کمبود آب بزرگترین چالش در تولید مواد غذایی / تقویت کشت گیاهان دارویی در اولویت است

ساعت: 08:25
تاریخ انتشار: 1400/08/11
کد خبر: 1780876

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد؛

چیانی، کم آبی را بزرگترین چالش در حوزه تولید عنوان کرد و گفت: برای تقویت و توسعه کشت گیاهان دارویی برنامه ریزی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدحسن کیانی در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: مساحت گلخانه های لرستان 87 هکتار است که امسال تعهد داشتیم 30 هکتار زیر کشت را محقق کنیم که در صورت وجود سرمایه گذار بیش از 350 هکتار را شاهد هستیم. هکتار آماده واگذاری به سرمایه گذار.

وی بابیان اینکه در زمینه تاسیسات شاهد مشکلات و مشکلاتی هستیم، افزود: کمیت امکانات بر اساس وسعت سطح گلخانه در نظر گرفته می شود که برای نوع گلخانه های هیدروپونیک و خاکی نیز متفاوت است. این مقدار مجذور متفاوت است. به محض اعلام تسهیلات، پرونده ها تشکیل و به بهره برداری می رسد و با توجه به اهمیت گلخانه در کشور و سازمان جهاد کشاورزی استان، توسعه آنها را بررسی و از نزدیک پیگیری می کنیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: با توجه به خشکسالی و اهمیت گلخانه ها برای صرفه جویی در مصرف آب، محصولات را به گلخانه های کوچک یا در مقیاس بزرگتر (گلخانه های کوچک کمتر از 300 متر در روستا) هدف گذاری کنید.

وی افزود: بیشتر گلخانه های استان به ترتیب گوجه فرنگی، فلفل و خیار است و گلخانه های متعددی نیز برای تولید گل شاخه بریده (رز) داریم که بیشتر آنها به کشورهایی مانند روسیه و کشورهای همسایه صادر می شود. به دلیل کیفیت بالای آنها.

کیانی گفت: در حال توسعه کشت گیاهان دارویی در گلخانه ها و همچنین تهیه و تکثیر نهال های گلخانه ای در بحث گیاهان دارویی و به ویژه در زمینه گل محمدی هستیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه در بحث توسعه گونه هایی که در شرایط عادی رشد کمتری دارند و دارای مزایای پزشکی و بهداشتی و اقتصادی بسیار خوبی هستند مانند زنجبیل نیز فعال هستیم. تنوع آتی محصولات گلخانه ای از این سه مورد مستثنی شده و تنوع بیشتری به آن داده می شود. در اکثر شهرستان ها مانند دورود، پلدختر، کوهدشت و… محصولات گلخانه ای داریم، اما بیشتر گلخانه ها در خرم آباد و الیگودرز قرار دارند.

وی گفت: در شهرستان کوهدشت یک شهر گلخانه ای داریم که در حال ساخت است و اگر وارد چرخه شود سطح بسیار خوبی را پوشش می دهد. سرمایه گذار وارد کار شد.

چیانی گفت: در حوزه کشاورزی و صنعت در صورت رهاسازی قطعه دوم و سوم سهم زیادی در تولید استان خواهد داشت و گلخانه ها بسیار پیشرفته هستند؛ در حال حاضر گلخانه ها در حال توسعه هستند. تمام چشم انداز و هدف ما توسعه گلخانه هاست.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در خصوص مزایای این نوع کشت و حمایت سرمایه گذاران گفت: بزرگترین چالش ما در زمینه تولید آب است و می توانیم با 10 درصد آب محصول را تولید کنیم. وقتی در گلخانه کشت می شود بیشتر بیماری های گیاهی و کنترل بیماری ها و آفات کنترل می شود زیرا در داخل خانه است و کمترین آفات و بیماری ها وارد گلخانه می شود و با کاهش میزان سموم و آفات طبیعتا صادرات نیز افزایش می یابد و بر روی از سوی دیگر، زمانی که کیفیت محصول بالاتر باشد، قیمت فروش نیز افزایش می یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید