کمبود نقدینگی عامل در دسترس نبودن دارو است/ مسئولان به هشدارهای به موقع توجه نکردند


ساعت: 10:16
تاریخ انتشار: 1301/09/28
کد خبر: 1918815

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه کمبود نقدینگی در صنعت دارو یکی از معضلات کمبود دارو است، گفت: مسئولان به هشدارهای داده شده به موقع توجه نکردند و در واقع مشکل اصلی در این حوزه است. عدم مدیریت به موقع در داخل و خارج سازمان».

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ اخیرا محمد پیکان پور، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفته است: کمبود نقدینگی در صنعت داروسازی این حوزه با مشکلات عدیده ای روبه رو بوده است و اگر نقدینگی مورد نیاز صنعت دارو به سرعت تامین نشود ممکن است در بهمن ماه در تامین دارو با مشکل مواجه شویم که این موضوع ما را بر آن داشت تا درباره این مشکل بپرسیم. عضو کمیسیون مجلس …

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با را دانا؛ وی با انتقاد از کمبود و گرانی دارو تصریح کرد: در حال حاضر چرخه تحویل دارو یک نقطه ضعف جدی در کشور وجود دارد، زیرا بیماران خاص یا با کمبود دارو و یا با افزایش قیمت چند برابری مواجه شوند.

فضلی در ادامه با بیان اینکه در شرایط فعلی کمبود یا افزایش قیمت داروهای برخی از بیماری ها باعث این امر شده است وضعیت اقتصادی خانواده این بیماران آسیب جدی خواهند دید، وی گفت: مشکلات به مرحله ای رسیده است که بیماران قادر به پرداخت هزینه داروهای بیمار نیستند، بنابراین اگر مسئولان به این معضل توجه نکنند و کارشان محدود شود عملا دسترسی به دارو را از بین می برند. این بیماران به دارو مصرف می کنند که در نهایت منجر به بروز عوارض بیماری می شود.

وی با بیان اینکه عدم نظارت و ضعف منجر به در دسترس نبودن دارو در داروخانه ها شده است، گفت: دلیل عدم وجود داروها مشکلات واردات مواد اولیه دارو تبدیل 4200 تومان به ارز نیمایی و علاوه بر آن سودجویی برخی از تجار باعث کمبود دارو شده اند تا اینکه دود این کار به چشم مردم می رود. وقتی یک اقدام غیر کارشناسی انجام می دهیم قطعا بعد از چند ماه نتیجه می گیریم پس وقتی ارز 4200 تومانی را حذف کردیم باید می دانستیم که روزی با کمبود یا افزایش قیمت داروها مواجه خواهیم شد.

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه به یکباره ارز 4200 را برای مشکلی که بنیان و حیات جامعه با آن مرتبط است یعنی دارو حذف کردیم، گفت: عدم نظارت بر ارز 4200 تومانی. دلیلی برای حذف تمام ارز نیست. من معتقدم وقتی در نظارت نقصی وجود دارد باید علت اصلی مشکلات را شناسایی کرد.

وی تاکید کرد: اگر قرار بود ارز را برای تامین دارو و کالاهای ضروری هزینه کنیم، ابتدا باید اقدامات را آغاز کنیم و برنامه مدونی برای وزارت بهداشت در حال بررسی بودیم تا این وزارتخانه بداند چه برنامه ای را در نظر دارد اجرا کند. متاسفانه این تصمیمات فقط باعث نارضایتی مردم شد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مسئولان به هشدارهای به موقع توجه نکردند، گفت: در واقع مشکل اصلی در این حوزه عدم مدیریت به موقع در داخل و خارج سازمان است چرا که اگر مشکلاتی مانند واحد پول، نقدینگی، سفارش مواد اولیه وقتی و… هست، به جای اینکه واقعاً آن را رها کنید، باید به موقع برای آن برنامه ریزی کنید کمبود نقدینگی صنعت داروسازی یکی از معضلات کمبود دارو است.

باید بگویم؛ بردیا فرزام فر، مدیرعامل شرکت بیودارویی مدوک درباره کمبود نقدینگی در حوزه دارو گفت: در سال 1400 بحث این بود که ارز دولتی این کار مفسده و رانت خواری است و بر این اساس برای مبارزه با فساد خواسته شده است که ارز دولتی برداشته شود و ارز دارو نصف شود و بیمه ها مابه التفاوت را پرداخت کنند. چون در آن زمان ارز دولتی همیشه کسری بود و شرکت هایی که رانت نداشتند نمی توانستند ارز دولتی را به موقع و به مقدار کافی دریافت کنند و مشکل ساز شد.

بر این اساس ارز دولتی دارو از ابتدای سال 1401 لغو شده است، بر این اساس هر ماده اولیه ای را که پنج هزار تومان می خریدیم، الان باید آن را نیم دلار بخریم. طبیعی است که با این اقدام گردش مالی شرکت ها افزایش می یابد.

بنابراین گردش مالی یک شرکت قبلا 50 میلیارد تومان بود اما امسال با تغییر قیمت ها به 100 میلیارد تومان رسید. حال فرض کنید پارسال تامین مواد اولیه با 50 هزار یورو 5 هزار تومان 250 میلیون تومان بوده است. اما الان که بخواهم 50 هزار یورو مواد اولیه بخرم 1.5 میلیارد تومان می شود. بنابراین گردش مالی شرکت ها مختل می شود.

برای تامین این نقدینگی از ابتدا اعلام کرده ایم که بانک ها باید این مقدار ریال را در اختیار ما بگذارند. طبق قانون قبلی بانک ها تا 90 درصد از فروش سال گذشته را به شرکت ها اعتبار داشتند. به عنوان مثال اگر شرکت من در سال گذشته 50 میلیارد تومان فروش داشت، بانک ها اجازه داشتند طبق شرایط تا سقف 45 میلیارد تومان به شرکت تسهیلات بدهند تا شرکت ها مواد اولیه و غیره را تامین کنند.

امسال با توجه به توسعه ارز در حوزه دارو، مقرر شد تا سقف 200 درصد فروش سال قبل برای عرضه چرخه دارو به شرکت ها تسهیلات داده شود. به عنوان مثال اگر شرکت من 50 میلیارد فروش داشته باشد، با توجه به مابه التفاوت نرخ ارز، تا سقف 100 میلیارد تومان اجازه دریافت وام از بانک را دارم. حالا بعد از گذشت یک سال از فروش اجناسم، فرصتی فراهم شد تا سقف تسهیلات را در سال آینده تعدیل کنم.

با این حال، دو اتفاق افتاد؛ اول اینکه سقف فروش تا 200 درصد فروش سال قبل هرگز اتفاق نیفتاد. دوم اینکه همان سقف 90 درصدی که به طور معمول توسط بانک ها به عنوان تسهیلات ارائه می شد در سال جدید و از نیمه دوم سال ارائه نشد.

لازم به ذکر است؛ کمبود 40 دارو در کشور به دلیل کمبود نقدینگی در صنعت داروسازی وجود دارد. معایبی که باید با تأمین وجوه کمکی بانکی برای داروسازان برطرف می شد. اما اکنون با انفعال بانک های کارگر، رنج کمبود دارو بر دوش بیماران است و آنها را به سمت داروخانه ها سرگردان می کند.

بانک هایی که پس از رایزنی های فراوان و به دستور بانک مرکزی قرار شد تسهیلات مورد نیاز صنعت داروسازی کشور را تا سقف 15 هزار میلیارد تومان ارائه کنند، اما به نظر می رسد به جز یک بانک، سایر بانک ها همچنان اهمیت چندانی برای صنعت داروسازی کشور ندارند. بحث ارائه داروهای ضروری به مردم و رفع کمبود دارو اختلاف نظر داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید