یک میلیونر با ترفندهای جدید در پایتخت گدایی می کند

یک میلیونر با ترفندهای جدید در پایتخت گدایی می کند

روز جدید : تکدی گری برای بسیاری از افراد تبدیل به عادت شده است و به دلیل درآمد بالا که به طور متوسط ​​روزانه بیش از یک میلیون تن است، طرف مقابل برای یافتن شغل و درآمد مناسب مراجعه نمی کند.

سال ها است که گدایی وارد چرخه ای تکراری می شود، هرچند با تغییر زمان و افزایش تکنولوژی، چهره گدایان و روش های گدایی نیز رنگ می گیرد، اما در باطن چرخه دروغ های ابدی می چرخد ​​و شهر در چنگال آن است.

21 سال از اجرای مصوبه کمیسیون متکدیان، ولگردها و … می گذرد اما از آن سال ها تاکنون تغییر عمده ای در کاهش تعداد متکدیان ایجاد نشده است. شیوع ویروس کرونا در دو سال اخیر بیشتر به دلیل افزایش فقر و بیکاری و گسترش این آسیب اجتماعی است که متاسفانه آمار دقیقی از آن وجود ندارد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی شهرداری تهران در سال گذشته، بیش از 4500 بی خانمان (که برخی از آنها متکدی هستند) هر روز در گلخانه ها بودند، اما آمارهای غیررسمی نشان می دهد که بیش از 15000 متکدی در این شهر وجود دارد.

محمد علیگو، رئیس اورژانس اجتماعی کشور گفت که حدود 8000 کودک خیابانی در پایتخت وجود دارد. بیشتر آمارها غیر رسمی است، باید منتشر شود.» افزایش این آسیب اجتماعی موثر است.

خانم احمدی برای انجام کارهای اداری به یکی از خیابان های شمال شهر رفتند، خیابان کیپ تا کیپ که پر از ماشین است. مرد 35 ساله ای ناگهان جلوی چشمان خانمی سبز می شود. ماشین احمدی با لهجه خاصی می گوید که مهاجر است: «دنبال جای پارک می گردی؟ کی برمیگردی ماشینت را اینجا پارک کن، از من بخر.

خانم احمدی که به شدت نگران نرسیدن به سر کار است حاضر است به هر قیمتی شده ماشینش را رها کند و برود. او با کمال میل می پذیرد و به جوان قول می دهد که پس از بازگشت حتماً چند جفت از جوراب او را می خرد. دو ساعت بعد زنگ هشدار به صدا درآمد و پسر جوان که اصلا شبیه گدا نبود، بلکه برعکس جوانی خوش پوش و خوش لباس بود، راه را بست و به سمت ماشین کوچکش برد. “من به کسی اجازه ندادم به سمت چپ او نگاه کند.”

مرد جوان موبایلش را به طرف خانم می گیرد و عکس دختر بچه ای حدودا یک ساله با چشمان زیبای پوست گوسفند را به او نشان می دهد و می گوید شیر مادرش را نمی خورد، فقط شیرخشک می خورد، من و همسرم تحمل می کنیم. گرسنه ولی دختر کوچولوی من گرسنه فقط یه جیغ کوچولو تو روستای ما اکثر جوونها بیکار یا معتاد یا در شهرهای اطراف دزد راه میرن که خجالت آور نیست پسر عموی من چند متری همین کارو میکنه اونم همچنین تاجر و دارای پارکینگ. “وقتی تاج آمد اوضاع خیلی بدتر از قبل شد. حالا باید همین کار را بکنم تا ببینم خدا از من چه می خواهد.”

خانم احمدی که در فکر دیدن قیافه زیبای دختر و شنیدن داستان زندگی سخت پسر بود، نگاهی به جوراب هایش انداخت و چیزی حدود 200 هزار تن از او خرید، با اینکه کارمند بود اما خیلی خوب بود. ناراحت شد و سعی کرد، هر چند “کمی کمک از زندگی سخت مرد جوان.”

این روزها روش های تکدی گری در حال تغییر است و متکدیان هوشمندانه سعی می کنند تا جایی که می توانند به مردم ترحم کنند، چه فردی، چه خانوادگی و چه گروهی، هدف ترحم است، بسیاری از کودکان پشت چراغ شیشه ها را تمیز می کنند یا تجارت می کنند. آنها دیگر نماز نمی خوانند، فقط نگاه می کنند و اغلب مؤدب هستند، تغییر در رفتار آنها نیز می تواند باعث پشیمانی بسیاری شود و مردم نمی توانند بی تفاوت از این نگاه های افسرده چشم پوشی کنند.

به گفته کارشناسان، تکدی گری برای بسیاری از افراد به یک عادت تبدیل شده است و به دلیل درآمد بالا که به طور متوسط ​​روزانه بیش از یک میلیون تن است، طرف مقابل برای یافتن شغل و درآمد مناسب به سراغ این افراد نمی رود، این گروه از افراد اغلب مطالعه می کنند. سواد خواندن و نوشتن ندارند و کار و تکدی گری برایشان شغل ابدی نمی شود. تجریش، خیابان ولیعصر روبروی بیمارستان دی در باجه ها و بانک های شلوغ و صف های شلوغ این محله ها به ویژه در زمان تاج نشینی به چشم می خورد. حتی زمانی که واکسیناسیون شروع شد، آن روزها که صف ها گسترده و طولانی بود، عده ای صف واکسن می فروختند، اسم این شغل را چه می توان گذاشت؟

این روزها در فضای مجازی مانند اینستاگرام به ندرت می توانید پست عمومی را ببینید که حاوی کامنت های التماس آمیز (یا شبه التماس) نباشد. خیریه های جعلی یا متکدیان فردی در اینستاگرام و سایت های دیگر مانند واتس اپ با ذخیره شماره، تلگرام با یافتن شماره شناسایی و گهگاه تماس تلفنی با خانه ها یا تلفن های همراه و همچنین ارسال پیامک فراوان هستند. این هدف را می توان تحت ادعاهای نادرست مختلف مشاهده کرد.

حمایت اجتماعی از افراد آسیب پذیر

سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی با بیان اینکه در سال های اخیر بسیاری از سازمان ها مسئولیت کاهش این معضل را بر عهده داشته اند، گفت: قوه قضائیه، بیمه و حرفه فنی و حرفه ای مسئولیت را بر عهده گرفته اند، اما بیشتر کار به عهده گرفته شده است. شهرداری و پلیس.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از متکدیان واقعا به آن نیاز دارند، ادامه می دهد: مستمری یک خانواده در حال حاضر 350 هزار تن است که توسط بهزیستی و کمیته مددکاری پرداخت می شود. بدیهی است حتی در صورت پرداخت سایر کمک های غیر نقدی، حتی نمی توان با این رقم در روستاها زندگی کرد چه برسد به تهران. جایی که حضور متکدیان در شهر بسیار بیشتر از گذشته نمایان شد تا جایی که حرفه هایی مانند زباله گردی حتی در میان تاج که همه از ابتلا به این بیماری می ترسیدند تعطیل نشد.

موسوی چلک افزود: برخی متکدیان معتقدند که گدایی بهتر از دزدی است. در عین حال شناسایی و حمایت های لازم از خانواده های نیازمند و تقویت نظام رفاهی و تامین اجتماعی در چنین شرایطی می تواند نقش مثبتی در کاهش این آسیب اجتماعی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید