیح و مدیریت و مهندسی اجتماعی و همچنین نوآوری ها در حوزه های اجتماعی و اقتصادی دست به دست هم دهند تا عدالت اجتماعی در جامعه اجرا شود وگرنه مشخص می شود که منفعل هستیم.

کلیباف با اشاره به اینکه نباید از جنگ فقر و غنا دست برداریم، گفت: هر انسانی که فرهنگ اسلامی و اهل بیت در وجود خود دارد وقتی دست انسان را می گیرد از ته دل خوشحال می شود و چنین انسان هایی در آرامش زندگی می کنند.»

وی گفت: با مهندسی اجتماعی، حکمرانی خوب و تصمیم گیری خوب، نباید در برابر فقر منفعل باشیم. ما معتقدیم ضعیفان کسانی هستند که استعدادهای بالقوه ای دارند که محقق نشده است و وظیفه ماست که این استعدادها را شناسایی و موانع پیش روی آنها را برطرف کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گاهی اوقات در خصوص هزینه کردها در کشور بد عمل می کنیم، گفت: کمبود پول و تجهیزات نداریم و با توجه به مجموع سوخت های فسیلی و تبدیل آن ها به بشکه نفت، ما هیچ کمبودی نداریم. روزانه بیش از 5 میلیون بشکه نفت داریم. به کشورهای دیگر نگاه کنیم؛ کدام کشور این را مصرف می کند؟ از سوی دیگر، ما برای تامین 5 میلیارد دلار مشکل داریم! ما و امثال من مقصر چنین مشکلاتی هستیم که نمی کنیم. تصمیمات آگاهانه و جسورانه در مورد کشور و به نفع مردم بگیرید.

کلیباف با اشاره به اینکه مطمئن باشید این مسائل را فراموش نخواهم کرد و پشت سر جان و آبرو و اعتماد خود خواهم ایستاد تا به نقطه مطلوب برسم، گفت: مجلس انقلاب باید در این راه گام بردارد و تصمیم بگیرد که اعتقادات خود را نشان دهد. اسلام و به دنبال آن امام و انقلاب اسلامی.

وی با اشاره به اینکه اوج کار میدانی شما جایی است که مددجو به یک خیر بزرگ تبدیل می شود، تصریح کرد: کار ما این نیست که افراد فقیر را با حکمرانی خوب اضافه کنیم، زیرا بزرگ شدن در خانواده در کمیته حمایتی افتخار نیست، افتخار ماست. کوچکتر است. “برای تبدیل شدن به این خانواده.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ترویج فقرزدایی و تبعیض امری مهم است، گفت: این گونه اقدامات در حال رواج، ارزان‌تر و موثرتر شدن است، بنابراین باید مردم را در این امور مشارکت دهیم.

کلیباف با اشاره به اینکه به گفته شهید سلیمانی، جبهه های دوران دفاع مقدس گوشه ای از بهشت ​​بود، گفت: و به گونه ای دعا و نماز می خوانند که ما به آن افتخار می کنیم، این تاثیر فرهنگ و فضای حاکم است. که مردم را آموزش می دهد

وی افزود: فضای اربعین و گروه های جهادی نیز مشابه این شرایط است و بدون شک یکی از بخش هایی که می تواند شبیه آنها باشد کمیته پشتیبانی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سکویی در مسجد امام رضا (ع) تهران برپا شده که بیش از 2 هزار خیریه در آن تشکیل شده است، ادامه داد: این تجربه نشان می دهد که باید به سمت مردمی شدن هر چه بیشتر حرکت کنیم. در این راستا باید به چهار رویکرد شفافیت، هوشمندی، ارتقاء و کارآمدی توجه کرد و هر تصمیمی که مغایر با آنها باشد اصلاح شود.

گالیباف با بیان اینکه به همه معضلات اجتماعی و لایه های اساسی آن واقف است و با عنایت به آنها بر دموکراتیزه شدن تاکید می کنم، تاکید کرد: هیچ سرمایه ای در هیچ جامعه ای مهمتر از اعتماد نیست و سازمان ها، دولت ها و دولت ها می توانند موفق باشند که مهمترین آنها اجتماعی است. سرمایه اعتماد است مردم باشید و این سرمایه را افزایش و حفظ کنید.

وی گفت: یکی از چالش های جدی ما کاهش سطح اعتماد عمومی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساختار کمیته امداد امام خمینی (ره) باید به جای دولت متمرکز بر مردم باشد، گفت: هر چه نیروها و برنامه ها کمتر باشد اثربخشی آن بیشتر است. هر چه نمودارها بزرگتر و بزرگتر می شوند و فاصله بین بالا و پایین قابل تشخیص است، کارایی و شفافیتی وجود ندارد و از هوشمندی استفاده نمی شود و مردم مشارکت نمی کنند و اعتماد خود را از دست داده اند.

کلیباف افزود: زمانی که در نیروی انتظامی بودم تصمیم گرفتم به جای رویکرد امنیتی محور، اساس کار اجتماعی را در جامعه تغییر دهم.

وی با تاکید بر اینکه من با پوست و گوشت و استخوان خود به کمیته امداد امام خمینی (ره) ایمان دارم، افزود: با توجه به میلیون ها نفری که نیاز به کمک دارند و نقش آنها باید کار عاجل انجام دهید. فراموشی ها و نذری ها را حفظ کن و دارایی ها را به مردم بده تا شاهد جوشش مردم باشی.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه بحث محرومیت زدایی، فقرزدایی و ایجاد اشتغال برای مناطق و مردم فقیرنشین اولویت ما در مجلس است و لحظه ای درنگ نخواهیم کرد، گفت: ارائه عملیاتی که بتواند باعث شود کمیته کمک خانواده کمتر

اهدای نشان به فرماندار مهر کلیباف

گفتنی است در این همایش با توجه به تفکرات و اقدامات جهادی رئیس مجلس و خدمت به محرومان، نشان فرمانداری مهر از سوی رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) به محمد باکر کلیباف اهدا شد.

نشان فرماندار مهر به نام مرحوم حاج عبدالله والی یکی از مردان جهادی است که قبل از انقلاب در منطقه دولاب فعالیت های جهادی داشته و با کمک انقلاب به محرومان خدمت می کند. حاج عبدالله ولی در سال 1361 از سوی مرحوم عسگراولادی نماینده وقت امام در کمیته امداد امام خمینی (ره) به بشاگرد منصوب شد و 23 سال در این حوزه خدمت کرد. او به عنوان یکی از پایه گذاران فعالیت های جهادی به ویژه در مناطق فقیرنشین و دورافتاده شناخته می شود.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید