یلدا 8000 سال است تجملاتی و کیلومترها دورتر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; یلدا به عنوان طولانی ترین شب سال همواره شادی و نشاط مردم ایران را تضمین کرده است و این شبی است که چندین هفته است شنیده می شود.

این جشن باستانی که امروزه با گرانی همراه است، همه ساله به عنوان نماد امید و روشنایی و عبور از تاریکی به درون خانواده های ایرانی جشن گرفته می شود.

در واقع شب یلدا که زمین آماده تاج گذاری در زمستان است، تعطیلات مفصلی است تا به بهانه این شب طولانی، مردم ایران کمی بیشتر در کنار هم باشند و قدردانی کنند. لحظه ها.

یلدای زیبا که امروزه به یلدای عزیز تبدیل شده است یکی از سنت های کهن ایرانی است که در تقویم رسمی این کشور به ثبت رسیده و در سال 1388 به عنوان میراث معنوی کشور معرفی شده است.

این عید تاریخی از دیرباز برگزار می‌شود و امروز مردم ایران آن را جشن می‌گیرند، در حالی که با وجود شیوع بیماری عروق کرونر، وزارت بهداشت به برگزارکنندگان این جشن سنتی هشدار داد که در فاصله اجتماعی و با حداقل حضور برگزار شود. افزایش ناگهانی تعداد بیماران مبتلا به کووید 19.

جدای از این سوالات، شب یلدا خاطرات بسیاری از مردم ایران دارد و زنجانی ها نیز با برگزاری مجالس خانوادگی، فال و خوردن غذاهای مخصوص این شب از جمله سبزی پلو با ماهی، انار، این شب را جشن می گیرند. زرشک پلو، کلم پلو و آجیل و میوه های مخصوص این شب مانند انار و هندوانه از آداب و رسوم زنجانی ها در شب یلدا است.

عمر هشت هزار ساله یلدا نشان از عظمت و اهمیت این شب برای ایرانیان دارد که در فرهنگ مردم زنجان نیز تنیده شده و چند هفته ای است که بازار میوه و تره بار داغ است.

* شب یلدا یکی از آیین های زنجانی است

چیدن لباس خواب در سفره شب یلدا یکی از آداب و رسوم زنجانی هاست که شامل گردو، کشمش، توت، گندم و حبوبات می شود.

در روستاها از کشمش، توت، آلو، زردآلو و گردوی خشک استفاده می شود و به گفته یکی از اهالی فرهنگ زنجانی، شب یلدا یکی از اعیاد مهم زنجانی ها بعد از عید نوروز و اعیاد مذهبی است. آینه هایش را عوض کرد.

استاد هشترودی معتقد است: دیدن، زیارت و صله رحم یکی از مهم ترین آیین های شب یلدا در زنجان است که با گذشت زمان تغییر کرده و مردم زنجان این آیین را به سبک امروزی انجام می دهند، هرچند در برخی از روستاها سنت ها همچنان پابرجاست. .

سنت باستانی ایرانیان امروز باید بازار را طوری برنامه ریزی و تنظیم کند که برخی گرانفروش ها این شب را به گران ترین شب سال تبدیل نکنند.

اسماعیل مسلمی معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان صمت از تشدید بازرسی ها خبر داد و گفت: با توجه به رشد روزافزون تقاضا برای خرید میوه، خشکبار و شیرینی، تعداد بازرسی ها افزایش یافته است.

وی معتقد است: بازار میوه نیز رصد می شود تا برخی گران به فروش نرسد اما در صورت مشاهده تخلف، همشهریان می توانند به سامانه شکایات 124 اطلاع دهند.

* 10 تا 15 درصد گران شدن میوه شب یلدا

سید مرتضی هاشمی رئیس اتحادیه میوه و تره بار زنجان امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا گفت: این قیمت سالانه 10 افزایش تا 15 درصد است.

وی قیمت میوه در مزرعه را پایه دانست و افزود: برخی به صورت مستقیم از باغدار خرید می کنند که این امر در کاهش قیمت میوه موثر است اما حضور واسطه ها باعث افزایش قیمت میوه می شود.

این مسئول گفت: در بازار میوه و تره بار قیمت هر کیلوگرم انار طارم بین 15 تا 20 هزار تن، انار شیراز بین 10 تا 13 هزار تن، انار ساوه بین 12 تا 14 هزار تن و انار درجه دو است. 8 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار زنجان قیمت پرتقال تامسون را بین 10 تا 13 هزار تن دانست و گفت: نارنگی ممتاز بین 12 تا 15 هزار تن و سایر نارنگی ها 16 هزار تن به فروش می رسد.

هاشمی قیمت هر کیلو کیوی را 20 هزار تن اعلام کرد و گفت: قیمت سیب سفید از 8 تا 16 هزار تن متغیر است و سیب قرمز نیز 7 تا 13 هزار تن به فروش می رسد.

وی یادآور شد: گوجه فرنگی از 8 تا 10 هزار تن، خیار گلخانه ای 5 تا 8 هزار تن و خیار معمولی 3 تا 5 هزار تن در میدان میوه و تره بار زنجان به فروش می رسد.

این مسئول بیان کرد: در حال حاضر قیمت پیاز 3 تا 5 هزار تن، سیب زمینی از 6 تا 8 هزار تن و لیمو شیرین از 10 تا 15 هزار تن است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار زنجان گفت: هندوانه شب یلدا از 20 آذرماه وارد میدان می شود و 8 هزار تن به فروش می رسد.

مرتضی انتصار، رئیس اتحادیه بنکداران، اتحادیه آجیل و خشکبار زنجان نیز امروز در گفت و گو با خبرنگار، از افزایش 30 تا 35 درصدی قیمت آجیل در هر کیلوگرم در زنجان خبر داد و گفت: برخی از انواع آجیل نیز افزایش یافته است. افزایش قیمت تا 50 درصد.

وی استفاده از ارز، رکود و خشکسالی را در افزایش قیمت آجیل موثر عنوان کرد و گفت: آجیل فروشی نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش داشته است.

2a249d57 96f1 4dde 9061 cd19b3c7de37 خبر خاکستری

رئیس اتحادیه بنکداران، آجیل و خشکبار زنجان گفت: در حال حاضر به دلیل کاهش قدرت خرید و نوسانات قیمت ارز، قیمت فروش آجیل تا 80 درصد نسبت به چند سال اخیر کاهش یافته است.

وی از فعالیت 75 واحد آجیل فروشی در استان زنجان خبر داد و گفت: با توجه به افزایش قیمت فعالیت، سایر واحدهای آجیل فروشی نیز بعضا کاهش یافت.

* سفره های مجلل به میزبانی یلدا

البته در چند سال اخیر مراسم شب یلدا به شدت تغییر کرده و ساخت سفره های مجلل توسط برخی افراد جامعه بر این سنت تاثیر گذاشته است.

عده ای علاوه بر چیدن سفره های مجلل برای یلدا در هتل های مجلل این مراسم را برگزار می کنند که سرسام آور است.

امروز داستان یلدا و شاهنامه خوانی جای خود را به موسیقی غربی و پخش زنده داده است و عده ای میلیون ها تن برای برگزاری مراسم در یلدا هزینه می کنند در حالی که برخی حتی پول خرید میوه یلدا را ندارند.

بحران شب یلدا در سال های اخیر شدت گرفته و با لغو مراسم سنتی، تجمل گرایی و تجمل گرایی چرخشی شدیدی به خود گرفته و با مد لباس و مدهای عجیب این شب از فلسفه اصلی خود فاصله گرفته است.

چشم و چشم، سفره ها و تم های جدید از افراد ثروتمند جامعه امروزه بیش از سنت های قدیمی خود را نشان می دهد و شب مجلل یلدا با ده ها میوه، ژله، کیک و شیرینی، شکلات و میوه های فاخر برگزار می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید