کل اقتصاد دستخوش «بلاتکلیفی» دولت است

کل اقتصاد دستخوش «بلاتکلیفی» دولت است

آیا بنزین گران می شود؟ ماجرای لیست خودرو به کجا رسید؟ آیا امکان پرداخت وام بدون ضامن برای متقاضیان وجود دارد؟ چرا افزایش قیمت کارخانه ها پیچیده بود؟ و بالاخره کارت سوخت از پمپ بنزین ها گرفته شده یا نه؟ و…

این یک مشت مزخرف است. موضوع مهم بلاتکلیفی دولت در مذاکره با کشورهای اروپایی بود که حل نشده باقی ماند و پیامدهای آن در عرصه اقتصاد ایران به شدت قابل مشاهده و قابل پیگیری است. در مورد عملکرد دولت سیزدهم سوالات زیادی وجود دارد که بر سردرگمی ها افزوده و به بحرانی جدید برای افکار عمومی و فعالان اقتصادی تبدیل شده است.

از همان روزهای اول روی کار آمدن دولت سیزدهم این پیچیدگی مشهود بود. همانطور که مخبر معاون اول رئیس جمهور از کاهش 10 درصدی قیمت سه لبنیات پرطرفدار خبر داد. اما در عمل این اتفاق نیفتاد و در نهایت اعلام شد که صدا و سیما در این زمینه مساعدت لازم را نداشته اند.

در همان زمان در آبان ماه 1400 که وزارت امنیت از اختیارات قانونی خود برای افزایش قیمت خودرو استناد کرد، رئیس جمهور با صدور دستوری این مصوبه را لغو کرد و افزایش رسمی قیمت به آذرماه موکول شد، اما در عمل مصرف کننده ایرانی دو بار تجربه دارد. فشار تورمی ناشی از افزایش تجربه شده قیمت خودرو.

البته امسال هم این اتفاق افتاد. زمانی که شورای رقابت مجوز افزایش قیمت خودروها را صادر کرد، افشاگر وارد میدان شد و خواستار پس گرفتن این تصمیم شد. در عین حال وزارت ایمنی و شورای رقابت با پرتاب توپ به سمت یکدیگر برای افزایش قیمت تلاش کردند تا از ابلاغ این مصوبه خودداری کنند. این بلاتکلیفی و سردرگمی باعث به بن بست رسیدن بازار خودرو و افزایش وحشتناک قیمت ها در بازار بدون دلال شد.

تاریخچه کارت بنزین و سوخت چیست؟

زمزمه افزایش قیمت بنزین مدت هاست که مطرح شده است. در حالی که اخبار رسانه ای به جمع آوری کارت های سوخت در پمپ بنزین ها اشاره می کرد، اکنون اخبار رسیده نشان می دهد که تعداد این کارت ها در حال کاهش است نه صفر.

از سوی دیگر شایعه افزایش قیمت بنزین بیش از هر زمان دیگری بالا گرفت و در نهایت وزیر نفت برای چندمین بار تاکید کرد: بارها گفته ام افزایش قیمت بنزین در دستور کار نیست. از دولت و مجلس. .

در همین راستا اعلام شد: جمع آوری کارت سوخت رایگان در پمپ بنزین ها به منظور محدودسازی این کارت ها در پمپ بنزین های تهران آغاز شده است.

با این حال ایسنا گزارش داد: همانطور که اعلام شد، کارت های سوخت جایگاه داران به طور کامل از جایگاه ها حذف نشده و نخواهد شد و تعداد مناسبی کارت سوخت در اختیار جایگاه داران قرار دارد. با این حال اخبار منتشر شده همچنان به افزایش قیمت، محدودیت بنزین سهمیه ای و… اشاره دارد.

البته این وضعیت در حوزه های دیگر هم دیده می شود. در حالی که شورای رقابت از توقف عرضه خودروها در بورس خبر داده بود، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس در این خصوص اظهارات مختلفی کردند و از ادامه عرضه خودروها در بورس خبر دادند.

سخنگوی شورای رقابت در این باره گفت: شورای رقابت با اطلاعیه ای رسمی عرضه خودرو در بورس را متوقف کرد و نامه رسمی به بورس کالا نوشته شد، تاریخ مشخص است، منتشر شده و چیزی پنهان نیست. .

اسماعیل شجاعی در خصوص آخرین اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر خودداری از ادامه عرضه خودرو در بورس و رئیس سازمان بورس در خصوص ادامه عرضه گفت: آقایان فقط نظر خود را اعلام کردند و مشکلی وجود ندارد. در طرح اظهارات افراد. اما سیاست شورای رقابت عدم فروش خودرو در بورس است.

به نظر می رسد سیاست دولت عملا غیرسیاسی است. سردرگمی دولت سیزدهم باعث کاهش بیشتر اعتماد به طرح ها و برنامه ها شد

تصمیمات جنجالی و بلاتکلیف در جریان ارائه لایحه بودجه چندین ماه بر اقتصاد و سیاست کشور نیز تاثیر گذاشت. این حالت در مناطق دیگر نیز دیده می شود. از عدم تغییر ساعت رسمی در کشور و صدور بخشنامه های متعدد در خصوص شروع ساعت کاری از 24 خرداد تا 24 شهریور گرفته تا تصمیمات متعدد برای تعطیلی یا عدم تعطیلی مدارس در روزهای کثیف و…

چرا دولت سردرگم است؟

بسیاری از مردم می پرسند که چرا دولت سردرگم است؟ به نظر می رسد ناصر ایمانی قبلاً پاسخ جامعی به این سوال داده است.

این فعال سیاسی اصولگرا می گوید: به نظر من دلیل عدم تصمیم گیری دولت ریاست جمهوری به روحیه شخصی رئیس جمهور برمی گردد. هنگام تصمیم گیری باید سریعتر از آن عمل کنند و تصمیمی اساسی بگیرند.

وی درباره تاثیر جبهه پایداری بر تصمیمات دولت گفت: به نظر من مشکل اصلی دولت ما تحت تاثیر یک جریان نیست. مشکل اصلی دولت ما این است که تصمیم گیری خیلی سخت است یا به عبارتی اصلا تصمیم نمی گیرد. یعنی دولت در تصمیم گیری در سطح کلان مشکل دارد. البته طیف‌های مختلف سیاسی بر حاکمیت از جمله ثبات تأثیر می‌گذارند، اما مشکل اصلی، بلاتکلیفی دولت است.

قرار است چه شود؟

به نظر می رسد سیاست دولت عملا غیرسیاسی است. سردرگمی دولت سیزدهم باعث کاهش بیشتر اعتماد به طرح ها و برنامه ها شد. در حالی که افکار عمومی و کارشناسان انتظار تغییرات کلیدی در کابینه را داشتند، دولت تنها با تغییر رئیس سازمان برنامه و بودجه با جابه جایی موافقت کرد و حتی رئیس جمهور دیروز اعلام کرد که میرکاظمی به دلیل عارضه قلبی استعفا داده و قصد جابجایی و جایگزینی دارد. کار نکرد. به هر حال رئیس امور مالیاتی سازمان با میرکاظمی جایگزین شد. از سوی دیگر حتی تغییر رئیس بانک مرکزی نیز زمینه را برای تغییر سیاست پولی و مالی این بانک فراهم نکرد.

دلیل این مشاجره بخشنامه های متعدد نحوه فروش ارز به تجدیدنظرخواهان و اجرای طرح های متعدد عرضه ربع سکه است که البته صرفا در قالب طرح و تجدیدنظرخواهان به صورت طرحی اجرا شده است. در یک طرح جدید اغلب آنها توانایی خرید این اقلام سرمایه را با نرخ پیشنهادی دولت ندارند. بدون شک چنین شرایطی باعث گرانی سرمایه گذاری در ایران و افزایش ریسک فعالیت اقتصادی می شود. به نظر می رسد بلاتکلیفی دولت نیز ناشی از نبود سیاست رسمی و درست است. این در حالی است که رئیس جمهور در جریان انتخابات تاکید کرده بود که برنامه هفت هزار صفحه ای دارد و حتی یک فرمانده اقتصادی برای ساماندهی اوضاع آشفته اقتصاد منصوب کرده بود. بالاخره مخبر که معاون اول است

اقتصاد نیز وجود دارد، و همچنین افراد دیگر در دولت، او نتوانست راه حلی برای این وضعیت بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید