گام های بلندی در جهت اصلاح مشکلات ساختاری اقتصاد برداشته شده است


ساعت: 14:31
تاریخ انتشار: 1401/01/20
کد خبر: 1820710

وزیر اقتصاد تاکید کرد: برای تسهیل در صدور پروانه کسب، شفافیت در تقسیمات، اجرای طرح های مالیاتی و مدیریت کسری بودجه و بهبود بازار سرمایه باید دستور کار جدی تری در نظر گرفته شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش وزارت اقتصاد، سید احسان هندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در یادداشتی با تشریح اجرای اصلاحات ساختاری در اقتصاد طی هفت ماه گذشته، تاکید کرد: در سال 1401 گام های جدی تری برای بازگرداندن آرامش به اقتصاد برداشته می شود. مشروح یادداشت به شرح زیر است:

سفر روز گذشته رئیس جمهور به وزارت اقتصاد و روند ساماندهی مجوزهای کسب و کار در نخستین روزهای سال 1401 نشان از توجه ویژه آیت الله رئیسی به مشکلات کسب و کار مردم و چالش های فعالان اقتصادی داشت.

حضور رئیس جمهور در جمع همکاران در خط مقدم جهاد اقتصادی، رفع موانع کسب و کار و تسهیل شرایط تولید، دلگرم کننده است و انگیزه ای برای تسریع در پیشرفت در راستای اهداف سال حمایت از تولید خواهد بود. دانش بنیان و اشتغال زا.

در ماه های اخیر اقدامات و اقدامات اساسی برای اصلاح مشکلات ساختاری اقتصاد کشور با حمایت های رئیس جمهور انجام شده است که آثار مثبت آن به تدریج نمایان خواهد شد.

در این میان طرح ساماندهی پروانه های کسب و کار که می تواند سرآغاز جهشی بزرگ در اقتصاد کشور باشد با حمایت قاطع ایشان اجرایی شد و جلو رفت. حمایت آیت الله رئیسی از این طرح نشان داد که دولت مصمم به حذف امضاهای طلا و رفع تضاد منافع در اقتصاد است و به خوبی از چالش ها و تنگناهای گلوگاه اصلی اشتغال کشور آگاه است.

تیم اقتصادی دولت و به‌ویژه همکاران من در وزارت اقتصاد در شرایط تحریم‌ها و بدهی‌های شدید کار خود را آغاز کردند، اما با حمایت نیروهای جوان، متخصص، متعهد و تحول‌آفرین در این هفت ماه کار بزرگی انجام دادند. دولت سیزدهم روی کار آمد. ما شاهد این بوده ایم.

همراهی و هماهنگی تیم اقتصادی دولت، حمایت های شخصی رئیس جمهور و همدلی و همراهی مجلس شورای اسلامی در هفت ماه گذشته به دستاوردهای مهمی منجر شده است که می توان آن را در کاهش تورم و توقف اعطای وام مشاهده کرد.

در این هفت ماه هزینه های اضافی دولت را متوقف کردیم و با کمترین وام، دولت کاملاً بدهکار را مدیریت کردیم و به این ترتیب گامی در جهت شفافیت و ثبات اقتصادی برداشتیم، اگرچه هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، اما نمایش هفت ماهگی نشان می دهد که با صادرات نفت خام و میعانات گازی می تواند در سال 1399 تا 2.3 برابر افزایش یابد.

مردان اقتصادی دولت نشان داده اند که به وعده های خود وفادار هستند و نه از پایتخت. تیم اقتصادی دولت با همراهی رئیس جمهور به استان ها و مناطق دور افتاده سفر کردند تا مشکلات و چالش ها را از نزدیک رصد کنند. ما معتقدیم که نمی توان واقعیت ها را پشت درهای بسته درک کرد، باید به میان مردم رفت و با مردم زندگی کرد تا با مشکلات و دردهای مردم آشنا شد و با برنامه ریزی کارشناسانه به عدالت و تمرکز زدایی منطقه ای رسید.

دولت مصمم به ایجاد ثبات اقتصادی است و همکارانم در وزارت اقتصاد در این راستا با اقدامات جهادی برای تسهیل صدور پروانه کسب، افزایش چشمگیر شفافیت در ادارات، اجرای طرح های مالیاتی و مدیریت کسری بودجه و بهبود بازار سرمایه. در سال 1400 کوشیده اند گامی در جهت بازگرداندن آرامش به اقتصاد کشور بردارند که در سال 1401 به شکل جدی تری ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/
منبع: وزارت اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید