یحیی گل محمدی آخرین آثار برانکو را در پرسپولیس تخریب می کند

یحیی گل محمدی آخرین آثار برانکو را در پرسپولیس تخریب می کند

پرسپولیس مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر و بهترین تیم ایران در نیمه آخر به سرعت به ماجراجویی خود در جام حذفی پایان داد. شاگردان یحیی گل محمدی که در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی به مصاف آلومینیوم اراک رفتند با غافلگیری هواداران خود بازگشت به تهران را از دست دادند و بازی دو بر یک را با شکست سه بر دو رد و بدل کردند و به قهرمانی کشور رسیدند. دوباره جام. آن شکست در دقایق پرسپولیس و سرمربی اش در شرایطی ثبت شد که در این فصل صلاحیت قهرمانی در لیگ برتر را ندارند و در شش هفته مانده به پایان این فصل، 6 امتیاز عقب هستند. تیم پیشرو استقلال . پرسپولیس در صورت پیروزی در تمام دیدارهای باقی مانده خود در لیگ برتر، باز هم باید در ادامه رقابت ها به نتایج استقلال نگاه کند. این وضعیت برای قرمزها در پنج فصل اخیر ناشناخته است چرا که آنها اغلب در لیگ برتر پیشتاز بودند و دیگران باید منتظر از دست دادن امتیاز این تیم بودند.

نتایج پرسپولیس در این فصل، سبک بازی تیم یحیی و سردرگمی در برخی مسابقات این دوره برای اتخاذ تاکتیک های مناسب، این سوال را بیش از پیش مطرح کرد که آیا افکار یحیی گل محمدی برای ادامه همکاری با این تیم جوابگو است یا خیر. ? این موضوع بعد از شکست مقابل آلومینیوم به شکل عجیب تری روی سکوهای ورزشگاه آزادی مطرح شد و برخی از هواداران و مخالفان حضور یحیی در پرسپولیس با یکدیگر درگیری شدید لفظی و فیزیکی پیدا کردند. اکنون بیش از هر زمان دیگری تردیدهایی در مورد توانایی یحیی گل محمدی برای هدایت پرسپولیس وجود دارد. این شبهه تأثیر خود را به همان شکل سینوسی در این فصل نشان داد. گاهی هواداران با استناد به نتایج پرسپولیس، یحیی را مرد ایده آل این تیم معرفی می کنند و گاهی – به ویژه در لحظات شکست و تساوی مقابل یک تیم به عنوان هوادار – عرصه برای حمله به حریفان هموار می شود.

پایان دوران برانکو با امضای یحیی

این در حالی است که با وجود عملکرد یحیی در پرسپولیس، او یک بحث قدیمی را باز کرد و این فکر را در بین هواداران پرسپولیس مطرح کرد که یحیی یک بار «نان تیمی که برانکو درست کرده» خورده است. شرایط کنونی آنقدر پیچیده است که نمی توان این فرضیه را به طور کامل پذیرفت یا رد کرد، اما مواردی وجود دارد که می تواند به روشن شدن این موضوع کمک کند; با این حال در مربیگری به خصوص در تیم های بزرگ هیچ چیز مطلقی وجود ندارد و جزئیات تاثیر زیادی دارد. با این وجود ساختمانی که برانکو در پرسپولیس ساخت و ساختار تیم را از نظر باشگاهی و حرفه ای تغییر داد غیر قابل انکار است. او برای ساختن یک “تیم” از “ستاره ها” عبور کرد و روحیه “همه برای یک” را به معنای واقعی کلمه در تیم القا کرد.

در تیمی که برانکو ساخت، چهره ها ستاره بودند که در خدمت تیم بودند. حس همدلی چه در زمین و چه روی نیمکت، نفرت از باخت، تلاش برای موفقیت و نگرانی برای ارزش پیراهن باشگاهی مانند پرسپولیس، از مهم ترین عواملی است که برانکو در طول 4 و نیم سالگی خود به خوبی مدیریت می کند. سالها در پرسپولیس برانکو به ساختار اهمیت زیادی می داد و در نتیجه تمام خطوط زمین در زمان این مرد کروات کامل بود. بدون در نظر گرفتن ترکیب، دروازه، دفاع، هافبک و خط حمله پرسپولیس حرفی برای گفتن داشت. او حتی با پرسپولیس هم موفق شد و با کنار گذاشتن ستاره های مطرحی که در همین تیم ظاهر شده بودند، جام را بالای سر برد. برانکو به جای «عذرخواهی»، «تندبینی»، «حمله به داور» و «بهانه جویی» سعی در رفع نواقص تیم داشت. نتیجه روشن است؛ او آمار درخشانی در پرسپولیس به جا گذاشت و در نتیجه نتایجش یکی از بهترین پرسپولیس های تاریخ را ساخت. او در لیگ برتر 126 بار روی نیمکت پرسپولیس نشست و در این مدت 73 برد، 37 تساوی و 16 شکست به ثبت رساند. کسب 256 امتیاز، زدن 187 گل، دریافت 84 گل و به ثمر رساندن میانگین 2.03 در هر بازی به خوبی نشان دهنده افکار این کروات است. در جام حذفی هم کارنامه برانکو قابل دفاع است. او در مدت حضورش در پرسپولیس هشت برد، سه تساوی و تنها یک باخت به ثبت رساند.

اما مهمترین وظیفه برانکو ساختن یک پرسپولیس قدرتمند در آسیا بود. در روزهایی که هیچکس باور نمی کرد تیمی با ساختار بیمار ایرانی بتواند در آسیا بازی کند، برانکو 36 بار مقابل پرسپولیس در آسیا به میدان رفت و 15 برد، 10 تساوی و 11 باخت ثبت کرد. در این زمینه ثبت 14 لیست کلینچ یکی دیگر از عوامل مهم پرسپولیس برانکو بود.

نتیجه همه این نتایج ثبت سه قهرمانی لیگ برتر، یک جام حذفی و قهرمانی سه سوپرجام ایران بود. او همچنین پرسپولیس را به فینال لیگ قهرمانان آسیا رساند تا نشان دهد تیمی که ساخته تنها محدود به لیگ ایران نیست.

پس از جدایی از برانکو، کار به کالدرون و سپس به یحیی گل محمدی سپرده شد. عمر کالدرون در پرسپولیس کوتاه بود اما یحیی گل محمدی بیشتر دوام آورد و روی نیمکت این تیم ماند. قرارداد او تمدید شده و حداقل یک فصل دیگر سرمربی خواهد بود مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد. یحیی دو بار مقابل پرسپولیس قهرمان لیگ شده و به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده است اما برچسبی که به او زدند این بود که از میراث برانکو در تیم استفاده کرد و حالا تیمش رفته و رنگ واقعی خود را نشان می دهد. این روزها که پرسپولیس دیگر نشانه تداوم قدرت ایران نیست، نمی تواند تیم برانکو باشد. در واقع خیلی ها معتقدند یحیی تیم سازنده برانکو را تحویل گرفت، نتایج همان ساختار را گرفت و حالا با پایان دوران ساختار برانکو، امضای یحیی بیش از هر زمان دیگری در راس این تیم قرار دارد.

جان با علامت سوال مانده بود

بدون اینکه قضاوت کنیم یحیی قبلاً نان برانکو را خورده است یا خیر، مهم ترین نکته این روزها این است که نشانی از برانکو در این تیم پرسپولیس نیست. همان طور که ساختار باشگاه قبل از برانکو بازگشت، عذرخواهی و هجمه ها بیشتر شده و افکار یحیی در زمین فوتبال چندان جوابگو نیست. شاید یحیی در این فصل درگیر اتفاقات غیرمنتظره ای شده باشد اما ظاهرا این تیم بی انگیزه و یک جنگ همیشگی است. شرایط از این قرار است که تیمی به نام فن که به تازگی مطرح شده است، امتیازات پرسپولیس را به لیگ برتر برمی گرداند و تیمی مثل آلومینیوم اراک که قبلاً در تهران هیچ کاری مقابل پرسپولیس انجام نداده است، در جام حذفی مقابل چشمان هوادارانش این تیم را شکست دهد. و دستیار او ممکن است به بهانه های مختلف برگردد و شکست را به عوامل مختلفی نسبت دهد، اما زمان زیادی برای اصلاح امور نخواهد داشت. خریدهای جنجالی، گل های خورده زیاد، دروازه بان های ضعیف، مدافعان ضعیف، هافبک های ضعیف و فراموشی مهاجمان در گلزنی باعث شد تیم یحیی بیش از هر زمان دیگری دیده شود. او حالا مسئول اولین و آخرین نتایجی است که پرسپولیس می گیرد و این تیم تماما محصول یحیی است. گل محمدی می تواند از این پس در پرسپولیس به درخشش خود ادامه دهد و دورانش را طولانی و طلایی کند یا با این برچسب که هر چه داشت محصول ساختار برانکو بود، با نتایج سینوسی وقت بگذراند.

منبع: روزنامه شرق

دیدگاهتان را بنویسید