یک سوم واردات کشور قاچاق است/دستگاه و موتور تولید رگولاتوری همچنان فعال است


ساعت: 13:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۹
کد خبر: 1916903

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران واردات کالاهای قاچاق را یکی از مصادیق فساد دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین سله ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران امروز در همایش مبارزه با فساد که به مناسبت (روز جهانی مبارزه با فساد) در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، گفت: واقعیت این است که بعد از انقلاب هم از نظر عقیدتی و هم از نظر عقیدتی و … از نظر شرعی به اندازه کافی به موضوع ترویج و مبارزه با فساد پرداخته ایم و در زمینه قانونگذاری نیز کمبودی در قوانین ضد شفافیت نداریم.

وی افزود: تقریباً هر دولت، مجلس و رئیس قوه قضائیه که آمده است، بر لزوم مبارزه با فساد تاکید کرده اند، اما سوال اینجاست که آیا در این راه موفق بوده ایم یا خیر؟

صلاح ورزی تصریح کرد: اگر شاخص ادراک فساد را بررسی کنیم، می بینیم که نتوانسته ایم گام مهمی در این راستا برداریم و حتی در داخل کشور نیز نتوانسته ایم افکار عمومی را متقاعد کنیم که کار مثبت و قابل توجهی بوده است. انجام شده.



وی با اشاره به مقررات دست و پا گیر گفت: در عین حال با تمام تلاش هایی که در جامعه برای کاهش مقررات انجام می شود، ماشین آلات و موتور تولید آیین نامه همچنان فعال است و شاید با سرعت بیشتری پیش می رود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: مهم ترین مشکل ما در حوزه مبارزه با فساد این است که در کشور ما سیاست تثبیت نرخ ارز برای کنترل تورم همه بلایا را تا امروز ادامه می دهد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در حوزه واردات با وجود قوانین و مقررات فراوانی که برای ممنوعیت های غیرتعرفه ای وجود دارد، برای حدود 2000 قلم کالا ممنوعیت واردات اعمال شده است که منجر به توسعه قاچاق شده است که یکی از آنهاست. از مصادیق فساد آماری نشان می دهد که یک سوم واردات کشور قاچاق است.

صلاح ورزی تصریح کرد: در یک جا سیاست ارزی دیگران را متقاعد کرده که برای کنترل قیمت ارز فقط باید ممنوعیت واردات انجام شود، بنابراین از این سو شاهد امضا، اجاره و توزیع طلا با قیمت های متفاوتی هستیم که برای خارجی وجود دارد. دوره مبادله فساد ایجاد شده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: حقیقت این است که در تمام این سال ها و در 6 برنامه توسعه ای که در سال های اخیر تدوین شده، همیشه یک بند ثابت وجود داشته که بر اساس آن قرار است رشد اقتصادی داشته باشیم. 8 درصد، که یک سوم آن ممکن است از محل افزایش بهره وری باشد، اما هم کیفیت محیط سازمانی ما و هم در بخش خصوصی، ما به گونه ای عمل کردیم که تنها چیزی که شما در آن رقابت کردید دریافت اجاره بیشتر به دلیل مقررات موجود در کشور

وی افزود: به عبارت دیگر، هم وضعیت قانون و هم نوع رقابت در بخش خصوصی به سمتی است که بیشترین رانت را از کیک ایجاد شده بر اساس سیاست های غلط درو کند. بنابراین باید برای شفافیت بیشتر اقدام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید