گلستان/ اشاره «عاشوراده» به «غده سرطانی» مانع توسعه گردشگری


ساعت: 21:30
تاریخ انتشار: 1401/06/15
کد خبر: 1895670

اما موارد «شبه جزیره» نیز در یک میز گرد تخصصی مورد بحث قرار گرفت.

آشوراده پروژه ای که قرار بود گلستان را دومین آیین شمال کشور کند در بوروکراسی اداری سه دولت گیر کرد و حالا با دستور صریح دولت سیزدهم خبر از تسریع رفع موانع اجرای این طرح


به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ، طرح طبیعت گردی آشوراده به ایستگاه دولت چهارم رسیده است، بنابراین گره کوری که بیش از دو دهه است مردم منطقه را به تعویق انداخته است، با اراده دولت سیزدهم گره خورده است، این پروژه بر سر راه خواهد رفت. سریع با جذب پیمانکاران و سرمایه گذاران امتناع مسئولان وقت و دوستداران محیط زیست خواستار ملی شدن این پروژه هستند تا منافع آن به دست مردم منطقه برسد و به جیب سرمایه گذاران و پیمانکاران سرازیر نشود.


آشوراده پروژه ای که قرار بود گلستان را دومین آیین شمال کشور کند در بوروکراسی اداری سه دولت گیر کرد و حالا با دستور صریح دولت سیزدهم خبر از تسریع رفع موانع اجرای این طرح


اما شبه جزیره آشوراده در میزگرد تخصصی «تنها جزیره ایرانی خزر در احیای توسعه گردشگری» با حضور جمعی از مسئولان و دوستداران محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار گرفت. برای رفع ابهامات، نقاط کور چندین ساله این پروژه و اتخاذ بهترین تصمیم با رویکرد کارشناسی.


طرح طبیعت گردی آشوراده دارای مجوز از سازمان محیط زیست، وزارت گردشگری و شورای عالی معماری و شهرسازی است و مسئولان گلستان عزم خود را برای اجرای این طرح جزم کرده اند.


رضایی: توسعه گلستان باید قابل دفاع باشد


حمیدرضا رضایی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، درباره موانع توسعه آشوراده گفت: وقتی بحث توسعه مطرح می شود، سه سوال اساسی به ذهن خطور می کند که چرا باید توسعه داشته باشد؟ این توسعه برای چه کسانی است؟ و چگونه اتفاق خواهد افتاد؟


وی ادامه داد: توسعه واژه زیبا و پرمعنای است و می تواند اصحاب رسانه را جذب کند. در مورد آشوراده و توسعه آن باید بگویم که دوستداران محیط زیست به هیچ وجه مخالف توسعه نیستند، اما اگر قرار است توسعه در هر نقطه از کشور اتفاق بیفتد باید با محیط زیست، فرهنگ جامعه و قدرت سرزمین همخوانی داشته باشد. و افرادی که آن را می خواهند.


این عضو هیئت علمی تصریح کرد: باید توسعه ای ایجاد کنیم که در همه ابعاد قابل حفاظت باشد، چیزی که پنهان باشد و به نام توسعه باشد قابل قبول نیست.


رضایی تصریح کرد: در دو دهه گذشته در مقوله توسعه موفق نبوده ایم که باید دلایل آن به درستی تحلیل شود و بهترین تصمیم گرفته شود.


64b61686 edde 4e9f b4d3 faad95f99b75 خبر خاکستری


قائمی: برخی پروژه ها به جای توسعه به نفع گلستان بوده است


این کارشناس محیط زیست همچنین با اشاره به اینکه هیچکس مخالف توسعه نیست، گفت: اما آنچه امروز می بینیم چیزی غیر از توسعه است، می بینید توسعه چه مشکلاتی ایجاد کرده است به خصوص در حوزه محیط زیست که زیان های آن قابل جبران نیست.


رمضانعلی قائمی با برشمردن برخی از پروژه هایی که به نام توسعه در استان اجرا شده است، گفت: توسعه کارخانه سیمان گالیکش سر و صدای زیادی به پا کرده است، بسیاری اصرار داشتند که این پروژه انجام شود زیرا باعث ایجاد اشتغال می شود. ، اکنون مردم آنجا می گویند که آلودگی ما فشار می آوریم که آیا این را می توان توسعه نامید.


وی ادامه داد: در مورد میگو نیز محدوده ای در نظر گرفته شد تا بخشی از آب های دریای خزر برای پرورش ماهی استفاده شود، بخشی از پهنه های بزرگ اکولوژیکی پشتوانه اجرای این طرح بودند، آن را با فاضلاب تخلیه کردند و پس از آن بخشی از آب های دریای خزر برای پرورش ماهی مورد استفاده قرار گرفت. این توسعه با از دست دادن چیزی بزرگتر همراه بود.


این پژوهشگر محیط زیست گفت: در نظر بگیرید که چه بر سر شهرسازی زیارت آمده است. اگر محیط بان صحبت می کند به خاطر نگرانی است. این موضوع اکنون به موضوعی برای نهادهای قضایی و محیط زیستی تبدیل شده است.


قائمی با بیان اینکه این نوع توسعه را قبول نداریم، گفت: خسارت ناشی از سیل در بالادست حوزه زیارتی قسمت زیادی از منازل را در بر می گیرد و خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد و دوم اینکه باعث کشته شدن تعدادی دیگر شده است.


وی با اشاره به تخریب بالای جنگل های مناطق بالای شهرستان با اجرای طرح زغال سنگ رامیان- آزادشهر، افزود: منابع و درآمد حاصل از این پروژه به استان دیگری رفت، اما تخریب و فاضلاب و خسارت ناشی از آن پروژه در گلستان ماند چرا باید از توسعه ای که باید انجام شود هراس داشته باشیم از وضعیت اقتصاد استان پاسداری کنیم.


f694b531 29ff 496e a52e 31fc41929aa3 خبر خاکستری


شکیبا: آشوراده آب ندارد اما برای عده ای نان بود


مسعود شکیبا یکی دیگر از فعالان محیط زیست استان گلستان گفت: متأسفانه در افق دید دولت و مسائل زیست محیطی تفاوت وجود دارد. دیدگاه مدیران توسعه دولت محدود به انتخاب و افتتاح پروژه ها و ارزیابی چهار سال اول برای به دست آوردن در چهار سال دوم است.دیدگاه اکولوژیکی می گوید حداقل به پنجاه سال آینده نگاه کنید.


وی با اشاره به اینکه هیچ یک از چشم اندازهای توسعه توسعه پایدار را تامین نمی کند، افزود: اگر پروژه ای را بگیریم و به عواقب ضایعات ناشی از آن فکر نکنیم نمی توانیم آن را توسعه بنامیم.


شکیبا معتقد است وقتی در اسکله سرویس بهداشتی و جاذبه های گردشگری وجود ندارد، چرا عده ای می خواهند به پناهگاه حیات وحش حمله کنند.


وی با اشاره به اینکه توسعه با شعار دادن اتفاق نمی افتد، ادامه داد: برخی از دوستداران محیط زیست می خواهند تهمت بزنند و متهم کنند که می خواهند جلوی توسعه را بگیرند، نگاه به توسعه بدون اشتغال زایی بی فایده است، نگاه بدون اقتصاد و هزینه بدون ایجاد شغل واقعی مکان شماست. نمی تواند تامین کننده محیط زیست باشد.


شکیبا بیان کرد: آقایانی که از عمران و آبادانی صحبت می کنند، آیا وضعیت مردم پایین دست را دیده اند و می دانند که چگونه است، گویا تنها سودی که آشوراده دارد نصیب برخی پیمانکاران است، اگر آب نباشد برای برخی مشخصا نان است.


*ما مخالف توسعه نیستیم/ خصوصی سازی آشوراده در نهایت به ضرر مردم است


عقیل مهقانی عکاس محیط زیست نیز گفت: امروز جای مدیران کشوری در این میزگرد خالی است و این نشست بیشتر شبیه یک گفتگوی رسانه ای است که شاید نتیجه موثری به دست نیاورد.


وی با مقایسه وضعیت آشوراده به باتلاق افزود: وعده های بدون کارشناسی کارساز نیست، مشکل آشوراده به راحتی حل می شود اما نه آنطور که دولت ها می خواهند.


این عکاس محیط زیست تصریح کرد: سرمایه گذار در آشوراده فقط به دنبال سود خود است، اگر آشوراده به سمت خصوصی سازی برود جز مردم ضرر نمی کند، آیا سرمایه گذار از آینده خلیج گرگان که خشک می شود خبر ندارد چرا؟ زمانی که معلوم نیست این سرمایه گذاری برمی گردد یا خیر، آنجا پول خرج کنید.


میقانی گفت: گول نخوریم، ما مخالف توسعه نیستیم. چرا معدن کاسپین گردش روزانه خود را اعلام نمی کند، چرا چاهی که باید می گذاشتند هنوز درست نشده است، آقایان مسئول باید بیایند و پاسخ دهند».


وی شبه جزیره آشوراده را یک برند جهانی می داند و می گوید: پرنده نگری در آشوراده بسیار خوب است اما تنها یک جنبه درآمدی است و نمی توان تمام توجه را روی مشکل متمرکز کرد.


طعم: آشوراده تبدیل به غده سرطانی برای توسعه استان شده است


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با اشاره به استقلال 30 ساله استان از مازندران، گفت: این استقلال باید برای جمعیت دو میلیونی استان منافعی داشته باشد، اما همانطور که بسیاری از فرصت های سرمایه گذاری استان در امور اداری دخیل است. بوروکراسی ما در داخل استان خود تحریمی شدیم و نمی توان این مشکل را به گردن کسانی که روی کاناپه نشسته اند انداخت.


جواد سوار با اشاره به اینکه گلستان یک استان گردشگری و کشاورزی است، افزود: گلستان از نظر منابع طبیعی جزو 10 استان برتر است و به همین دلیل باید اولویت استان کشاورزی و گردشگری باشد.


وی با اشاره به اینکه آشوراده به غده سرطانی توسعه استان تبدیل شده است، تصریح کرد: رئیس جمهور در سفر خود به استان دستور سریع اجرای این پروژه را دادند و با اقدام صورت گرفته نتیجه مثبت آن رقم خواهد خورد.


مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با اشاره به رها شدن اقدامات انجام شده در جزیره آشوراده گفت: یکی از رها شدن اقدامات مربوط به سال 93 است که پروژه پس از چهار سال در قالب متروکه شد. از جیب بری .


ساور با اشاره به اختلافات گلستان و مازندران در خصوص شفاف نبودن مرز تصریح کرد: استاندار بر اجرای این طرح با حفظ دغدغه محیط زیست و منابع طبیعی اصرار دارد و محیط بانان مخالف اصل پروژه نیستند. اما آنها نگرانی هایی دارند که باید برطرف شود.


وی با تاکید بر اینکه پروژه تحول آفرین آشوراده نباید روی زمین بماند، تصریح کرد: به دنبال اجرای هر چه بهتر این پروژه با رعایت اصول زیست محیطی هستیم تا در این راستا به حقوق مردم گلستان که تاکنون بوده است، برسیم. در طول دو دهه گذشته نقض شده است.


ساور بر ضرورت دیپلماسی و تعامل بین دستگاهی برای رفع موانع این پروژه تاکید کرد و گفت: باید دست به دست هم دهیم تا حقوق مظلوم گلستان احقاق شود.


ساورالیا: گردشگری در این کشور با سرگرمی اشتباه گرفته شده است


رئیس اداره ممیزی و تعیین حریم اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز بر لزوم ترسیم چشم انداز در حوزه عمران استانی تاکید کرد و گفت: توسعه و تعادل در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی باید با یکدیگر سازگار باشند.


علی ساورعلیا با اشاره به اینکه الزامات و کاربردهای توسعه بسیار حائز اهمیت است، بیان کرد: موضوع منابع طبیعی و محیط زیست نه تنها منطقه ای بلکه جهانی است و باید با رویکرد چشم انداز تصمیم گیری کنیم، این نگرانی ها دلیل متعادل شدن نیست. توسعه نادیده گرفته شده است.


وی با بیان اینکه نگاه گردشگری در کشور با تفریح ​​اشتباه گرفته شده است، تصریح کرد: امروزه گردشگری پژوهشی نیز وجود دارد. آیا می‌خواهیم ساختارهایی ایجاد کنیم که به مردم اجازه دهند هر آسیبی که می‌خواهند به طبیعت وارد کنند؟


به گزارش سوارعلیا؛ در بحث گردشگری موضوعی به نام گردشگری تحقیقاتی و علمی وجود دارد که کشورهای مختلف وارد آن شده اند، ما همه راه ها را بسته ایم و فقط به دنبال ایجاد یک هتل چند ستاره هستیم تا چند نفر از مزایای آن بهره مند شوند.


وی با تاکید بر اینکه نیازی به ساخت سازه های سنگین در آشوراده نیست، گفت: هرکسی که می خواهد از آشوراده به عنوان گردشگری استفاده کند نباید از ملاحظات زیست محیطی بی بهره باشد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید