«گربه ها» که در یاسوج شفابخش نیستند


ساعت: 13:53
تاریخ انتشار: 07/09/1401
کد خبر: 1900405

2 شرکت سرمایه گذاری بزرگ کشور نشان داده اند که نمی توانند نقش درمانگر را در کهگیلویه و بویراحمد ایفا کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس ؛ مسئولان کهگیلویه و بویراحمد بارها تاکید کرده اند که به دنبال توانمندسازی، توسعه بازار و ارتقای بهره وری هستیم و در حال انجام طرح های مختلف برای بازکردن گره محرومیت و توسعه نیافتگی در این استان اما تعلیق هستیم. عمليات اجرايي برخي از پروژه هاي مهم حاكي از آن نيست كه مسئولان جهاد نكنند.

اسفندماه سال گذشته استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از منطقه محروم دیشموک با دیدن وضعیت این مردم و محرومیت آنها که بخشی از محرومیت استان است به شدت گریه کرد و پرسید. مسئولان به کار بیایند و مشکلات مردم را بهبود بخشند، اما باید. وضعیت استان متزلزل و ضعیف شد و محرومیت او فرصتی برای تبلیغ شد.

2 پروژه کارخانجات آرد و نشاسته و خرقه و پروژه احداث مجتمع های بزرگ تجاری و فرهنگی سازمان تامین اجتماعی که توسط رئیس جمهور سابق ایران از طریق ویدئو کنفرانس راه اندازی شد، طرح هایی هستند که می توانند گامی بلند در زمینه اشتغال زایی و اقتصاد بردارند. این استان فقیر اما تنبلی سرمایه گذاران و مسئولان کار را به جایی رسانده است که این پروژه ها در حد نام هستند.

«گربه ها» که کهگیلویه و بویراحمد را فرصتی برای خدمت می دیدند، عملا در مرکز کهگیلویه و بویراحمد هیچ کاری انجام ندادند، از این رو در این گزارش به بخشی از وضعیت ۲ پروژه مهم عمرانی، صنعتی و اقتصادی در مرکز استان.


d48e8510 5fc3 4434 ad76 fc2a9f135dd6 خبر خاکستری

عملیات اجرایی مجتمع بزرگ تجاری و فرهنگی سازمان تامین اجتماعی در یاسوج در سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در 3 مرداد 95 با حضور مرحوم نوربخش رئیس آغاز شد. سازمان خدمات اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در این ایام و ارتباط با حسن روحانی رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس، این پروژه پس از گذشت 6 سال (73 ماه) همچنان زخمی کهنه و عمیق در مرکز شهر یاسوج است، زخمی که پایه گذاری شد. توسط گروه سرمایه گذاری معین کوثر.

این پروژه که در سال 1394 بیش از 2 هزار میلیارد ریال هزینه داشته و قرار بود در مدت 40 ماه در زمینی به مساحت 20 هزار متر مربع و با زیربنای 85 هزار و 600 متر با یکپارچه مدرن و بومی به بهره برداری برسد. معماری، اکنون تنها یک گودال عمیق است و گریه مسئولان برای این سرمایه گذاری که توسط گروه سرمایه گذاری معین رها شده، خالی از لطف نیست، زیرا اگر ۴۰ ماه دیگر این اتفاق نیفتد، این زخم التیام نخواهد یافت.

متأسفانه پشت میز نشستن برخی از مسئولان در کهگیلویه و بویراحمد، کار را به جایی رسانده است که عدم توسعه، ضعف اقتصاد و بیکاری هر روز بر مردم این دیار فشار وارد می کند تا پس از معرفی اولین باقیمانده. گروه سرمایه گذاری در این گزارش برویم سراغ «کوثری» دیگر، شاید فرجی باشد و مسئولان تکانی به این گروه ها بدهند.

بعد از پروژه متروکه سازمان تامین اجتماعی به سراغ پروژه صنعتی می رویم که چرخ دنده های معیوب آن پشت پرده زایده است و خوب نمی چرخد ​​و در کنار کاهش تولید عمده میوه، عده زیادی بیکار می شوند.


09a0a584 eb9e 4ad1 b711 ef437560c3ad خبر خاکستری

شرکت آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج در سال ۱۳۶۳ مجوز فعالیت در مرکز استان کهگیلویه و بویار احمد را دریافت کرد تا این کارخانه در سال ۱۳۷۳ راه اندازی شود.

این کارخانه که دارای استانداردهای روز دنیا بوده و محصولات آن تا دهه هشتاد به خارج از کشور صادر می شد، اکنون با کمک سازمان اقتصادی کوثر به تولید آرد محدودی می پردازد که بخشی کوچک از ظرفیت این کارخانه است.

یک منبع آگاه در این کارخانه به خبرنگار ما گفت: در این کارخانه بزرگ ماشین آلات و خطوط تولید وجود دارد که دکمه استارت آن هیچ وقت فشار داده نشده است و باید برای این استان گریه کرد که این سرمایه در حال فرسودگی و نابودی است و بچه ها ما هستیم. بیکار و مهمتر از همه یونجه، و برای تأمین آرد ما باید چشمانمان به ولایات همچوار معطوف شود.

وی همچنین با بیان اینکه در صورت راه اندازی کامل این کارخانه شاهد اشتغال مستقیم بیش از 300 نفر خواهیم بود، افزود: وضعیت بخش نشاسته، گلوکز، داکتوز و خوراک این کارخانه متزلزل است و دلیل آن مشخص نیست. سازمان اقتصادی کوثر نمی خواهد، بگذار چرخ تولید در این استان بچرخد.

اگرچه عادل هاشمی پور، رئیس هیئت مدیره سازمان اقتصادی کوثر، در تاریخ 2 مهر 1398 در بازدید از این کارخانه گفت که کارخانه آرد و نشاسته یاسوج با اشتغال 200 نفر به چرخه تولید باز می گردد، اما با نگاهی به قسمت دوم این گزارش و زمانی که این گروه سرمایه گذاری را از دست داد، متوجه شدیم که این بار نیز باید برای وضعیت استان گریه کرد.


fac6b567 a2e9 46af 94ec 6f23f62781a5 خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید