کمبود مواد اولیه جان صنعت ابریشم را به حساب می آورد


ساعت: 09:50
تاریخ انتشار: 1401/02/19
کد خبر: 1837402

نیاز به کارگاه های ابریشم در شهر بایگ، پایتخت ابریشم کشور، 2000 تن مواد اولیه در سال است، در حالی که مسئولان می گویند 600 تن پیله در سراسر کشور تولید می شود، در حالی که کمبود مواد اولیه، صنعت ابریشم را خفه می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Morning Birch; وقتی با شرکت کنندگان صحبت می کنید، همه توپ را به طرف دیگر پرتاب می کنند، اما هر چه که باشد، نتیجه همان چیزی است که امروز می بینیم: این لحظه با کمک شوک الکتریکی نفس می کشد.

از 2500 کارخانه ابریشم بایگ در تربت حیدریه که 70 درصد نخ ابریشم ایران را در سه دهه پیش تولید می کردند، فقط حدود 400 کارخانه، اگر بتوان آن را کارگاه نامید، فعال هستند، اما نفس های آخرشان را هم می کشند.


درآمد سالیانه 50 میلیون ریال از هر پیله کار

معمولاً از هر 5 کیلوگرم پیله به طور متوسط ​​2 کیلوگرم نخ به دست می آید که با فرض فعال بودن کارگاه ها هر روز باید 800 کیلوگرم در روز تولید شود که در عمل اینطور نیست زیرا کارگاه ها می توانند فعال باشند. 10 تا 20 روز در ماه.

هر کارگر باید از ساعت سه بامداد شروع به کار کند که معمولاً تا ساعت 12 ظهر طول می کشد و اکنون که زمان کار فرا می رسد، پیله گران اگر زحمت بکشند می توانند سالی 50 میلیون ریال دریافت کنند.

رنج متکدیان زمانی بیشتر می شود که بدانیم فصل پیله در منطقه معمولاً از 20 فروردین آغاز می شود و معمولاً بیش از سه ماه طول نمی کشد و با توزیع خوب پیله ها، این کارگران تنها برای سه ماه در سال استخدام می شوند و مابقی. جست و جوی کار قلابی یا برخورد با پیله های وارداتی با کمک واسطه.


091f0e06 2250 4529 8adf 47c33d2b8ec0 خبر خاکستری


کمبود مواد اولیه جان صنعت ابریشم را به حساب می آورد

علی اکبر مختاری رئیس شورای شهر باباگ که صاحب کارخانه ابریشم است در گفت و گو با خبرنگار ما اولین مشکل ابریشم بافی را کمبود مواد اولیه یا پیله دانست و افزود: تخم مرغ نوگان تا قبل از این در ایران تولید می شد. اواخر دهه 1970. «به دلیل آلودگی تخم‌های نوغان (واریته)، این تخم‌ها از خارج از کشور و از چین و آسیای مرکزی وارد می‌شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید تخم مرغ نوغان در کشور کم است و همین میزان تولید در شهرستان تربت حیدریه و استان گیلان جوابگوی نیاز کشور نیست.

مختاری گفت: نژاد اصلی تخم نوغان ایران در اوایل دهه 80 از بین رفت و نیاز کشور به تخم نوغان از خارج از کشور وارد می شود و این تخم مرغ نوغان وارداتی از چین 20 سال پیش تولید شده است که این تخم مرغ کم است.

رئیس شورای شهرداری بایگ گفت: در حالی که ظرفیت تولید ابریشم بافی ها 2000 تن در سال است، به گفته مسئولان کشور 600 تن در سراسر کشور تولید می شود و تنها ابریشم بافی ها 1400 تن خام دارند. سه کارخانه صنعتی بیش از 2500 تن پیله ابریشم دارد.

وی تنها راه حل این مشکل را ایجاد زیرساخت ها و در گام اول ایجاد توتستان دانست و افزود: نوغانداران علاوه بر ایجاد توتستان باید تشویق، تشویق و حمایت برای افزایش تولید و سپس حمایت از ساس های ابریشم شوند.

مختاری بیان کرد: کمیته پشتیبانی امام خمینی (ره) از سال گذشته برای حمایت از مشتریان تحت عنوان ابریشم فروشی، حمایت خود را آغاز کرد، اما این نوع حمایت ها تنها در قالب خرید پیله است که حتی بار بازار را هم سنگین می کند. به احتمال زیاد کارخانه های ابریشم باباگ در این راه آسیب می بینند، زیرا وقتی مثلا 30 درصد مواد اولیه توسط این موسسه خریداری شود و وارد صنعت شود، بدون شک تعدادی از کارخانه ها آسیب خواهند دید.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته حداقل 26 تن نخ ابریشم و حدود 250 تن پیله از خارج از کشور وارد شد که تا حدودی پاسخگوی نیاز کارخانجات ابریشم باباگ است اما همچنان نیاز اصلی کارخانه های ابریشم بایگ کمبود است. مواد اولیه . .

مختاری گفت: جدای از این مشکل، حتی با توجه به اینکه 40 درصد دستمزد کارگران کارخانه ابریشم افزایش یافته است، اما همچنان با تورم و وضعیت جامعه سازگاری ندارد و این در حالی است که مشکل بیمه مردم و کارخانه های ابریشم باباگ همچنان ادامه دارد. درجا. “

رئیس شورای شهرداری بایگ گفت: حدود پنج درصد ابریشم بافان باباگ تامین می شود و این تا زمانی است که در باباگ کارگاه فصلی داشته باشیم و چون دستمزد کارگران حدود 70 هزار تن است و اگر هزینه ها را کنار بگذاریم. آب و برق و گاز تقریبا 50 هزار تن در روز و یک میلیون و 500 هزار تن در ماه برای یک نفر، آیا با این میزان می توان زندگی چند نفر را مدیریت کرد؟

مختاری گفت: به گفته وی سرپرست خانواده باید کارهای دیگری در خارج از جمله کشاورزی، ساختمانی و کارگری داشته باشد و همسرش کارگاه را اداره می کند ضمن اینکه بازرسان میراث فرهنگی، صنعتگران یا بازرسان بیمه فرد را بازدید و بررسی می کنند. کارگاه را نمی بینند و بنابراین تایید نمی کنند و این مشکل اصلی کرم ابریشم در حوزه بیمه است.

رئیس شورای شهرداری بایگ گفت: معاون پارلمانی کمیته پشتیبانی پنج شنبه گذشته در بیگ حضور داشت اما عموماً به نتیجه نرسیدیم زیرا ابریشم بافی یک کار تخصصی است و باید با برنامه ادامه دهیم. “

وی در رابطه با این موضوع گفت: در حال حاضر یک کیلوگرم پیله 200 هزار تن است و در همین بازار نوعی پیله به نام پوسته پیله وجود دارد که قیمت آن بین 25 تا 30 هزار تن است یعنی. دولت یا موسسه ای که می خواهد پیله ابریشم بخرد. برای خودش مامور دارد و افراد را در آژانس می گذارد. این افراد پیله درجه یک تا سوم را با قیمت های مختلف خریداری می کنند و به آنها یک کیسه پیله را نیز در قالب این خریدها به آرامی اما با همان قیمت بالا وارد می کند، بنابراین از آنجایی که کار تخصصی است، این اقدام نیز انجام خواهد شد. زیان آور.

مختاری افزود: اولین قدم برای برون رفت از معضل تخم مرغ نوغان این است که باید در داخل کشور تولید شود که به دلیل سازگاری با اقلیم، امکان تولید تقریباً دو کیلوگرم و 300 گرم ابریشم در هر پنج کیلوگرم پیله خشک را فراهم می کند. و در گام بعدی راه اندازی مزارع در توتستان در مناطق مستعد و در گام سوم کمک به نوغانداران برای افزایش سقف تولید مواد اولیه یعنی بالای 600 تن است چرا که اگر مواد اولیه در کشور تولید شود مواد و تخم مرغ از پا، مشکل کرم ابریشم و نیاز کشور به نخ ابریشم با کیفیت برطرف می شود.


8d9b2134 34d6 449d 92c0 f045f4211ae6 خبر خاکستری


توزیع 18000 عدد تخم مرغ در استان خراسان

رضوی نوغانداری مدیر مرکز توسعه خراسان گفت: توزیع 18 هزار تخم مرغ نوگان از اوایل فروردین ماه امسال در سه استان خراسان آغاز می شود و این برنامه تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری ادامه دارد.

عظیم نصیری در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: امسال جعبه های توزیع شده از 2 نوع ایرانی و چینی ساخته شده و هر جعبه با قیمت 150 هزار ریال در اختیار نوغانداران قرار می گیرد.

وی گفت: استان خراسان رضوی پس از گیلان دومین تولید کننده پیله در کشور محسوب می شود و بیش از 70 درصد پیله تولیدی در کشور در کارگاه های ابریشم شهرستان بیگ و روستای بسک تربت به نخ ابریشم تبدیل می شود. حیدریه.

رئیس مرکز توسعه خراسان رضوی نوغانداری افزود: همانند سال گذشته تخم های نوغان (لارو) توسط شرکت تعاونی نوغان گستر تربت حیدریه حذف و انجام می شود.

نصیری گفت: با توجه به گرمای هوا، کشاورزانی که مایل باشند می توانند به جای تخم لارو خریداری کنند که به ازای هر جعبه تبدیل شده توسط کشاورزان، شرکت علاوه بر قیمت تخم مرغ، مبلغ 150 هزار ریال دریافت می کند.

علاوه بر این استان، اداره نوغانداری خراسان رضوی توزیع تخم مرغ نوغان را در استان های خراسان شمالی و جنوبی نیز مدیریت می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید