کوتاه کردن پای دلالان با ایجاد بازارچه های صنایع دستی در گلستان


ساعت: 08:50
تاریخ انتشار: 1390/03/21
کد خبر: 1854951

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان می گوید: بر اساس شایستگی سفر رئیس جمهور به استان گلستان، هفت بازارچه صنایع دستی ایجاد می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما ; نبود سرمایه کافی و نبود بازار مناسب برای فروش صنایع دستی در گلستان از مهمترین موضوعاتی است که در سفر رئیس جمهور به منطقه گلستان مورد توجه قرار گرفت.

نبود مواد اولیه لازم و نبود در دسترس بودن و گرانی مواد اولیه و تجهیزات، نبود سرمایه کافی برای خرید مواد اولیه و تجهیزات و نبود بازار مناسب برای فروش محصولات و کسب درآمد از دیگر مشکلاتی است که فعالان این عرصه بارها و بارها با آن مواجه بوده اند. در جلسات مختلف با مسئولان مطرح شد.

همچنین موضوع تامین اجتماعی و امنیت شغلی فعالان صنایع دستی مورد انتظار فعالان این بخش است و تقریباً بسیاری از فعالان این حوزه راه پر پیچ و خمی برای بهره مندی از خدمات تامین اجتماعی دارند.


نبود زنجیره تولید صنایع دستی در گلستان

از سوی دیگر اگرچه گلستان مهد صنایع دستی است اما هنوز موفق نشده ایم زنجیره ای از صنایع دستی ایجاد کنیم و پازل های صنایع دستی استان را جمع آوری کنیم و آن را به شبکه بزرگی تبدیل کنیم که قابلیت صادرات داشته باشد. به همین دلیل باید گفت که بیشتر صنایع دستی استان به صورت چمدانی صادر می شود.

از سوی دیگر بر اساس گزارش میراث فرهنگی و صنایع دستی گلستان، تقاضا برای تسهیلات بالای 1. 5 میلیارد تن فولاد در استان وجود نداشت و دلیل آن این است که بیش از این وام باید در تهران و از سوی دیگر از آنجایی که بیشتر صنایع دستی استان کوچک هستند، بیشتر این وام ها نیاز به تسهیلاتی دارند که نداشتند.

رحمان فرمانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان در این رابطه گفت: پرداخت بیش از 1 تسهیلات 5 میلیارد تن از این اعتبار را نداشتیم.

فرمانی گفت: حدود 25 هزار صنعتگر در روستا داریم که از این تعداد 24 هزار نفر فعال هستند و 150 نفر از این هنرمندان در روستاها به تجارت مشغول هستند و بقیه هنرمندان بیشتر میزبان هستند. آنها محصول خود را از طریق محصولات نرم افزاری یا بازارهای صنایع دستی می فروشند.


سهمیه محدود تامین اجتماعی برای صنعتگران گلستانی

وی در خصوص نگرانی در مورد بیمه صنعتگران گفت: یکی از دغدغه های ما این است که تهران سهمیه محدودی برای تامین اجتماعی صنعتگران استان در نظر گرفته و وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیمه هنرمندان این مشکل را رصد می کند. ما در زمینه صنایع دستی هستیم، اما در تامین این هنرمندان در سازمان تامین اجتماعی مشکلاتی وجود دارد.

این مسئول جشنواره اقوام را فرصتی مغتنم برای عرضه صنایع دستی دانست و گفت: امسال با توجه به شرایط تاج گذاری جشنواره اقوام را در استان برگزار می کنیم و جلساتی را برای آمادگی برای آن برگزار کرده ایم. “

فرمانی گفت: نمایشگاه ها معمولا بهترین مکان برای فروش صنایع دستی هستند و در زمینه فروش و عرضه نیز بازارچه صنایع دستی علی آبادکتول سال گذشته افتتاح شد.

وی بابیان اینکه بازارچه صنایع دستی مینودشته نیز در هفته صنایع دستی برگزار می شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در شهرهای گالیسیا و آزادشهر زمینی برای ایجاد بازارچه صنایع دستی دریافت کردیم و قطعا از محل وام سفر ایجاد خواهیم کرد. در مراوه تپ فاز اول بازارچه صنایع دستی ساخته شد و تاکنون 3. 5 میلیارد تن اعتبار برای آن اعطا کرده ایم.


راه اندازی هفت بازارچه صنایع دستی در گلستان با اعتبار سفر رئیسی

فرمانی گفت: به جز گرگان در سایر شهرستان های استان مشکلی برای آماده سازی زمین و ساختمان نداریم. در گرگان نتوانستیم زمینی برای این منظور از شهرداری بگیریم و بر اساس اعتبار سفر رئیس جمهور، ساخت هفت بازارچه صنایع دستی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد که در هر شهر بازارچه صنایع دستی شامل فروشگاه از طریق خانه های خلاق، آموزش، مهر اصالت یونسکو، پرداخت تسهیلات، نمایشگاه فصلی سایر میراث فرهنگی، گردشگری و حامیان صنایع دستی در منطقه گلستان راه اندازی شود. . دستی در نظر گرفته می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه گلستان خاطرنشان کرد: جلسه هفتگی هیئت مشورتی برگزار و مشکلات اصلی هنرمندان صنایع دستی در این هیئت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همچنین ظرفیت اساتید دانشگاه و کارشناسان در این زمینه بررسی شد. هیئت مدیره برای به اشتراک گذاشتن تلاش ها استفاده می کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید