کووید 19 می تواند به بافت کلیه آسیب برساند

ساعت: 06:58
تاریخ انتشار: 14/10/10
کد خبر: 1796712

بر اساس یک مطالعه جدید، بیماران مبتلا به کووید 19 در معرض آسیب جدی طولانی مدت کلیوی هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته مدیسوننت، به نظر می رسد این آسیب به دلیل توانایی ویروس در آلوده کردن مستقیم کلیه ها باشد. تیمی از محققان آلمانی، هلندی و آمریکایی می‌گویند: «در برخی موارد، زخم ممکن است خارج از خود عفونت باقی بماند».

این مطالعه به طور عمیق به چگونگی واکنش بافت کلیه پس از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا در آزمایشگاه پرداخت.

دکتر رافائل کرامن، مدیر مؤسسه پزشکی تجربی و زیست‌شناسی بیمارستانی در دانشگاه RWTH در آلمان، گفت: «دیگران نشان داده‌اند که ویروس کرونا می‌تواند سلول‌های کلیه را در بیماران مبتلا کند، و این چیزی است که ما دیده‌ایم.» “آنچه شگفت‌انگیز بود این بود که کووید 19 با فیبروز (اسکار) در کلیه‌های بیمار مرتبط بود.”

کرامن افزود: اسکارها مشکل کوچکی نیستند، زیرا در نهایت می توانند ساختار اندام را از بین ببرند و منجر به نارسایی اندام شوند.

این مطالعه روی 89000 نفر مبتلا به کووید مورد بررسی قرار گرفت و نشان داد که خطر آسیب دائمی کلیه در بیماران بستری در بیمارستان و بیماران نسبتاً خفیف مبتلا به کووید بسیار بالا است.

در یک مطالعه آزمایشگاهی، محققان دریافتند که ویروس، علاوه بر هرگونه پاسخ ایمنی التهابی، باعث آسیب مستقیم به سلول های کلیه می شود که منجر به زخم های طولانی مدت می شود.

کرامن گفت: هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا داروهای ضد ویروسی جدید می توانند در به حداقل رساندن خطر آسیب کلیه در بیماران مبتلا به کوید مفید باشند یا خیر.

محققان بر روی تحقیقات بیشتر در این زمینه متمرکز هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید