یک سیستم یکپارچه اجاره مسکن باید معرفی شود


ساعت: 09:17
تاریخ انتشار: 20.04.1401
کد خبر: 1882177

تحلیلی از اقدامات دولت برای کنترل اجاره بهای مسکن:

حال مستاجران این روزها خوب نیست، تورم و گرانی نفسشان را بند آورده و صبرشان را لبریز کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تهران نیوز ، مستاجران این روزها حال و روز خوبی ندارند، تورم و گرانی نفسشان را بند آورده و صبرشان را لبریز کرده است. دیگر نمی توان مستاجران را خوشحال دانست، اما امروز با هر مستأجری صحبت می کنیم، گلویشان پر از نفرت است و از شرایط موجود به تنگ آمده اند. آنهایی که قدرت مالی خوبی دارند به هر قیمتی اجاره می‌دهند یا حتی کسانی که توانایی خرید خانه را دارند، دارایی‌های خود مانند ماشین، طلا یا سکه را می‌فروشند و به هر دری می‌زنند تا خانه حداقل 40،50 متری بخرند. آنها را از اجاره آنها نجات دهید، آنها را نجات دهید، اما خدا آنها را رحمت کند که نه دارایی دارند و نه چنین حقوقی!


نقل مکان به حومه شهر

در سال های اخیر میزان اجاره بها به شدت افزایش یافته است به طوری که ساکنان بالا شهر به وسط شهر کوچ کردند و کسانی که در وسط شهر زندگی می کردند، قسمت جنوبی شهر و حومه شهر را برای سکونت انتخاب کردند. پای مستاجران که می نشینیم با ناراحتی می گویند دستمزد ما 100 درصد افزایش یافته است یا 200 درصد و مالکان اجاره ملک خود را 200 درصد افزایش می دهند. از طرفی وقتی با مالکان صحبت می کنیم به گرانی زندگی و املاک میلیاردی آنها نیز اشاره می کنند.

همین چند هفته پیش یکی از خبرنگاران به دلیل گرانی زندگی، افزایش ناگهانی اجاره بها و ناتوانی در یافتن خانه ای با قیمت مناسب برای تحصیل با درآمد و مخارج خود، دچار استرس های روحی و روانی زیادی شد. بالاخره دچار ایست قلبی شد اتفاقات مشابه در کشور زیاد است، اما به دلیل عدم پوشش رسانه ای از آن اطلاعی نداریم. همین چند روز پیش یکی دو دقیقه با مردی صحبت کردم که دنبال خانه ای با قیمت مناسب می گشت. از او در مورد وضعیت بازار اجاره مسکن پرسیدم که با ناراحتی و گریه گفت: من یک کارگر معمولی هستم و همسر و یک فرزند دارم و ماهیانه بیش از 6 میلیون تومان حقوق دریافت نمی کنم. ودیعه ای که می توانستم برای مسکن بدهم 40 میلیون تومان است.» و به همین دلیل صاحبخانه اجاره بهای من را از دو میلیون تومان به چهار میلیون و 500 هزار تومان افزایش داد و به من گفت که اگر نتوانی بروی، مدت دو میلیون تومان اجاره به پایان رسیده است و اگر خانه ام را بفروشم و به صندوق واریز کنم. بانک، ماهی 15، آیا یک میلیون تومان سود می گیرم و تو انتظار داری با این مبلغ پیش پرداخت، چهار میلیون و 500 هزار تومان اجاره از تو نگیرم».

شرایط بازار اجاره بسیار ملتهب و بحرانی است! برای مقابله با این شرایط، دولت هر از چند گاهی نسخه هایی را تجویز می کند که گاه شفابخش نیست، اما باید آن را امداد موقت نامید. اخیراً دولت سیزدهم همان مسیر کنترل اجاره بها را در پیش گرفت که دولت دوازدهم. دولت سیزدهم مانند دولت قبل سیاست تعیین سقف افزایش اجاره بها را در پیش گرفت و هرگونه افزایش اجاره بها از سقف ثابت را تخلف تلقی کرد. طبق مصوبه دولت، سقف افزایش اجاره بهای مسکونی در سال 1401 نسبت به اجاره بهای 1400 در تهران حداکثر 25 درصد، در شهرهای بالای یک میلیون نفر 20 درصد و در سایر شهرها 15 درصد تصویب شد.


تفاوت زمین تا آسمان

اگرچه دولت سیزدهم به طور جدی سعی در کنترل شرایط بازار مسکن و اجاره بها دارد، اما سقفی که دولت برای اجاره بها در نظر گرفته با آنچه در جامعه می گذرد متفاوت است. اگرچه دولت سقف 25 درصدی را تعیین کرده است، نه مالک آن را اجرا می کند و نه مشاوران املاک معتقدند که مشمول تایید دولت هستند. از طرفی مستاجرین برای اینکه با مالک درگیر نشوند و مجبور به تخلیه نشوند به هیچ وجه به تایید دولت استناد نمی کنند و ترجیح می دهند با صاحبخانه به صلح و دوستی بپردازند تا صاحبخانه رحم کند. و مقدار کمی از مبلغ پیشنهادی را کاهش دهید.

کارشناسان و تحلیلگران حوزه مسکن معتقدند سیاست اجباری در اقتصاد ایران جواب نداده و این بار هم جواب نخواهد داد. هر زمان که دولت رویکرد منفی به رویدادهای اقتصادی داشته باشد، وضعیت بدتر از گذشته می شود. برای کنترل بازار مسکن و قیمت اجاره بها ابتدا باید تورم کاهش یابد و با کاهش تورم و کاهش هزینه های تولید و زندگی، روند قیمت مسکن نیز کاهش یابد و آن را تابعی از این اتفاقات ندانست. .

قطعا قرار دادن سقف 25 درصد در شرایط فعلی ضمانت اجرا ندارد و فقط مالک و مستاجر را در مقابل هم قرار می دهد و زمانی که مالک از مستاجر شکایت کند دادگاه به نفع او رای می دهد زیرا قانون حق را در نظر گرفته است. به اموال قبل از موارد دیگر، بنابراین این قانون تنها باعث افزایش تنش در جامعه خواهد شد. بنابراین اجرای مصوبه دولت نیازمند ضمانت اجرایی و حمایت مجلس و قوه قضائیه است.


راه حل چیست؟

برخی از کارشناسان و تحلیلگران املاک معتقدند یکی از راهکارهای اصلی و مهم برای اصلاح وضعیت اجاره مسکن، جلوگیری از درج آگهی اجاره در بسترهای آنلاین است، زیرا در این پلتفرم ها هرکسی می تواند هر قیمتی را که می خواهد درج کند و همین مشکل بستگی به آن دارد. در شرایط بازار مسکن ضربه خواهد خورد. از سوی دیگر دولت باید قدرت مانور مشاوران املاک را به قدری کاهش دهد که نقش مشاوران املاک در تعیین نرخ اجاره بسیار کاهش یابد. یعنی خود دولت باید سامانه جامع و یکپارچه فهرست بندی مسکن اجاره ای ایجاد کند و سقفی را اعلام کند تا مالک بیش از سقف تعیین شده نتواند ودیعه دریافت کند و اجاره دهد. البته عملیاتی شدن این راهکار نیازمند کار کارشناسی بیشتر در سطح سه نمونه است، اما می توان آن را به عنوان یک راه حل پذیرفت، زیرا بخش قابل توجهی از نوسانات قیمت در بازار اجاره به دلیل فعالیت پلتفرم های تلفن همراه و گمانه زنی برخی از مشاوران املاک

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید