گلایه بیماران خراسان جنوبی از نبود دستگاه ام آر آی/ آمار عجیب کارکنان برای درخواست های غیر ضروری ام آر آی


ساعت: 10:07
تاریخ انتشار: 1401/04/09
کد خبر: 1879753

بیماران خراسان جنوبی از نبود دستگاه ام آر آی در استان گلایه داشتند و خواستار رسیدگی بیشتر شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هوارستان، خراسان جنوبی یکی از استان های بزرگ کشور است و ۱۱ شهر دارد. گستردگی و پراکندگی استان، ارائه برخی خدمات به کل استان را با مشکل مواجه کرده و مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد می کند. یکی از مسائل مهم مردم، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی لازم برای زندگی مردم است و کمبود تجهیزات در شهرستان های استان درد مضاعفی بر درد بیماری است.

نبود دستگاه ام آر آی در بیمارستان های خراسان جنوبی مشکلی است که ساکنان این استان از آن گلایه دارند و برای رفع آن اصرار دارند. در خراسان جنوبی تنها بیمارستان های ولیعصر(عج) و امام رضا(ع) بیرجند و شهدای قاین دارای دستگاه ام آر آی هستند و 9 شهر استان فاقد دستگاه ام آر آی هستند.

چند سالی است که بحث تجهیز بیمارستان های مردوس و طبس به دستگاه ام آر آی مطرح شده اما تاکنون این امر محقق نشده است.

شکایت بیماران از انتظار طولانی مدت بیش از یک ماهه برای دریافت نوبت ام آر آی در بیمارستان های بیرجند شکایت است.

چاجی یکی از بیمارانی که ساعتی در نوبت ام.آر.آی بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند ایستاده بود، در گفت و گو با خبرنگار حاورستان گفت: بیش از یک ماه است که منتظر ام آر آی گردن هستم.

وی افزود: زمانی که بیمار برای درمان به پزشک مراجعه می کند و نیاز به ام آر آی دارد، بهتر است هر چه زودتر ام آر آی از بیمار انجام شود، زیرا پس از گذشت بیش از یک ماه نتیجه ام آر آی آن نتیجه ای نیست که باید باشد. “

این بیمار گفت: نبود دستگاه ام آر آی در بیمارستان های استان باعث شده تا بیماران شهرهای دیگر برای ام آر آی به بیرجند بیایند و این مشکل زمان انتظار را افزایش می دهد.

چاجی گفت: خراسان جنوبی یکی از کم برخوردارترین استان ها و مرزهای کشور است. از طرفی مردم این استان به دلیل سبک زندگی و فعالیت های زیاد، همیشه از درد در ناحیه دست، پا، کمر، گردن و گردن شکایت دارند، بنابراین برای دستگاه من لازم است. RI بیشتر باید برای بیمارستان های استان در نظر گرفته شود و برای کاهش تعداد ویزیت ها اقدام شود.

وی گفت: عمل دو شیفتی بخش ام آر آی بیمارستان ولی عصر (عج) به دلیل حجم مراجعات و انتظار زیاد بیماران جواب نداد.

این بیمار افزود: بدیهی است مراجعات ام.آر.آی از سراسر استان بین بیمارستان امام رضا(ع) و ولی عصر(عج) تقسیم شده بود، اما همچنان برای نوبت دهی باید بیش از یک ماه تا 40 روز منتظر ماند. “

زرگزی یکی از بیماران منتظر ام آر آی در بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند در گفت و گو با خبرنگار خاورستان گفت: بیش از یک ماه است که به دلیل ناراحتی در پاهایم منتظر ام آر آی هستم.

وی افزود: من اهل شهرستان درمیان هستم و از آنجایی که بیمارستان اسدیه مجهز به دستگاه ام آر آی نیست، باید برای ام آر آی به بیرجند بروم و برای گرفتن نوبت باید مدت زیادی اینجا منتظر بمانم.

این بیمار اظهار داشت: اگر حداکثر زمان انتظار برای دریافت نوبت ام آر آی 10 روز باشد قابل تحمل است اما اینکه زمان انتظار بیش از یک ماه و حتی بیشتر باشد فرد از ادامه درمان پشیمان می شود و ام آر آی انجام می دهد.

زرگزی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند موظف است پایش و نسبت به تجهیز سایر بیمارستان های استان به دستگاه ام آر آی اقدام کند چرا که مراجعه بیماران شهری برای پیگیری درمان به مرکز استان سخت و گاه غیرممکن است.

دکتر علی اکبر اسماعیلی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرنگار خاورستان گفت: دستگاه تصویربرداری یک دستگاه تصویربرداری تشخیصی است نه یک دستگاه درمانی که برخی بیماران به اشتباه آن را وسیله درمانی می دانند.

وی افزود: در رابطه با بحث تشخیص، تعدادی از مراجعین معتقدند که با نتیجه همه بیماری ها می توان تصویربرداری را تشخیص داد، به همین دلیل برخی از بیماران معتقدند که باید از کل بدن تصویربرداری کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: برخی از پزشکان نیز به دلیل اصرار بیمار بر نوشتن آمار، علیرغم نیاز بیمار به انجام آمار، بیمار را ملزم به نوشتن آمار می کنند.

اسماعیلی گفت: برخی از بیماران نیاز به عکس برداری دارند و باید این کار به گونه ای انجام شود که پزشک بنویسد و این یک نیاز واقعی است، اما بیمار باید به پزشک فشار بیاورد که عکس رادیوگرافی و پزشک را بنویسد. همکار باید این کار را انجام دهد تا بیمار را راضی کند. «این یک نیاز القایی است.

وی گفت: تعداد قابل توجهی از آمارهایی که برای بیماران نوشته یا درخواست می شود نیازهای استقرایی، غیرعلمی و غیر استاندارد است و این سامانه درمانی با حجم زیادی از درخواست ها و ترافیک آمار مواجه است.

معاون درمان دانشگاه بیرجند گفت: حتی در برخی موارد درخواست قطع عضو توسط متخصصان غیر مرتبط نوشته می شود به عنوان مثال پزشکی که متخصص مغز و اعصاب است خواهان قطع عضو و مفاصل بیمار است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در چنین مواردی انجام هر گونه آماری از وظایف بیمه نیست و بیمار باید هزینه ها را از جیب خود بپردازد.

وی با بیان اینکه در کشور ما مدیریت منابع و تجهیزات استاندارد رعایت نمی شود، افزود: درخواست برای معرفی باعث الزامات غیر ضروری و بیش از حد می شود که ممکن است منابع ملی ما را هدر دهد.

معاون پزشکی دانشگاه بیرجند گفت: باید آگاهی عمومی را بالا ببریم که متاسفانه به دلیل عدم آگاهی بهداشتی و درمانی، تقاضای زیادی برای انجام تصویربرداری توسط پزشکان و برخی پزشکان با درخواست های غیرضروری برای انجام تشخیص تصویربرداری وجود دارد. در مورد این موضوع « دور می زنند.


بیش از 50 درصد از درخواست های آمار غیر ضروری هستند

اسماعیلی گفت: بر اساس برآوردها و بررسی های میدانی انجام شده در استان بیش از 50 درصد درخواست های آماری غیرضروری است.

وی افزود: باید با استانداردسازی و سطح بندی سامانه خدمات رسانی و فعال سازی گروه های علمی، این گونه درخواست ها را استانداردسازی علمی کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اگر درخواست آمار به موقع و صحیح باشد به هیچ وجه ترافیک آماری در استان نخواهیم داشت.


حضور سه دستگاه تصویربرداری در خراسان جنوبی / ام آر آی در بیمارستان ولی عصر (عج) از کار افتاد

اسماعیلی گفت: در مرکز استان دو دستگاه آماری در بیمارستان های ولی عصر(عج) و امام رضا(ع) داریم. ع) مراجعه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: اماره در بیمارستان امام رضا (ع) به صورت شبانه روزی و حتی در روزهای تعطیل انجام می شود و فقط چند ساعت در روز دستگاه خاموش می شود تا خنک شود.

معاون پزشکی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه آمار برای برخی بیماران زمان بر است، افزود: برخی از بیماران مجبور به انجام آمارگیری از قسمت های مختلف بدن هستند که بیش از یک ساعت و نیم طول می کشد و این نیز بر ترافیک معلق تاثیر می گذارد. “

اسماعیلی گفت: در بیمارستان قاین نیز یک دستگاه آماری داریم که بیماران در قاین و شهرهای فاقد اورژانس حتی از مرکز استان به آن مراجعه می کنند.

وی افزود: بیماران شهرستان های سرایان و فردوس نیز می توانند از سامانه آماری بیمارستان قاین تا زمان مجهز شدن آن شهرها به آمار استفاده کنند.


پیگیری نصب دستگاه تصویربرداری بیمارستان فردوس و طبس

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از سال 1397 با کمک خیران برای شهرستان های غرب استان اعتبار جمع آوری شده و باید دستگاه آماری برای بیمارستان فردوس نصب شود. هنوز نصب نشده است.

اسماعیلی گفت: کارهای پیگیری در بیمارستان طبس انجام شده و ساختمان محل نصب دستگاه تصویربرداری در حال ساخت است.
وی خاطرنشان کرد: از بخش خصوصی نیز درخواست هایی برای افزایش آمار در مرکز استان داشتیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: پیش بینی می شود تا شش ماه آینده دستگاه آماری برای شهرستان های فردوس و طبس نصب شود.

اسماعیلی تصریح کرد: امیدواریم با فرهنگ سازی صحیح که با درخواست های درست انجام می شود، در جهت افزایش سطح سواد جامعه و رفع درخواست های تحریک شده بتوانیم خدمات خوبی را به سرعت و بدون ترافیک برای بیمارانی که واقعا نیاز دارند ارائه دهیم. برای انجام عمل.»

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید