گام های مهم دولت سیزدهم برای توسعه سیستان و بلوچستان


ساعت: 08:47
تاریخ انتشار: 06/02/1401
کد خبر: 1892162

خدمت به مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در دولت سیزدهم این موضوع به طور جدی در دستور کار دولت مردان قرار گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، دومین سفر سید ابراهیم رئیسی به استان پس از استقرار دولت مردمی در سیستان و بلوچستان بود که تصمیماتی وجود دارد که پس از گذشت یک سال اجرایی شده است.

اگر صادقانه به تحولات سیستان و بلوچستان در یک سال اخیر نگاه کنیم، شاهد تحولاتی در حوزه های مختلف خواهیم بود. از پروژه هایی که امیدهای دیرینه را برآورده می کنند تا پروژه های بلندمدت امیدوار کننده توسعه.

حسین مدرس حیابانی استاندار سیستان و بلوچستان در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: دستاوردها، اقدامات و فعالیت های مهمی در طول عمر یک ساله دولت سیزدهم در استان انجام شده است. و حاصل این اقدامات بهره برداری حدود 1000 پروژه در هفته است که این دولت نسبت به پروژه های هفتگی دولت در سال گذشته از نظر اعتباری نزدیک به 4 برابر رشد داشته است.

مدرس حبانی ادامه داد: همچنین در هفته جاری عملیات اجرایی نزدیک به 200 پروژه با اعتباری بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان آغاز می شود.

وی افزود: در حوزه راهسازی افتتاح بزرگ پروژه راه آهن زاهدان-کش و پایانه مسافربری خاش به طول 155 کیلومتر با اعتبار 2 میلیارد و 230 میلیون تومان به بهره برداری می رسد.

استاندار گفت: افتتاح نزدیک به 150 کیلومتر راه اصلی و بزرگراه با حجم سرمایه گذاری 1800 میلیارد تومان در استان انجام می شود.

وی ادامه داد: در حوزه راهسازی روستایی 280 کیلومتر راه روستایی با سرمایه گذاری یک هزار و 960 میلیارد تومان تکمیل شده و 20 نقطه حادثه خیز در استان اصلاح و رفع شده است.

حسین مدرس حبانی اظهار داشت: بهره برداری از بیش از 4 هزار واحد مسکونی روستایی و شهری و آغاز عملیات اجرایی ساخت 8 هزار و 300 واحد مسکونی از برنامه های هفت دولت نهضت ملی است.

وی گفت: 63 پل بزرگ و کوچک در استان از جمله پل صفرزایی – مهرستان – کورکلکلیان و نهراب با اعتبار 400 میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

استاندار به تشریح اقدامات دولت در حوزه آب پرداخت و گفت: حفر، لایروبی، ته شکنی و تجهیز بیش از 100 حلقه چاه برای تامین آب پایدار در مناطق شهری و روستایی از جمله 10 حلقه چاه در منطقه هرمک که با اضافه شدن این چاه ها بیش از 1000 لیتر در ثانیه به حجم آب در سطح استان افزوده می شود و همچنین افزایش 15 هزار مترمکعبی ظرفیت آب شیرین کن در شهر زاهدان از اقدامات انجام شده در حوزه آبرسانی و علاوه بر این آبرسانی به 150 روستا در سطح استان به طول 850 کیلومتر اجرای شبکه است که در قالب طرح های خیریه آبرسانی جهادی، طرح های ملی و استانی نیز انجام شده است. انجام شده است که از این تعداد 60 پروژه افتتاح و حدود 90 پروژه در هفته دولت قابل افتتاح است.

وی گفت: آغاز برداشت آب از سد شهری کور با ظرفیت 100 میلیون متر مکعب در هفته توسط دولت انجام می شود.

مدرس حبانی خاطرنشان کرد: حفاری 4 حلقه چاه عمیق (3 حلقه در حوزه سیستان – یک حلقه در شهرستان سراوان)، احداث 6.6 کیلومتر خط انتقال و نمک‌زدایی 1000 مترمکعب و همچنین انتقال 150 میلیون مترمکعب آب از چاه نیمه نو. 4 3 به 2 و 1 به 2 حفظ منابع آب موجود یکی از اقدامات انجام شده در حوزه تامین آب در استان است.

نماینده عالی دولت در استان به اقدامات انجام شده در سال گذشته در حوزه گاز پرداخت و گفت: بهره برداری از 650 کیلومتر خط لوله گاز شهری و روستایی و همچنین بهره برداری بیش از 220 کیلومتر گاز بین شهری. خطوط لوله (خطوط سیستان – خاص – بزمان) – میرجاوه – محمدان و…) از جمله اقدامات انجام شده است.

وی افزود: گازرسانی 125 روستا و 11 سایت بزرگ صنعتی با افزایش حدود 28 هزار مشترک جدید گاز شهری از دیگر اقدامات است.

این معلم خیابانی ادامه داد: در حوزه مدرسه سازی حدود هزار و 400 کلاس درس شامل 30 کلاس روزانه و شبانه و 34 کلاس فنی و حرفه ای و بقیه در مقاطع ابتدایی و متوسطه در ایام هفته دولت به بهره برداری می رسد.

وی افزود: تجهیز 2200 کلاس درس به سیستم گرمایشی و 2400 کلاس درس به سیستم اسپلیت (سرمایش و گرمایش) و همچنین تجهیز بیش از 3000 کلاس درس به تجهیزات کامپیوتری-کپی-پرینتر و پنکه سقفی از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه آموزشی است. .

وی ادامه داد: مودم و تردد رایگان برای بیش از 2000 مدرسه در استان فراهم شده است.

استاندار به اقدامات انجام شده در حوزه ورزش اشاره کرد و گفت: بیش از 70 فضای ورزشی روباز در استان به بهره برداری می رسد که 4 زمین چمن بزرگ در شهرستان های زهک، هش و چابهار است.

وی گفت: پروژه های سالن 2 هزار نفری چابهار و خانه کشتی زابل نیز رو به اتمام است.

مدرس حیبانی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته 259 دوره مسابقات بین المللی و کشوری در سطح استان برگزار شد و حضور فعال 233 قهرمان ملی و بین المللی استان در رشته های مختلف ورزشی داشتیم.

وی بیان کرد: در حوزه بهداشت و درمان سرانه 113 تخت بیمارستانی فعال در استان و همچنین تجهیز 3 مرکز بزرگ درمانی به توموگرافی کامپیوتری، رزونانس مغناطیسی هسته ای و تجهیزات آنژیوگرافی وجود دارد.

این مسئول گفت: 37 مرکز بهداشتی درمانی و مرکز بهداشت شهری و روستایی در استان و 28 مرکز اورژانس بین راهی در حال بهره برداری هستند و در ایام هفته دولت به بهره برداری می رسند.

فرماندار در این نشست خبری اظهار داشت: 720 کیلومتر کابل فیبر نوری زمینی نصب و 655 روستای بالای 20 خانوار به اینترنت پرسرعت متصل شده اند که تعداد کل روستاها به 2548 روستا رسیده است.

حسین مدرس خیابانی در ادامه به تشریح اقدامات انجام شده در حوزه برق پرداخت و گفت: 285 کیلومتر شبکه برق رسانی روستایی تکمیل شده که با اجرای آن 11 روستای فاقد برق برق رسانی شده است. همچنین 100 کیلومتر خط انتقال و تقویت خطوط انتقال شهری انجام شد.

وی بیان کرد: نزدیک به 160 مگاوات تولید برق در استان افزایش یافته و عملیات اجرایی تولید 320 مگاوات برق از طریق انرژی های تجدیدپذیر با سرمایه گذاری آغاز شده است.

فرماندار در ادامه به تشریح اقدامات انجام شده در منطقه مرزی پرداخت و گفت: عملیات اجرایی بازارچه های خرده فروشی ریمدان – میرجاوه – کهک آغاز شده و در بازارچه قبلی به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی (کشاورزی و منابع طبیعی) بیش از 100 طرح کشاورزی، صنعتی، گردشگری و… با بیش از 1500 میلیارد تومان سرمایه گذاری و اشتغال 1600 نفر شامل قوطی ماهی کنرک، ساندویچ پانل زاهدان، تولید قطعات فولاد و…

همچنین در دوره یک ساله دولت سیزدهم 150 تن تولید ماهی از ماهیان گرم آبی و سرد آبی در استان افزایش یافت.

مدرس حیابانی گفت: صید حدود 260 هزار تن محصول ماهی از سواحل جنوبی استان و تولید بیش از 1000 تن میگو در مزارع استان، احیا و بازگشت به زنجیره تولید 38 واحد صنعتی و معدنی با اشتغالزایی. بیش از 700 نفر و اعتباری نزدیک به 1000 میلیارد تومان از دیگر اقدامات انجام شده در طول عمر یک ساله دولت سیزدهم استانی است.

مهرداد عربول، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: در سفر شهریورماه گذشته رئیس جمهور استان به سیستان و بلوچستان، مسائل مختلف استان در محل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و 127 مصوبه صادر شد که 30 مصوبه آن به طور کامل بود. تاکنون اجرا شده است.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان اینکه 13 وزارتخانه، چهار بنیاد، صندوق کارآفرینی امید و سد و صدا و سیما در مرکز برای سیستان و بلوچستان مصوباتی داشته اند، ادامه داد: مجموع ریالی مربوط به مصوبات سفر ریاست جمهوری است. به استان 21 هزار میلیارد تومان است و این 250 میلیون یورو بوده است که دو هزار میلیارد تومان آن زودتر از موعد مقرر از دی ماه تا پایان سال 1400 محقق شده است که با توزیع این اعتبار بسیاری از پروژه هایی که متوقف یا فعال شدند. با روند اجرای آهسته

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید