گفتگوی ایران و مصر مثبت و پر از علاقه بود/ایران راه حل مسئله سوریه را سیاسی می داند


ساعت: 12:24
تاریخ ارسال: 1301/10/12
کد خبر: 1921546

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت روابط ایران و مصر گفت: گفتگوی کوتاهی بین وزیر امور خارجه مصر و السیسی رئیس جمهور این کشور انجام شد. گفتگوها مثبت و سرشار از روحیه و علاقه مثبت بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر تشکیل ائتلاف با حضور ایران. چین و روسیه گفتند: ایران مبتنی بر نگاه اصولی است. و سازنده جمعی، به ویژه همکاری های منطقه ای، مایل به همکاری با همه کشورهایی است که مایل به همکاری صادقانه، جدی و عملی هستند.

وی افزود: ایران از هرگونه تلاش در این راستا بر اساس نگاه سازنده خود استقبال می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ایران از همکاری برای صلح و همچنین مخالفت با یکجانبه گرایی در عرصه های منطقه ای و بین المللی با هر مکانیسم مشترک بر اساس منافع و منافع جمعی بین المللی که به تامین امنیت بشر کمک می کند، استقبال می کند.

کنعانی تاکید کرد: ایران در سال های اخیر پیشنهادهایی را برای استفاده در مجموعه های سازمان ملل ارائه و مطرح کرده است که به تصویب رسیده است. در چارچوب منطقه ای گفت و گو و تبادل نظر بر اساس سیاست همسایگی و تاکید بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه همکاری های منطقه ای بهترین راه برای امنیت مشترک است، صورت گرفت. ما اعلام می کنیم که در این چارچوب تلاش مشترکی دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت روابط ایران و مصر گفت: در حاشیه دومین اجلاس سران در بغداد، در چارچوب مذاکراتی که در حاشیه اجلاس بین وزیر امور خارجه ایران و سایرین صورت گرفت. مقامات شرکت کننده در این اجلاس همچنین گفتگوی کوتاهی بین وزیر امور خارجه مصر و السیسی رئیس جمهور این کشور انجام شد. گفتگوها مثبت و سرشار از روحیه و علاقه مثبت بود.

وی افزود: در سطح دوجانبه برای حل و فصل مسائل مشترک کنسولی بین دو کشور بحث و تبادل نظر می شود. روابط و گفتگوهای دوجانبه دو کشور همواره از طریق دفاتر بازرس دو کشور در تهران و قاهره انجام شده است و دو کشور عموماً مشکلی برای گفت وگو، دیدار و تبادل نظر با یکدیگر ندارند.

کنعانی تصریح کرد: همزمان دولت عراق و نخست وزیر آن کشور اعلام کردند که آماده کمک به شکل گیری مذاکرات بین مقامات ایران و مصر هستند. ایران از توسعه روابط استقبال می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص سفر حسین امیرعبدالخیان به عمان و ابتکارات پیشنهادی سلطان این کشور به ما گفت: سفر آقای امیرعبداللهیان در چارچوب مذاکرات دوجانبه انجام شد. بین دو کشور و همچنین تبادل و رایزنی در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی.

وی افزود: گفت‌وگوهای دو کشور همواره در مورد مسائل دوجانبه و موضوعات مهم منطقه‌ای مفید و سازنده بوده است، به‌ویژه در مورد عمان که آشکارا دیدگاه‌های سیاسی مشترک و ابتکارات مشترکی برای کمک به حل بحران دارد. یمن.

کنعانی تصریح کرد: همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در این سفر پیام کتبی رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران را به سلطان عمان ابلاغ کرد و دعوت نامه رئیس جمهور محترم برای دیدار با سلطان عمان را نیز ارائه کرد. عمان در تهران بنابراین اصولا دو کشور ایران و عمان موضوعات مشترک زیادی برای بحث و تبادل نظر در حوزه های مورد علاقه دارند و این سفر در همین چارچوب انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به ما گفت: با نگاه و رویکرد توام با حسن نیت برای ایفای نقش مثبت در برخی موضوعات مرتبط، طبیعتاً عمان همواره طرف رایزنی و گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران بوده است. علاوه بر ارائه ابتکارات خود، نظرات جمهوری اسلامی ایران را نیز می شنود.

کنعانی در خصوص ممنوعیت تحصیل زنان در افغانستان و کمک های ایران در این زمینه گفت: دیدگاه های ایران در مورد افغانستان دائما در سطوح مختلف بیان می شود و اظهارات آقای کاظمی قمی در مورد افغانستان کافی بود.

وی افزود: کمک به تحکیم صلح و ثبات در افغانستان و حمایت از دولت فراگیر در آن کشور یکی از سیاست های اصلی ما است و با توجه به حضور دانشجویان موضع خود را اعلام کرده و تاکید می کنیم که مواضع خود در قبال افغانستان صلح طلب باشید و به مردم این کشور کمک کنید.» کشوری است و به دلیل همسایگی و مرزهای دو کشور، در افغانستان هر اتفاقی بیفتد، ایران دچار این مشکل شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر درخواست ارسال پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی به دادگاه لاهه گفت: بار دیگر با بازماندگان این حادثه تسلیت و همدردی می کنم. ایران همواره بر رسیدگی صحیح به این موضوع با رایزنی‌ها تاکید و اقدامات گسترده‌ای را بر اساس تعهدات بین‌المللی و قوانین داخلی انجام داده و سازمان قاسعی نیز ابعاد تنبیهی موضوع را پیگیری کرده است. ایران هرگونه سوء استفاده سیاسی از این موضوع را محکوم می کند.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر امتناع کشورهای اروپایی از استرداد مجرمان گفت: استرداد مجرمان یک مبنای قانونی و قانونی است. من پاسخ دقیقی در این زمینه ندارم.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره ادعای اوکراین مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین گفت: ایران بخشی از جنگ اوکراین نیست. تکرار عبارات نادرست نیز به اعتبار چنین گزاره ای کمکی نمی کند.

وی افزود: اوکراین هیچ سندی در این زمینه ارائه نکرده است. همکاری دفاعی ایران بر اساس منافع و منافع مشترک مبتنی بر حقوق بین الملل است.

کنعانی همچنین در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی گفت: اقدامات تجاوزکارانه این رژیم سابقه طولانی دارد و مبتنی بر جنایات علیه ملت مظلوم فلسطین است که با حمایت دولت آمریکا و دولت های اروپایی انجام می شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به مناسبت دیدار وزرای امور خارجه ترکیه، سوریه و روسیه در خصوص حوادث سوریه و ایران ناخوانده گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره راه حل مسئله سوریه را سیاسی می داند و کشورهای روسیه، سوریه و ترکیه نقش تعیین کننده ایران را در مبارزه با تروریسم در سوریه می دانند و مردم و دولت حامی آن کشور به خوبی مطلع هستند.

کنعانی در خصوص وضعیت مذاکرات ایران و عربستان نیز اظهار داشت: فضای موجود مثبت است و با توجه به مذاکرات قبلی می توان امیدوار بود با کمک دولت عراق شاهد دور جدیدی از مذاکرات باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به روی کار آمدن نتانیاهو و تهدیدات رژیم صهیونیستی گفت: ما واکنش نشان دادیم و موضع خود را اعلام کردیم. در این زمینه بهتر است مقامات رژیم صهیونیستی هم به وضعیت شکننده دولت جدید خود و هم به وضعیت ناپایدار و بی ثبات اقتصاد و مشکلات خود توجه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید