گزینه اصلی سرمربی استقلال با این رفتار همه را نگران کرد

گزینه اصلی سرمربی استقلال با این رفتار همه را نگران کرد

سرمربی آبی ها برای لیگ برتر بیست و دوم هنوز مشخص نشده است. در روزها و هفته های اخیر نامه های زیادی در گوشه و کنار باشگاه شنیده می شود و به نظر می رسد بالاخره شمارش معکوس برای معرفی سرمربی جدید آغاز شده است. «صبری لموشی» با زمزمه هایی بسیار به نیمکت استقلال نزدیک شد اما این خبر فراتر از شایعات نبود و مذاکرات باشگاه و این مربی چندان جدی نبود. استقلال اکنون در حال مذاکره با آخرین گزینه ها است و به نظر می رسد شانس یک مربی پرتغالی برای نیمکت نشینی بیشتر باشد. ریکاردو سا پینتو هنوز به آخرین پیشنهاد رسمی استقلال پاسخی نداده است اما یک قدم به توافق با این باشگاه نزدیک شده است. او می تواند چهارمین سرمربی اروپایی استقلال در تمام ادوار لیگ برتر ایران باشد.

سا پینتو محصول سال های نوجوانی پورتو بود و در همان باشگاه به دنیای فوتبال معرفی شد، اما او هرگز برای تیم بزرگسالان این باشگاه بازی نکرد و بهترین سال های خود را با بازی برای رقیب اسپورتینگ لیسبون گذراند. او یک بار با اسپورتینگ قهرمان لیگ پرتغال شد و یک بار به فینال جام یوفا رسید. ریکاردو 7 سال نیز در تیم ملی پرتغال حضور داشت و با این تیم در جام ملت های اروپا حضور داشت. این مربی دو سال پس از بازنشستگی از فوتبال، به عنوان مدیر ورزشی به اسپورتینگ بازگشت، اما پس از درگیری فیزیکی با یکی از بازیکنان تیم، مدت کوتاهی از کار برکنار شد. او همچنین مدتی را به عنوان دستیار در یک باشگاه پرتغالی گذراند و به زودی به عنوان مربی جوانان به اسپورتینگ بازگشت.

تجربه ای که بعد از مدتی باعث شد مربی بتواند با تیم اصلی باشگاه کار کند. او در 30 بازی سرمربی اسپورتینگ بود و در 15 بازی روی نیمکت پیروز شد. با این حال، ریکاردو و باشگاه از هم جدا شدند. مقصد بعدی این مربی ستاره سرخ بلگراد در لیگ صربستان بود. شاگردان این مربی در 8 بازی ابتدایی لیگ پیروز شدند اما هر روز که می گذشت مشکلات بین سا پینتو و مدیران باشگاه جدی تر می شد. این اختلافات باعث شد تا او پس از کسب 8 پیروزی در 11 بازی از این تیم جدا شود. او سپس هدایت دو تیم در لیگ یونان را بر عهده گرفت و در سال 2015 به کشورش بازگشت تا این بار سرمربی بلانکا شود. او در آخرین روزهای سال 2015 از این تیم جدا شد و مدتی بعد هدایت الفاتح در لیگ عربستان را پذیرفت.

این تلاش البته تنها پس از 5 بازی و 3 شکست به پایان رسید. او سپس به یونان و باشگاه آترومیتوس بازگشت و در سال های بعد در بلژیک، لهستان، پرتغال، برزیل و ترکیه کار کرد. آخرین باشگاه این مربی تاکنون موریرنزه در لیگ پرتغال است. کار در باشگاه‌های مطرحی مانند استاندارد لیژ، واسکودوگاما و لچیا ورشو تجربه‌ای عالی برای او است. اما در مقام مربی جز قهرمانی در جام حذفی بلژیک و نایب قهرمانی جام حذفی پرتغال موفق نشد.

ریکاردو سا پینتو از نظر فنی به فوتبال هجومی علاقه دارد. مربی پرتغالی در “3 قاره” کار کرده، در “8 کشور” بوده و “12 باشگاه مختلف” را هدایت کرده است. تنها چیزی که این مربی را نگران می کند، کارنامه نه چندان خوب او در قهرمانی در جام حذفی است، جز عصبانیت. ساپینتو چندین بار سابقه درگیری با بازیکنان تیم خودش را دارد و چندین بار هم توسط هم تیمی ها و مدیران کنفرانس مطبوعاتی شرمنده شده است.

این اتفاق چندین بار به خصوص در فوتبال ترکیه برای او رخ داده است. در واقع مدیران و بازیکنان استقلال باید بسیار مراقب باشند که این مربی را عصبانی نکنند و او را مجبور به ادامه همکاری با تیم نکنند. اتفاقی که برای این مربی در چند تیم مختلف افتاد.

استقلال البته هنوز چند گزینه دیگر روی میز دارد. از دارکو میلانیچ اسلوونیایی که در سال 2014 مربی لیدز یونایتد در دسته دوم فوتبال انگلیس بود و به عنوان مربی “6 بار” قهرمان لیگ اسلوونی شد، رادوان چی er چی i چ که سابقه مربیگری در تیم ملی صربستان و … را دارد. در سال 2014 برنده جایزه بهترین مربی سال فوتبال صربستان شد اما به نظر می رسد اولویت باشگاه جذب ریکاردو سا پینتو باشد. مردی که توانست برای دومین بار به آسیا بیاید تا سیزدهمین باشگاهش در فوتبال ایران را هدایت کند.

دیدگاهتان را بنویسید