کمک گدایان به گسترش حدود و ثغور گدایی کمک می کند.

ساعت: 15:20
تاریخ انتشار: 1400/08/29
کد خبر: 1785800

یک آسیب شناس اجتماعی گفت: این روزها که مردم با گرانی و مشکل معیشتی دست و پنجه نرم می کنند، مردم به تکدی گری روی می آورند، از احساسات مردم سوء استفاده می کنند، به آنها کمک می کنند که حدود گدایی را افزایش دهند.گری در کشور است!

به گزارش خبرنگار شبکه های اجتماعی راه دانا؛ تکدی گری در تهران در حال تبدیل شدن به پدیده ای مخرب و فراتر از حد آسیب های اجتماعی است و نهادهای متولی که شرح وظایف خود را در این زمینه دارند توپ ساماندهی و جمع آوری متکدیان را به زمین می اندازند.

متأسفانه بخشی از مقوله تکدی گری متعلق به کودکان کار است. اما این کودکان در پوشش گل فروش، فالگیر، انواع غذا و… در شهر پرسه می زنند تا با تحریک عواطف انسانی، شهروندان را به اهدا ترغیب کنند.

fa6b746f 651e 458c 9ce6 0fab4c28976b خبر خاکستری

در این میان برخی نهادهای مسئول به جای نجات کودکان از زندگی نکبت باری که در آن گرفتار شده و در عین حال از حقوق خود بی خبرند، به این موضوع بسنده می کنند که چنین فلسفه ورزی برای جامعه درگیر درد نیست. و نه کودکان بی گناه حول این عرصه نمی چرخد ​​و تنها نشان دهنده جایگاه مسئولان و سازمان های مسئول در توجیه و فرار به جلو است. چرا که مردم خود کاملاً از چگونگی بروز چنین آسیب هایی آگاهند، اما انتظار دارند که مسئولان وارد عمل شوند و وضعیت کودکان کار یا متکدیان و متکدیان واقعی را در شهرستان ها به ویژه تهران سامان دهند.

در همین رابطه سید سعید آرام رئیس بهزیستی استان تهران 25 آبان درباره کودکان کار گفت: تعدادی از کودکان کار در نقاط مختلف شهر و در چهارراه پایتخت روزانه 800 تا 3 میلیون تومان درآمد دارند.

این اظهار نظر با واکنش های بسیاری مواجه شد. زیرا چنین نتیجه گیری برای کودکان دور از ذهن است; اما در میان تعداد بیشماری از کودکان بی گناه که به دلیل کم کاری نهادهای مسئول دچار چنین سرنوشتی می شوند، ممکن است کودکانی هم باشند که به گفته رئیس بهزیستی استان تهران به دلیل اسیر شدن در باندهای مافیایی، روزانه به چنین ارقامی دست یافته اند. ; اما اینکه هر کودک می تواند روزانه بین 800000 تن تا 3 میلیون تن درآمد داشته باشد. برای همه بعید به نظر می رسد!

همانطور که در رسانه ای شدن این بیانیه، رسانه ها به آن واکنش نشان دادند. روزنامه جوان در گزارشی با تیتر «دعوت از رئیس کودکان بهزیستی تهران برای کار در خیابان با 90 میلیون تن در ماه! او به تاثیرات منفی این اظهار نظر پرداخت و ثابت کرد که این گفتگوی عجیب و غریب محل هجوم عده ای است که از این وضعیت سوء استفاده می کنند.

همانطور که اکنون شهرها و کلانشهرهایی مانند تهران با چهره زشت گدایی خود را نشان می دهند.

618618c0 4d29 42ac 9254 8581ec1b665a خبر خاکستری

دکتر امرولا گرائی مقدم جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا; وی با بیان اینکه تکدی گری یکی از دلایل اصلی و عوامل مهم عقب ماندگی این جامعه است، درباره خاستگاه تکدی گری در جامعه گفت: در شرایطی که مشکلات معیشتی ناشی از ناکارآمدی اقتصادی و بیکاری در جامعه حاکم است، کاملاً وجود دارد. طبیعی است که برخی از طبقات اجتماعی که از نظر مالی آسیب پذیر هستند و شرایط خاصی مانند کهولت یا از کار افتادگی و … دارند، ناگزیر برای گذران زندگی خود به تکدی گری روی می آورند.

وی ادامه داد: در این روزها که تجربه می کنیم و مردم درگیر مشکلات جانی و معیشتی هستند، افرادی هستند که در مواقعی با سوء استفاده از احساسات مردم به تکدی گری روی می آورند، زیرا بدون تاثیرگذاری که یک فرد باید داشته باشد. وقت خود را به عنوان کارگردان صرف کنند. اما افراد نیازمند که واقعا مستحق کمک هستند باید توسط سازمان ها و نهادهای خاص حمایت شوند.

قرایی مقدم افزود: مردم باید در این شرایط هوشیار و مطمئن باشند که افرادی که پول، غذا و … می خواهند. در خیابان ها، قطعاً مشکل دارند، در غیر این صورت می توانند به سازمان هایی مانند کمیته های اجتماعی و کمیته های حمایتی مراجعه کنند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: نتایج یک نظرسنجی در مورد تکدی گری نشان می دهد که 51 درصد پاسخگویان در این گروه از متکدیان مرد و 49 درصد زن و 94 درصد از این پاسخگویان باسواد و 6 درصد هستند. بی سواد هستند

15626a8f a285 4e90 afdf 99a1995e8477 خبر خاکستری

این جامعه شناس در پایان خاطرنشان کرد: فردی که از نظر توان مالی ضعیف است باید به سازمان های حامی که در همه کشورها مانند معلولیت، خانواده و… وجود دارد ثابت کند تا دولت ها و متولیان به او کمک کنند در حالی که امروز متکدیان از مردم انتظار دارند. برای کسری از ثانیه مبالغ هنگفتی را به حساب بانکی خود واریز می کنند. بنابراین به این نتیجه می رسیم که کسانی که در خیابان ها از مردم کمک می خواهند عقب مانده اند زیرا نتوانسته اند نیاز خود را به سازمان های حمایتی ثابت کنند.

این استاد دانشگاه در خاتمه گفت: بنابراین می توان نتیجه گرفت که خود جامعه چنین روحیه ای را در خود ایجاد می کند و برخی با تظاهر به گدا دست به کارهایی می زنند. زیرا این افراد بسیار باهوش هستند و از هوش خود به صورت منفی استفاده می کنند و فقط به مردم تقلب می کنند. بنابراین اگر مردم قصری برای پرداخت صدقه و کمک دارند، باید به سازمان هایی بپردازند که مطمئن باشند کمک آنها به دست نیازمندان می رسد.

انتهای پیام/

به گزارش خبرنگار اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید