گرمای شب در محاصره سرمای تجمل گرایی/ فراموشی مبدا اصلی یلدا در آشفته فضای مجازی


یلدا از سوی دیگر فرصت ارزشمندی است که می تواند دل ها را به هم گره بزند و نوید آشتی را با سلامی که در کوچه پس کوچه های دلتنگی به جا مانده است را بدهد تا دلخوری ها و آشفتگی ها حتی ساعت ها به واسطه حضور بزرگترها در جای خود از بین برود. سردی روابط بین اقوام را اشغال می کند گرمی مهربانی، صفا و صمیمیت خانوادگی را ببخشد.

حمید عابدیها در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با بیان اینکه ریشه های فلسفه و تاریخی شب یلدا به آیین میترایی ایرانیان باستان بازمی گردد. وی بیان کرد: فرهنگ ایرانی همواره با شادی، تشعشع، آبادانی و آزادی همراه بوده است، یعنی ایرانیان به دنبال سعادت و خوشبختی بوده اند و غم و اندوه پیش از حملات متعدد اعراب، مغولان تاتار، سلجوقیان رومی و ترکان به معنای افسردگی در میان ایرانیان بوده است. غزنویان، ترکها، ایلهانها و تیموریان معنایی نداشتند.

وی افزود: ایرانیان باستان از هر مناسبتی برای جشن و شادی استفاده می کردند و تعطیلات ماهانه داشتند; اگر هر ماه 30 روز وجود داشت، هر روز نیز یک نام داشت. مثلاً روز ششم هر ماه، خرداد و شانزدهم هر ماه را مهر می نامند، اما اگر در ماه هفتم که مهرماه است، روز شانزدهم که مهر می شود، ماهانه جشن گرفته می شود و غیره. تمام ماه های سال

e47c4c00 6115 48ea 9347 4e5cbce8c556 خبر خاکستری

شب سله نوید آشتی با بقیه سلام در کوچه پس کوچه های دلتنگی

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور قزوین گفت: یلدا با همه خاستگاه و تاریخی که دارد، چه مربوط به ایران باستان و آیین میترا باشد و چه به فرهنگ مسیحیت و تولد حضرت عیسی مسیح برمی گردد. این جشن معروف ایرانی است که به شب چله معروف است.


عابدیها گفت: ما انسان ها گاهی از حقیقت دور شده ایم و خود را مجازی کرده ایم و ریشه این جشن ها و مجالس را فراموش کرده ایم. اما باید حضور عزیزانمان در چنین شب هایی را بهتر و بیشتر درک کنیم و با پرهیز از تجمل گرایی و چشم و هم چشمی، زمینه برهم زدن آرامش رحم را فراهم نکنیم.

وی گفت: متأسفانه جشن ها و آیین های ایرانی در طول زمان گرده افشانی شده و مورد بی توجهی قرار گرفته است. مثلاً فلسفه شب یلدا با هم بودن و جشن گرفتن است که امروز آمیخته با انواع آیین ها و مشکلات و بدعت های خودساخته و بسیار گران است.»

de03e573 00cd 415d b40d 4bfae9d0aa46 خبر خاکستری

به گزارش صبح قزوین؛ رسانه ها و شبکه های اجتماعی قدرت زیادی در تغییر سبک زندگی دارند، مردم از طریق رسانه ها الگوهای رفتاری خاصی را اتخاذ می کنند که برخی از آنها با آداب و رسوم ایرانیان همخوانی ندارد.

اگرچه اصل یلدا گردآوری اعضای خانواده و روایت داستان های اسطوره ای بزرگان خانواده است، اما این روزها یلدا به محلی برای نمایش هنرهای آشپزی از طریق شبکه های اجتماعی تبدیل شده است، جایی که مردم سعی می کنند لباس هایی متناسب با موضوع یلدا بپوشند و عکس های جذابی بگیرند. این شب را به صورت تصویری با افراد خارج از خانواده به اشتراک بگذارید و فلسفه یلدا را از نشستن اعضای خانواده زیر سوال ببرید.

آرزو سلخوری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ وی با اشاره به تاثیر رسانه ها و شبکه های اجتماعی بر سبک زندگی مردم گفت: با استفاده گسترده از اینترنت شاهد تغییرات زیادی در سبک زندگی، کار، اطلاع رسانی، خرید و اجتماعی شدن هستیم، به طوری که امروزه تصور زندگی دشوار است. بدون آن و یک نسل. چطور بود.

وی افزود: این تحولات نه تنها در سبک زندگی ما ایجاد شده است، بلکه تأثیر آن را در تحولات فرهنگ و آداب و رسوم اصیل ایرانی نیز می توان مشاهده کرد.

تأثیر زیاد شبکه های اجتماعی بر ارزش ها و فرهنگ ها

یکی از اعضای فعال انجمن سواد رسانه ای ایران گفت: فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی زندگی ما را به شدت تغییر داده است و شاهد نوعی کمال گرایی در بین کاربران شبکه های اجتماعی هستیم و این کمال گرایی باعث افزایش فیلترها و مواد غذایی الهام گرفته از جراحی پلاستیک شده است. دسرهای متنوع و جذاب که در یک میدان کوچک توزیع می شود.


وی گفت: در نگاه اول، برخی از شبکه‌های اجتماعی ممکن است یک سرویس اشتراک‌گذاری عکس ساده به نظر برسند، اما اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که ارزش‌ها و فرهنگ ما را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

987cb931 90b6 47b9 a02f 2c24ca5f4fdf خبر خاکستری


سلخوری گفت: اگر سبک زندگی اکثر کاربران این شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنیم، به وضوح می‌توان دریافت که چگونه قفسه‌های کتاب بر اساس رنگ جلد چیده شده‌اند تا نحوه بازدید آنها از مقاصد گردشگری که تاکنون به ندرت بازدید می شود شکسته شده ..

وی تاکید کرد: اینستاگرام دائماً مردم را وادار می کند تا با ارائه تصاویری از زندگی و سرگرمی های بصری برای کاربران، زندگی خود را شایسته انتشار کنند.


این مقام مسئول بیان کرد: جشن های سنتی ایرانی مانند شب یلدا، عید نوروز و دیگر مراسم به نمادی از وضعیت تبدیل شده است و در حال حاضر اکثر کاربران این شبکه های اجتماعی جشن های سنتی را با طرح های جذاب تر و انواع دسرها و تنقلات هماهنگ با شب یلدا برگزار می کنند. موضوعی که با اصل فرهنگ شب یلدای ایرانی همخوانی ندارد، از آن برای زیبا جلوه دادن عکس های گرفته شده امشب و گرفتن لایک بیشتر استفاده می کنند.


او می‌گوید: «اینستاگرام به‌عنوان یک پلتفرم اشتراک‌گذاری عکس راه‌اندازی شد، اما به سرعت به تأثیرگذارترین اپلیکیشن نسل ما تبدیل شد و مردم می‌دانند که راه موفقیت اینستاگرام انجام کاری جذاب از نظر بصری است.


سلهوری گفت: از زمانی که اینستاگرام ما را با فیلترهای تصحیح کننده واقعیت آشنا کرد، نحوه ارائه خودمان را به جهان تغییر داد. اینستاگرام می خواهد جامعه ای ایجاد کند که به هنر و خلاقیت اهمیت می دهد. در عوض، آنها «مرکزی خرید» ساختند که در آن بسیاری از افراد با نفوذ و کاربران شبکه های اجتماعی زندگی خود را برای تجمل می فروشند و هر کاربر سعی می کند موضوع خاصی را دوست داشته باشد. بیشتر بدست آوردن.

01baf811 6c62 4985 9e20 89a483e29888 خبر خاکستری

به گزارش صبح قزوین؛ یکی از آداب و رسوم شب یلدا در قزوین «هنچه سله» است، در این مراسم خانواده داماد هدایایی را به خانه عروس می فرستند، این هدایا با توجه به ثروت خانواده داماد و افرادی که توانایی خرید ترمه، طلا و… پارچه طلا، انواع میوه های فصل، شکر و شیرینی را به قزوین فرستادند.

اوج گرفتن مراسم در یلدا آن را محلی برای چشم و هم چشمی کرد


در خانواده های کم درآمد اغلب ارسال یک تکه و مقدار میوه فصل کافی بود.


اما این روزها با رواج تجمل گرایی و زیاد شدن چشم و هم چشمی، شاهد تغییر در این رسم هستیم و هدیه دادن یلدا عروس به آیینی تبدیل شده است که باید هندوانه حکاکی شده و ظروف میوه ای تزیین شده با هدایای مختلف را در بر گیرد. جوان ها انتظار دارند که هدیه یلدای آنها به اندازه ای باشد که در شبکه های اجتماعی نمایش داده شود.


سلخوری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ وی گفت: رونق تجمل گرایی و آداب و رسوم مراسم یلدا آن را محلی برای چشم و هم چشمی کرده است و برخی خانواده ها با هزینه های گزاف به این تجمل می افزایند. چشم و چشم از صفا و صمیمیت بین اعضای خانواده می کاهد و گاهی شاهد می شوند. کدورت: «ما جزو خانواده‌ها هستیم.

وی افزود: آداب و رسوم ما باید از سطحی نگری، تجمل گرایی و تشریفات به دور باشد، هرچند این رسم دیرینه عروس و داماد است، اما اگر چشم به چشم همراه باشد جز ایجاد کدورت کاری انجام نمی دهد. “

311b2dde 57c6 43fe 8868 50ef3b9ae0bd خبر خاکستری

نگاهی به حقیقت یلدای ایرانی بیاندازیم

به گزارش صبح قزوین؛ با گسترش شبکه های اجتماعی شاهد خروج از سبک زندگی سنتی هستیم، به طوری که بسیاری از آداب و رسوم ما در سایه آداب و رسوم از خاستگاه خود فاصله گرفته اند و شاید در سال های آینده اثری از آنها نبینیم.


مشاهده عکس ها و فیلم های مهمانی های مجلل کاربران شبکه های اجتماعی باعث ایجاد احساس بی کفایتی در مخاطب می شود که پس از آن همه بدون توجه به هدف تعطیلات سعی می کنند فرهنگ منتشر شده در شبکه های اجتماعی را دنبال کنند.


در این میان افرادی که نمی توانند با این تجمل جشن بگیرند، با دیدن شادی دیگران و ناتوانی آنها، به نوعی دچار انزوای اجتماعی می شوند و سعی می کنند از جامعه فاصله بگیرند; چرا که در مقایسه با عکس های منتشر شده در فضای مجازی در سطح پایین تری دیده می شود که ایده آل نیست و مورد قبول مخاطبان شبکه های اجتماعی است.

حال باید به حقیقت یلدای خود نگاه کنیم که در فضایی شاد و به دور از توهین و کدورت در کنار هم باشیم پس باید به اصل موضوع که آرامش در رحم است توجه کنیم تا حفظ شود. آینه ایرانی ماست که از حاشیه دوری می کنیم.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید