کمبود سرم و دارو در 30 استان کشور ادامه دارد


ساعت: 11:26
تاریخ انتشار: 1301/07/30
کد خبر: 1904967

حسینعلی شهریاری از کمبود سرم و آنتی بیوتیک به ویژه برای کودکان در 30 استان کشور خبر داد و گفت: عزم جدی برای رفع کمبود دارو وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این در حالی است که تقریبا یک هفته پیش سرمقاله خبر عصرهامون گزارشی مبنی بر «سرگردانی زاهدانی ها برای تهیه سرم/ شربت آزیترومایسین در دسترس نیست» منتشر کرد که بر این اساس اکثر شهروندان نگران کمبود سرم تزریقی بودند. چند شربت مخصوص کودکان داروخانه های کلانشهر زاهدان گلایه کردند و گفتند: باید به همه داروخانه ها سر بزنیم و در نهایت دست خالی به خانه برگردیم.

اگرچه رضا کیها، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درباره این مطالبه مردمی گفته بود که «در استان کمبود سرم نداریم»، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از این موضوع انتقاد کرد. فقدان عزم و اراده برای حل مشکل، مشکل کمبود دارو را برشمرد، در حال حاضر کودکان و سالمندان در معرض آنفولانزا و سرماخوردگی قرار دارند و این بیماری ها در حال افزایش است، اما با کمبود سرم و آنتی بیوتیک به ویژه برای کودکان مواجه هستیم. در 30 استان کشور



فقط مجلس تصمیم نمی گیرد

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از ادامه کمبود دارو و رفع نشدن آن، گفت: بارها در جلسات ستاد مبارزه با کرونا این موضوع را مطرح و تذکر داده ام، اما با وجود همه مسائل پیگیری و برگزاری جلسات توسط کمیته بهداشت و درمان من در اکثر استان ها با کمبود جدی دارو مواجه هستیم.

نماینده مردم زاهدان با انتقاد از تداوم کمبود سرم در کشور، قوانین بانکی و گمرکی، بیمه ها، کمبود مواد اولیه، تقاضای شرکت های دارویی برای افزایش هزینه حمل و نقل و تعرفه های تجاری را از دلایل موثر بر کمبود دارو برشمرد. و سرم و ادامه داد. : رئیس جمهور بارها از مسئولان ذیربط درخواست کرده است که قیمت داروها افزایش نیابد و کمبود دارو و سرم برطرف شود اما متاسفانه هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است. مردم با کمبود دارو مواجه هستند، چه کسی باید پاسخگوی آن باشد؟

وی با بیان اینکه 60 تا 70 درصد تولید داروی کشور در اختیار شرکت ها و بنگاه های شبه دولتی است، تصریح کرد: نمایندگان مجلس تحت فشار زیادی هستند و مردم در خصوص کمبود دارو به ما مراجعه می کنند و وظیفه ماست که پیگیری کنیم. هشدار می دهند و اعلام خطر می کنند چون مجلس به تنهایی تصمیم نمی گیرد.

این مشکل با سفارش کاغذی حل نمی شود

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اینکه عزم جدی برای رفع کمبود دارو وجود ندارد، گفت: این مشکل با دستور کاغذی حل نمی شود و اگر فکری عاجل در این راستا نشود، اقدامی صورت می گیرد. افزایش نارضایتی و مشکل کمبود دارو نباید بر مشکلات کنونی کشور بیفزاید.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به گلایه خانواده های معظم شهدا اشاره کرد و افزود: متاسفانه خانواده های شهدا و جانبازان نیز به دلیل بدهی های بنیاد شهید به بیمه با مشکل تامین دارو مواجه هستند. شرکت در حالی که مجلس بودجه شما را برای آن در نظر گرفته است و گویا گوش برای شنیدن این مشکلات وجود ندارد. درست است که بخشی از مشکلات کشور از ناحیه دشمن خارجی است، اما نباید چشمان خود را بر روی واقعیت ها ببندیم و برای حل مشکلات کاری نکنیم.

دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور تاکید کرد: باید یک مرکز عملیاتی برای مشکلات دارو و درمان در کشور ایجاد شود نه اینکه به صورت انفرادی عمل کنیم، این کمبودها به فصل پاییز و زمستان هم می رسد، اما متاسفانه انجام شد. توجه نکردن به . البته وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند مشکل کمبود دارو را حل کند و دولت، بانک مرکزی، گمرک و مجلس باید همکاری و تعامل مناسبی داشته باشند. انتظار می رود رئیس جمهور دستور ایجاد اردوگاهی را برای حل مشکلات در حوزه دارو و درمان در اسرع وقت صادر کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید