یارانه اعتباری به کارت های بانکی مردم واریز می شود/ نان گران نیست


ساعت: 08:40
تاریخ انتشار: 1401/02/20
کد خبر: 1837664

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با این تغییر در نظام پرداخت یارانه ها نان گران نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی با تشریح ضرورت تغییر نظام پرداخت یارانه ها، گفت: با روند فعلی پرداخت یارانه ها، کشور با یک سری مفاسد و آسیب ها از جمله ضایعات زیاد و رانت های سوء استفاده مواجه خواهد شد. به عنوان مثال آرد یارانه ای 40 کیلوگرمی 38 هزار و 200 تن است که در بازار به قیمت آزاد 600 هزار تن و در مرز از 800 تا 900 هزار تن به فروش می رسد که این تفاوت بین قیمت آرد یارانه ای است. و آرد رایگان نشان دهنده رانت هایی است که بسیاری از رانت ها استفاده می کنند و مشکل دیگر مشکل قاچاق و تبدیل گندم یارانه ای به خوراک دام است.

وی تصریح کرد: زمانی که گندم و آرد یارانه ای ارزان است، عده ای آن را به خوراک دام تبدیل می کنند. این امر توزیع ارز ترجیحی برای گندم را افزایش می دهد. به طور مشخص، در سال جاری تقاضای گندم در کشور 11.5 میلیون تن بوده که از این میزان 9 میلیون تن برای نان و 2.5 میلیون تن برای آرد صنعتی، اما 14 میلیون تن گندم وارد می شود. سوال اینجاست که 2.5 میلیون تن گندم مازاد کجا می رود؟ پاسخ این است که باید به دنبال زباله، ضایعات، قاچاق و تبدیل آن به خوراک دام باشیم. این نمونه ای از چگونگی روند تخصیص یارانه ها به بهبود است.


یارانه نان از طریق بانک مرکزی به نانوایان تعلق می گیرد

این نماینده مجلس یادآور شد: یک بار در دولت نهم و دهم روند اعطای یارانه اصلاح شد و بعد مردم خوشحال شدند چون یارانه نقدی دریافت کردند و خودشان خریدند. این بار اما نان گران نمی شود و یارانه از طریق بانک مرکزی به تولیدکنندگان نان تعلق می گیرد.

میرتاج الدینی با تاکید بر اینکه «تغییر نظام پرداخت یارانه نیازمند پنج الزام است»، تصریح کرد: این پنج مورد شامل اطلاع رسانی کافی، ساماندهی فراوانی کالاها، نظارت بر قیمت ها از چرخه اول تا آخر و پرداخت مابه التفاوت ارز ترجیحی است. به مردم.البته یارانه اعتباری با عنوان کارت کالای الکترونیکی داده می شود یعنی مانند یارانه نقدی نیست بلکه یارانه اعتباری به کارت های مردم اضافه می شود و می توانند از طریق این محصول خرید کنند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: برای این کار ابتدا دولت باید اعتبارات لازم را در کارت افراد محاسبه کند و سپس اصلاحات لازم را برای حذف یارانه انجام دهد. البته تا زمانی که یارانه حذف نشود، اعتبار تعهدی قابل برداشت نیست. وقتی مردم بتوانند از این اعتبار استفاده کنند، وقتی ارز ترجیحی حذف شود، مردم می توانند از طریق اعتبار یارانه ای کالا بخرند.

وی تصریح کرد: میزان کارمزد اعتبار در کارت بانکی یا کارت یارانه معادل مابه التفاوت قیمت شهریور سال گذشته با قیمت جدید است. به عنوان مثال اگر کالا 30 هزار تومان باشد و با حذف ارز ترجیحی به 50 هزار تومان برسد، 20 هزار تومان معادل مابه التفاوت آن است، محصول به صورت یارانه به حساب فرد واریز می شود و آن فرد 30 هزار تومان از آن خارج می کند. جیبی و مابه التفاوت 20000 تن از وام شما پرداخت می شود. البته تاکید می شود که ابتدا باید اعتبار کارت شارژ شود و سپس ارز ترجیحی حذف شود.


کارت کاربرگ الکترونیکی جدیدی تعریف نشده است

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، کارت بانکی مورد استفاده مردم گفت: کارت الکترونیکی همان یارانه اعتباری است. بر اساس کد ملی، بانک مرکزی از طریق کارت بانکی یا کارت یارانه افراد، اعتبار را نزد افراد واریز می کند و مردم می توانند از طریق کمک هزینه اعتباری یا کاربرگ الکترونیکی الکترونیکی کالا را خریداری کنند.

وی افزود: از همه خواربارفروشی هایی که دستگاه کارتخوان دارند می توان اجناس خریداری کرد اما این کارتخوان باید در بانک مرکزی تعریف شود یعنی مردم نمی توانند این اعتبار را در فروشگاه پوشاک خرج کنند اما این اعتبار حفظ می شود. برای مغازه هایی که مواد غذایی می فروشند. «این تضمینی برای امنیت غذایی است.

میرتاج الدینی در عین حال گفت: در مرحله اول مردم می توانند انواع محصولات را خریداری کنند و در مرحله دوم کالاها را می توان به درخواست دولت محدود به اقلامی مانند گوشت، مرغ و تخم مرغ کرد. البته دو دیدگاه متفاوت در این مورد وجود دارد; برخی می گویند مردم باید حق استفاده از این اعتبار را برای خرید هر کالایی داشته باشند. برخی دیگر استدلال می کنند که این اعتبار باید برای کالاهایی که ارز ترجیحی دارند رزرو شود.


قیمت آرد برای نانوا آزاد می شود

نایب رئیس کمیته برنامه و بودجه در خصوص وضعیت قیمت نان گفت: آرد به نانوا داده نمی شود و قیمت آرد برای نانوا آزاد می شود اما نانوا یارانه دولتی می گیرد «می خرند. نان با نرخ قبلی در مورد سایر کالاها نیز دولت مابه التفاوت قیمت شهریور 1400 با حذف یارانه را به حساب مردم واریز می کند و قیمت ها آزاد می شود.

میرتاج الدینی تاکید کرد: شرط این امر نظارت صحیح است، کالا باید بر اساس قیمت درج شده در آن فروخته شود نه اینکه با قیمت دیگری در اختیار مردم قرار گیرد.


پرداخت یارانه نقدی و روزانه ادامه خواهد داشت

این نماینده مجلس درباره وضعیت یارانه نقدی 45 هزار تومانی و یارانه معیشتی گفت: یارانه 45 هزار تومانی و یارانه معیشتی 55 هزار تومانی موجود است، یارانه نقدی یک چیز و یارانه اعتباری چیز دیگری است. با اصلاح نظام پرداخت یارانه، مردم همچنان یارانه نقدی دریافت می کنند و در عین حال یارانه اعتباری نیز دریافت می کنند، با این تفاوت که نمی توانند یارانه نقدی را به صورت نقدی دریافت کنند، یعنی نمی توانند این وام نقدی را از بانک دریافت کنند و می توانند خرید کنند. فقط کالا.. مثلاً اگر شخصی 20000 تن در کارت بانکی خود داشته باشد و 80000 تن به عنوان اعتبار برای آن واریز شود، آن شخص می تواند فقط 80000 تن برای خرید کالا استفاده کند یا مثلاً شخصی 800000 تن را از فروشگاهی خریداری کند یارانه اعتباری 500000 تومان می باشد. 300 هزار تن از جیبش می پردازد و 500 هزار تن صرف یارانه اعتباری اش می شود.

انتهای پیام/
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید